Infiniti Q70 2.2d – eindelijk is ‘ie er!

23 januari 2015 Uit Door Arnold

Q70_1Halverwege de modelcyclus heeft de Infiniti M al de nieuwe typebenaming Q70 gekregen, maar nu is het uiterlijk en innerlijk en de Q70 ook aangepast. Hij sluit qua vormgeving naadloos aan op de Q50, maar voor de Europese Infiniti-fans is dat niet het belangrijkste nieuws. Dat is namelijk de 2.2 liter viercilinder diesel die nu ook in de Q70 te krijgen is. Die is aanzienlijk zuiniger en schoner dan de 3.0d en dat is te merken aan de prijs. Die is bijna gehalveerd. Carnold ging de nieuwe Q70 bekijken bij Infiniti Nederland.

Q70_5

Ik heb de Infiniti M / Q70 altijd een mooie auto gevonden. Je moet de vormgeving even op je laten inwerken om alle mooie details te zien. De facelift staat de Q70 zeker goed, de koplampen en lichtclusters in de voorbumper trekken het front grotendeels gelijk met de Q50. Op het eerste gezicht zou je de Q70 kunnen aanzien voor zijn kleinere broer, maar de Q70 is duidelijk een slag breder.

Q70_8De achterkant van de Q70 is behoorlijk aangepakt, en deze bilcorrectie is uitermate goed geslaagd. De ‘boog’ in het kofferdeksel is vervangen voor een strakke, vlakke lijn. In zijn geheel is de achterkant een stuk strakker en consistenter geworden. De achterlichten beschikken over led-techniek, de parkeersensoren liggen nu ín de bumper en ook de bumper zelf is strakgetrokken.

Q70_9Het mooiste deel van de Q70 is het interieur, daarvoor heeft Infiniti wereldwijd veel waardering gekregen, en gelukkig is het ongemoeid gelaten. Vanaf de Business Premium zijn de stoelen volledig met leer bekleed, en zijn de voorstoelen verward en geventileerd. De Performance en Performance+ beschikken over sportstoelen.

Q70_13Het belangrijkste nieuws ligt – zoals gezegd – onder de motorkap. De viercilinder 2.2d levert 170 pk en 400Nm, mooie waarden waarmee de Q70 goed gemotoriseerd is. Hij levert weliswaar 70 pk minder dan de 3.0d die hij vervangt, maar dat verlies weegt niet op tegen het bpm-voordeel: de 2.2d kost 40 mille minder dan de 3.0d, hij is leverbaar vanaf € 43.995. En voor dat geld kun je jarenlang een Q70 2.2d rijden. De dieselmotor is gekoppeld aan dezelfde zeventraps automaat als in de Q50. Die versie heb ik vorig jaar voor Driving-Dutchman getest. De nieuwe Infinti Q70 is per direct bestelbaar als 2.2d, 3.5 Hybrid en 3.7 V6.

Q70_10Prijzen

Welcome Edition
Q70 2.2d 7AT € 43.995,00

Business
Q70 2.2d 7AT € 45.995,00

Business Premium
Q70 2.2d 7AT € 47.495,00
Q70 Hybrid € 58.995,00

Business Premium+
Q70 2.2d 7AT € 49.495,00
Q70 Hybrid € 62.995,00

Performance
Q70 2.2d 7AT € 48.995,00

Performance+
Q70 2.2d 7AT € 50.995,00
Q70 3.7 7AT € 72.995,00