Hyundai Grandeur – Bescheidenheid als grote deugd
5 februari 2021Evenwichtig onderstel
Rijden doet de Grandeur zoals je verwacht: je merkt dat het een grote auto is, en zijn rijklaargewicht van bijna 1.800 kilo zorgen voor een groots comfort. Persoonlijk vind ik luxe auto’s uit het begin van dit millennium het fijnste rijden: ze zijn nadrukkelijk zacht geveerd. De stuurbekrachtiging van de Grandeur is niet overdreven sterk, hij stuurt relatief zwaar, maar dat is ook een reminder dat je met een flinke auto onderweg bent. Bovendien zit er behoorlijk veel gevoel in de besturing en kun je de auto – ondanks zijn comfortabele onderstel – goed plaatsen in bochten. Wat ook opvalt is dat er geen speling, zware punten of bijgeluiden uit de stuurinrichting komen. Deze auto is echt een kwaliteitsproduct, en dat voel je aan dit soort zaken. Ook het onderstel is stil: ondanks het koude weer kraakt er niets, zijn er geen spelingen voelbaar en is het onderstel opvallend stil.
Ook de heerlijke 3.3 V6 onder de motorkap is stil, pas boven de 4.000 toeren hoor je het motorblok, maar dan klinkt het ook echt prachtig. De motor levert 235 pk en doet dat overtuigend, het belangrijkste echter is de riante hoeveelheid koppel bij lage toerentallen. De automaatbak is hier perfect op afgestemd. Bij het wegrijden en in het stadsverkeer houdt de bak de motor onder de 2.200 toeren en hoor je de motor totaal niet. De riante geluidsisolatie draagt er bij lage snelheden aan bij dat je nagenoeg niets hoort van de buitenwereld. Ook op snelwegtempo blijft het windgeruis opvallend afwezig. Zeker voor een auto van 2009 is de geluidsisolatie opvallend goed, en als je de auto door een technische bril bekijkt zie je, en merk je dat zaken zoals isolatiemateriaal, raam- en deurrubbers van cruciaal belang zijn voor de rijbeleving. Met de Grandeur liet Hyundai 15 jaar terug al zien waartoe ze in staat waren.
Het rijden in een Grandeur is een groot genoegen: de auto is stil en ontzettend comfortabel. Als bestuurder zit je op een heerlijke stoel, de auto rijdt op de snelweg als op rails en je ontspant zodra je rijdt. Echt een heerlijke reiswagen. De vijftraps automaat kan desgewenst handgeschakeld worden, een klein display op het instrumentarium toont dan de geselecteerde versnelling. Een veelgehoord bezwaar bij dergelijke auto’s is dat de onderhouds- en gebruikskosten hoog zijn. Wat dat eerste betreft, kun je dat bezwaar schrappen. Dit exemplaar is punctueel onderhouden, heeft een lage kilometerstand en vertoont geen enkel teken van slijtage. De kwaliteit straat van het interieur af, en ook de carrosserie steekt uiterst nauwkeurig in elkaar. Wat betreft de gebruikskosten: zuiniger rijden dan 1 op 10 is mogelijk. Met de huidige maximum snelheid van 100 km/u haal je op een winterse dag 1 op 12, en dat is heel netjes. Qua bouwkwalitiet en rijeigenschappen kan de Grandeur zich meten met de Infiniti M, en de Toyota Camry. Wie geïnteresseerd is in deze auto: hij staat te koop bij Hyundai Ridderkerk.
Dear Sir,
Thank you very much for such a detailed description! I am following for a long time now, exactly this model and colour. Being an Hyundai Sonata owner, know exactly what a good car means. Unfortunately, I have missed the opportunity to buy it, but I am continuously searching for this rare breed .
Thank you!
Didi Voicu
Thanks for your reply Didi, the Grandeur is a rare car indeed, but it surely shows it’s quality. This specific car is in great condition and drives very, very well.
Kind regards,
Arnold