Lang verwacht: de nieuwe Honda NSX
13 januari 2015Het lijkt alsof de geschiedenis zich herhaalt, want 25 jaar terug, bij de introductie van de eerste Honda NSX, verschenen er telkens foto’s van de NSX die nagenoeg productieklaar leek. Bij de tweede generatie was dat niet anders, belangrijke technische details lekten, en ook de conceptcar leek bijna klaar voor productie. Gisteren onthulde Honda, of beter gezegd: Acura, de nieuwe NSX. Eindelijk.
Breken met het verleden
Over één ding zijn de critici en de fans het eens: het ontwerp breekt stevig met de vorige NSX, die tot 2005 op de markt was. Hij is een stuk extraverter dan de eerste NSX was, en het lijkt erop dat je de nieuwe NSX in levenden lijve moet zien om het ontwerp op waarde te schatten. Daarbij moeten we wel opmerken dat dit de Acura-versie van de NSX is, met stijlkenmerken die duidelijk verwijzen naar de huidge Acura’s. Het ligt in de verwachting dat de Honda-versie van de NSX op punten lichtjes geretoucheerd wordt, zodat het front meer in de smaak van de Europese / Aziatische kopers zal vallen.
Net als generatie 1 is de nieuwe NSX een vaandeldrager van nieuwe technieken. De eerste NSX was ’s werelds eerste volledig van aluminium gebouwde auto, en tevens de eerste auto met elektrische stuurbekrachtiging. De nieuwe NSX heeft een aluminium space frame en een koolstofvezel bodemplaat. In het chassis wordt gebruik gemaakt van zowel geperst als gegoten aluminium. Het bodywork bestaat uit verschillende materialen: geperst aluminium en sheet molding composite zoals Honda het noemt.
Super Handling All Wheel Drive
In keeping with the foundational philosophy of the original NSX, the next-generation NSX is designed to provide a new sports car experience that maximizes the capabilities of the driver, delivering exceptionally intuitive and confidence-inspiring response “at the will of the driver.”
Aldus het persbericht van Honda. De nieuwe NSX is een hybride die beschikt over drie elektromotoren: een tussen de motor en de versnellingsbak en twee in de vooras die elk een voorwiel aandrijven. Dit maakt een onafhankelijke koppelverdeling van de vooras constructietechnisch eenvoudig en daarom beschikt de nieuwe NSX ook over torque vectoring. Het kloppende hart is de 75 graden V6 die in de lengterichting is ingebouwd, bij de eerste generatie lag de motor nog dwars in het chassis. De transmissie wordt verzorgd door een negentraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Een tamelijke grote hoeveelheid versnellingen, zeker voor een motor die ondersteund wordt door een elektromotor. De V6 heeft twee turbo en zou – dit zijn nog geruchten – 550pk leveren, vergelijkbaar met de Nissan GT-R.
Interieur
“Consistent with the ‘human-centered supercar’ development concept, the NSX was designed from the inside out with an uncompromising focus on the driver,”
Het interieur sluit naadloos aan op het ontwerp van de buitenzijde. Honda betitelt het dashboard als human support cockpit, en dat geeft de sportieve burger moed. Het interieurontwerp is er op gericht om de bestuurder maximaal te ondersteunen en om minimaal aanwezig te zijn. Het uitzicht door de ramen en de overzichtelijkheid van de carrosserie hebben hoge prioriteit gehad bij het design. Het instrumentencluster wordt gevormd door een TFT-display dat al naar gelang de rijmodus van opzet verandert.
Op de middenconsole zien we de Power knop waarmee de aandrijflijn binnen een oogwenk overschakelt naar zijn maximale prestatievermogen. Deze knop is omgeven door Integrated Dynamics Systems selector waarmee de bestuurder uit verschillende rijmodi kan kiezen. De NSX heeft daarvoor vier settings: Quiet, Sport, Sport+ en Track.
Made in Ohio
Opmerkelijk genoeg wordt de nieuwe NSX niet in Japan, maar in Marysville, Ohio geproduceerd. Daar staat Honda’s Performance Manufacturing Centre, waar 100 speciaal opgeleide medewerkers de NSX’en assembleren.