Test Mazda6 SkyActiv-D 175 GT-M – Het grote genieten
24 november 2015Dat Mazda stevig aan de weg timmert zal de trouwe lezers van Carnold.nl niet ontgaan zijn. Dit jaar is het halve modelgamma vernieuwd (Mazda2, CX-3, MX-5) waardoor de Mazda3 en de Mazda6 in één klap de oudgedienden in het modellengamma waren. En ‘oud’ is in dit geval zeer relatief, aangezien de 3 en 6 pas in 2013 op de markt kwamen. Toch heeft Mazda de gelegenheid te baat genomen om de Mazda6 technisch en cosmetisch op te frissen. Een belangrijke technische nieuwigheid is de komst van het i-Activsense veiligheidssysteem. Carnold reed een week in de vernieuwde Mazda6 om te zien wat de technische vernieuwing ons brengt.
Mooie materialen, hoogwaardige afwerking
Laten we eerlijk zijn: met de Mazda6 was natuurlijk helemaal niets mis, het is een beeldschone auto die overal en nergens lovende kritieken op zijn ontwerp krijgt. Maar de concurrentie in het D-segment is sterk, en de technische vernieuwingen volgen elkaar snel op. De autokopers in dit segment zijn – terecht – zeer kritisch, en gevoelig voor uitrusting en afwerking. Om die reden heeft Mazda de 6 grondig onder de loep genomen. Naast de technische finetuning werd ook het interieur opgewaardeerd. Als ik voor het eerst in de Mazda6 stap, merk ik dat die inspanning zeker loont. Het interieur oogt en voelt zeer hoogwaardig, op het dashboard en in de deuren wordt riant gebruik gemaakt van leer. De zijkanten van de middenconsole zijn bekleed met zacht leer waar je arm prettig op kan rusten. Het leer in de testauto is diep donkerrood en gestikt met witte draad, dit geeft een subtiel contrast met het zwarte interieur. Overigens, het volledige dashboard is compleet nieuw ontworpen. Het beeldscherm van het MZD connect infotainment-systeem staat nu ‘los’ op het dashboard, en ook de info-display in het instrumentarium is nieuw ontworpen. Het is een opgeruimd geheel met een voorbeeldige ergonomie.
En een verwarmde achterbank!
Het interieur van de Mazda6 is erg ruim en is voorzien van veel opberg- en aflegruimte. De voorstoelen zijn berekend op lange Nederlanders en hebben een groot verstelbereik. Net als in elke Mazda is het stuurwiel over een groot bereik te verstellen, je kunt lekker diep zitten en het stuur ver naar je toe trekken. In de GT-M zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar. Uiteraard ontbreekt de stoelverwarming niet. Sterker nog, ook de ruime achterbank is verwarmd! Bovendien hebben de achterste inzittenden weinig te klagen. De hoofd- en beenruimte is groot, kinderen die in zitjes vervoerd worden hebben prima zicht naar buiten doordat de achterbank niet te diep geplaatst is ten opzichte van de raamlijn.
SkyActiv-D 175: beresterk
Vanaf het hoofdkantoor van Mazda Nederland rijd ik via een paar slingerende verbindingswegen naar de snelweg. De beresterke dieselmotor doet onhoorbaar zijn werk, ook bij hele lage toerentallen. Dat mag ook wel, want de eerste paar versnellingen zijn relatief lang. Wat opvalt is het solide gevoel dat de versnellingsbak geeft: de schakelbewegingen gaan licht, maar je voelt duidelijk dat er stevige synchromeshringen en tandwielen in de bak aan het werk zijn. Het motorblok levert maar liefst 420 Newtonmeter aan trekkracht, dus een stevige bak is zeer gewenst.
Als ik de snelweg oprijd toont de motor dan ook zijn enorme souplesse, vanuit de vierde versnelling en 1.500 toeren spurt de 6 vooruit alsof de auto een schamele 900 kilo weegt. Ik zet de adaptieve cruise control op 130 kilometer per uur en geniet van de rust aan boord. Mazda heeft namelijk ook de geluidsisolatie onder handen genomen, en hoewel ik niet met de pre-facelift 6 heb gereden, kan ik stellen dat de Mazda6 mooi stil is op de snelweg. De SkyActiv-D 175 is erg sterk en soepel, in de lange zesde versnelling rijdt de Mazda6 80 kilometer per uur bij 1.200 toeren. Vanuit dat toerental pakt de motor moeiteloos op, als je vlot wilt versnellen hoef je eigenlijk niet terug te schakelen. Door de relatief lage compressieverhouding maakt de motor snel en graag toeren, hoewel er geenszins een noodzaak is om boven de 3.000 toeren te komen. In de derde en vierde versnelling kun je gemakkelijk je rijbewijs kwijtraken, als je niet oppast.
