Test Action Magnum ruitenwissers

Uit onze ludieke Action ruitenwisser test blijkt dat de Action ruitenwissers over het algemeen heel goed voldoen. Niet alleen Carnold himself, maar ook vele lezers geven hun blijk van waardering over deze zeer betaalbare ruitenwissers. Action heeft intussen het aanbod aangepast, tegenwoordig kun je alleen nog de Magnum ruitenwisserbladen van Valeo kopen. Tijd voor een nieuwe test!

OEM kwaliteit

Valeo is een gerenommeerd OEM leverancier. Dat staat voor Official Equipment Manufacturer en het betekent dat Valeo rechtstreeks aan de fabrikant levert voor de eerstelijns montage. Oftewel: Op veel nieuwe auto’s zitten onderdelen (niet uitsluitend ruitenwissers) van Valeo.

Action ruitenwissers monteren

De vorige ruitenwisserbladen op Carnold’s Sunny waren aan vervanging toe, en dus is de eer aan de Magnum ruitenwisserbladen om zich te bewijzen. Een veelgestelde vraag die via de Carnold.nl mail binnenkomt luidt: “Hoe monteer ik de ruitenwissers?” Daar is lastig een eenduidig antwoord op te geven, omdat er diverse montagemethodes zijn. Dat wil zeggen: er zijn verschillende soorten ruitenwisserarmen bij autofabrikanten. Valeo heeft op de achterzijde van de verpakking voor elk type een montage-instructie geprint. Helaas zijn de fotootjes wat pietepeuterig en daarom krijgen jullie van Carnold.nl de uitvergroting kado.

In de verpakking vind je een ruitenwisserblad en drie koppelstukken. Het koppelstuk verbindt het wisserblad met de ruitenwisserarm, je hebt slechts één koppestuk nodig. Welk koppelstuk je nodig hebt, hang af van het type ruitenwisserarm op je auto. Dit zijn de drie koppelstukken, type 3 zit al op het wisserblad gemonteerd:

Op de achterzijde kun je zien welk type koppelstuk je nodig hebt per soort wisserarm. Voor type A heb je koppelstuk 1 nodig. Je klikt het koppelstuk op het wisserblad, en vervolgens haak je het wisserblad in het koppelstuk en drukt het dicht:

Voor wisserarm type B heb je koppelstuk 1 en 2 nodig. Je klikt koppelstuk 1 op het wisserblad, en daarna schuif je koppelstuk 2 daarin en drukt het naar beneden (stap 3). Vervolgens schuif je het samengestelde koppelstuk in de wisserarm (stap 5 en 6):

Voor ruitenwisserarm type C gebruik je hetzelfde stel koppelstukken als bij type B. Allen de montage op de ruitenwisserarm is anders: bij dit type schuif je het koppelstuk over het pennetje van de wisserarm. Daarna leg je het wisserblad vlak op het raam. Het is gewoon een kwestie van inhaken:

Wisserarm type D maakt ook gebruik van koppelstuk 1, in combinatie met een tweede koppelstuk. Dat zat niet in de verpakking, om de simpele reden dat de korte (50 cm) wisserbladen niet gebruikt worden in combinatie met dit type wisserarm:

Tot slot is er  nog wisserarm type H. Deze maakt gebruik van koppelstuk type 3. Deze klik je op het wisserblad waarna je het koppelstuk in de wisserarm haakt:

In de praktijk ziet dat er zo uit:

Eerste indruk Action Magnum ruitenwissers

De eerste indruk van de Magnum ruitenwissers is goed: de bevestiging van de koppelstukken op het wisserblad is solide, en het koopelstuk haakt ook goed vast in de wisserarm. Bij eerdere typen Action ruitenwissers zat er een ‘brug’ op het wisserblad gelijmd, en dat wilde wel eens losbreken. Dat is uitgesloten bij deze Magnum wisserbladen. De wisserbladen liggen goed aan op het raam en vegen geruisloos en streeploos schoon. Ook bij zware regenval voldoen de ruitenwissers erg goed. Hoe lang en hoe goed ze blijven vegen, zal de nieuwe duurtest moeten uitwijzen.

2 thoughts on “Test Action Magnum ruitenwissers

  1. Ook ik heb ze nu twee maanden op mijn Opel Agila van 2012 zitten. De eerste indrukken zijn goed. Ze zien er fraai uit en wissen goed. Heel soms zwabberen ze wel eens iets en maken ze daarbij een piepend geluid maar meestal wissen ze streeploos en goed.

    Wat ik wel jammer vind is dat de meegeleverde adapters zo enorm hoog zijn waardoor de wissers erg hoog op de ruit komen te staan wat ik niet zo’n fraai gezicht vind. De “aero”bladen zijn mooi laag, torenen de wisserarmen door die grote adapter er zo hoog boven uit! Dat moet volgens mij best lager kunnen. Ik vermoed dat ze daarom ook gevoeliger zijn voor zwabberen en/of piepen. Als je bij auto’s kijkt waar standaard dit type wisserbladen op gemonteerd zitten liggen de armen bijna strak tegen de ruit aan zo vlak.

    Ik ben benieuwd of de adapters, die bij de Bosch AeroTwin Retrofit blades geleverd worden, lager zijn, dan zal ik die eens proberen. Als iemand die heeft gehad hoor ik dat natuurlijk graag of dat het geval is.

    Maar zeker gezien de belachelijk lage prijs zijn de Magnum’s gewoon een hele goede koop, want ze zijn in feite van Valeo, wat op dit gebied een gerenommeerde fabrikant is. De komende tijd moet natuurlijk nog uitwijzen of ze ook net zo lang meegaan als Valeo zelf of die van Bosch, maar ik vermoed dat ze gewoon van dezelfde productielijn afkomen van de wisserbladen die onder de Valeo merknaam zelf verkocht worden.

    • Bedankt voor je reactie Ruud, ik ben het met je eens dat de adapters flink groot zijn. Mocht het lukken met de Bosch AeroTwin adapters, laat je het dan even weten? Groet,
      Carnold

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *