Mazda CX 5 zorgt voor onverwacht succes

11 januari 2013 Uit Door Arnold

In heel Europa lopen consumenten en autobladen weg met de Mazda CX5. In amper een jaar tijd verkocht Mazda ruim 40.000 exemplaren. De publieke belangstelling is dermate groot dat Mazda tot tweemaal toe de productie heeft moeten opschroeven. De aanvankelijke planning van 160.000 auto’s werd halverwege vorig jaar bijgesteld naar 200.000 en is intussen wederom verhoogd naar liefst 240.000.

De prijzenkast van de CX5 vult zich in rap tempo. Onlangs werd de ‘SUV Trophy’ van het Franse l’Argus de l’Automobile aan de Japanner uitgereikt. In zijn thuisland kreeg de auto de titel ‘Auto van het jaar’, hij scoorde daar vooral punten met zijn SkyActiv motoren en puike rijeigenschappen. In Oostenrijk wist de CX5 de Audi A3, BMW 3 Serie en MB A-klasse te verslaan in een vergelijkende test van de ARBĂ–, de Oostenrijkse ANWB

 

Het hoofd van Mazda’s Europese ontwikkelingsafdeling, Ichiro Hirose, is ingenomen met de positieve aandacht voor de CX5: “De CX-5 is van vitaal belang voor Mazda in Europa en voor het Merk. We zijn enorm blij met alle positieve publiciteit, ondanks het feit dat we er van overtuigd zijn dat deze auto dergelijke aandacht verdient.”