Een buitengewoon capabele reisauto
Net als in de CX-3 is de motor op constante snelheid onhoorbaar, en de rust in het onderstel is groot. De veer- en dempingskarakteristiek is met de technische update was soepeler en comfortabeler afgestemd. Ik zou er geen moeite mee hebben om meteen door te rijden naar Berlijn, het is een heerlijke reisauto. Maar na een tiental kilometers nadert een groot landelijk wegenknooppunt, de maximumsnelheid gaat naar 100 kilometer per uur en over de gehele breedte van de vijfbaans snelweg wordt van rijstrook gewisseld. Van de uiterste linker rijstrook naar de uiterste rechter rijstrook en vice versa schieten auto’s over de weg om maar op de goede rijstrook te blijven. Het is mijn vuurdoop in een Mazda met het volledige i-Activsense pakket. En dat doet zijn werk voorbeeldig.
Terwijl het verkeer snelheid mindert vanwege de lagere maximumsnelheid laat de adaptieve cruise control de snelheid mooi geleidelijk vieren. Een vrachtwagen die van de rechterbaan twee rijstroken naar links opschuift wordt tijdig opgemerkt door de radar en de Mazda laat de snelheid vieren zodat de chauffeur mooi voor de Mazda kan invoegen. Links is de rijstrook vrij, dit wordt bevestigd door de dodehoekdetectie, en als ik een rijstrook naar links opgeschoven ben maakt de Mazda geleidelijk weer tempo, om aan te sluiten bij het overige verkeer. De adaptieve cruise control werkt mooi, zonder abrupte remingrepen of plotselinge acceleratie. Het systeem geeft veel rust tijdens het rijden, en zeker in drukke verkeerssituaties als deze zijn de elektronische ogen van de Mazda meer dan welkom. Nadat de drukte opgelost is, cruise ik verder over de A1 naar het oosten des lands. Plotseling valt me de subtiele werking van de Lane Keep Assist: met heel kleine stuurbewegingen stuurt de Mazda6 zich bij als de wegbelijning te dicht genaderd wordt. Het systeem werkt alleen als het stuur vastgehouden wordt. Zodra het systeem merkt dat je het stuur loslaat, stopt het automatisch bijsturen en klinkt een waarschuwing.
Sturen zoals je van een Mazda verwacht
De laatste kilometers naar mijn bestemming voeren over mooie bochtige binnenwegen. Geen straf met de fijn sturende Mazda, de stuurbekrachtiging is niet te licht, niet te zwaar, en de besturing werkt lekker direct. De Bridgestone Turanza’s dragen bij aan het stuurgevoel en de lichtvoetige wegligging, maar de lage bandwang op de 19 inch velgen snoept wel een stukje comfort op. Persoonlijk zou ik voor 18 inch velgen kiezen, maar ja, deze velgen staan wel heel erg mooi…
Hoewel er over smaak niet valt te twisten, kunnen we toch met zekerheid stellen dat de Mazda6 een van de mooiste (zo niet de mooiste) D-segmenter is. Mazda’s onvolprezen Soul Red is een prachtige kleur voor iedere Mazda, maar ook in het Sonic Silver staat er een prachtige auto. Hoe bontgekleurd de overige auto’s op de parking ook zijn, zelfs in het zilvergrijs springt de Mazda6 er uit.
Adaptief grootlicht geeft veel zicht
Intussen zijn we aanbeland in de donkere tijd van het jaar, en aangezien Carnold in de donkerste gemeente van Nederland woont, is het de ideale tijd om autoverlichting te testen. Het i-Activsense pakket op de GT-M omvat ook adaptieve bochtverlichting en adaptief grootlicht. Hiermee kun je in principe altijd met grootlicht rijden, de camera’s achter de binnenspiegel letten met een scherp oog op tegen- en voorliggers zodat die niet verblind worden. Het grootlicht bestaat per koplamp uit vier segmenten die separaat ingeschakeld kunnen worden. Als je met grootlicht rijdt, en er nadert een tegenligger, dan schakelt het grootlicht één of meerdere segmenten uit waardoor de tegeligger niet verblind wordt. Het is wel een rare gewaarwording, want je hebt de volledige lichtopbrengst van de bi-led koplampen (en dat is nogal wat) zonder dat je tegenligger met grootlicht terugseint. Je kunt ook duidelijk zien dat tegenliggers in een donkere ‘vlek’ rijden, als ze je tegemoet rijden. Op N-wegen en op de snelweg zie je dat de reikwijdte van de lichtbundel zich aanpast aan de rijsnelheid en de afstand tot een voorligger. Ik durf wel te stellen dat dit een van de beste verlichtingssystemen op de markt is.
De Mazda6 is leverbaar vanaf € 28.990, deze SkyActiv-D 175 GT-M kost € 42.490. Daarmee komt de Mazda6 prijstechnisch in de buurt van een Infiniti Q50 2.2d, een auto waarmee hij tijdens de test wel vergeleken werd. Ook qua uitrusting is de Mazda6 daarmee te vergelijken, maar de motor van de Mazda is superieur aan die van de Infiniti. Als je jezelf eens flink wilt verwennen, een dieselmotor een noodzaak is, en wanneer je van een lekker potje sturen houdt, dan hoort de Mazda6 SkyActiv-D 175 GT-M hoog op je shortlist te staan.
[…] najaar start de verkoop van de vernieuwde Mazda6. Mazda’s topmodel werd technisch verfijnd, een belangrijk nieuwsfeit is de G-Vectoring […]