Voila: de nieuwe Lexus ES!

Voila: de nieuwe Lexus ES!

23 april 2025 Uit Door Arnold

Vandaag heeft Lexus de achtste generatie van de ES onthuld, een model dat in diverse opzichten de toekomst van Lexus moet vormgeven: in design, techniek en aandrijving. De nieuwe Lexus ES wordt leverbaar als EV en Hybride.

De nieuwe ES is daarmee de tweede Lexus naast de UX die met twee aandrijflijnen leverbaar is. De hybride is de ES 300h, en dat klinkt vertrouwd in de oren. Lexus heeft nog niet veel informatie vrijgegeven over deze nieuwe hybride aandrijflijn, maar we weten al wel dat deze een systeemvermogen heeft van 201 pk. De elektrische ES komt in twee versies: de ES 350e en de ES 500e. de 350e is voorwielaangedreven en heeft een vermogen van 224 pk, de 500e is vierwielaangedreven en heeft 343 pk. Over accucapaciteit is nog geen informatie.

Spindle body – complex plaatwerk

Wat het design betreft breekt Lexus sterk met de huidige ES, de nieuweling sluit aan bij de RX en de RZ. De spindle grille is verdwenen, de spindle body is nu het belangrijkste designelement in het front. Deze strekt zich uit in de bumper en de motorkap die uitermate fraaie en complexe vormen heeft gekregen. Hier laat Lexus ook een sterk staaltje plaatwerken zien, want de motorkapvorm is niet eenvoudig of goedkoop om te maken.

De koplampen zijn opgenomen in de bumper, en sluiten aan op de kenmerkende Lexus-swoosh dagrijlichten en knipperlichten.

Nog altijd een sedan

De nieuwe ES heeft een karakteristiek profiel met een taps toelopende achterzijde. Het lijkt een liftback, maar de ES is nog altijd een sedan. De achterzijde is strak getekend, misschien wel iets té strak. Zoals het tegenwoordig hoort heeft de nieuwe ES een lichtlijn die de achterlichten verbindt, met daarin de merknaam. Het goeie ouwe Lexus-logo is niet meer aanwezig op de achterzijde, alleen nog op het front.

Verborgen schakelaars

In het interieur is het Lexus-logo evenmin te vinden, op het stuurwiel staat de merknaam nu keurig uitgeschreven – het staat hier overigens prima. Het is wel even wennen aan het Lexus-interieur nieuwe stijl, fysieke knoppen zijn nauwelijks aanwezig en uiteraard is het instrumentenpaneel nu vervangen voor een display. De ES is namelijk de eerste Lexus met Hidden Tech schakelaars, oftewel schakelaars die verdwijnen als de auto uitgeschakeld is. Het zijn verlichte aanraakknoppen die we ook in de Nissan Ariya zien, bij het aanraken voel je een lichte ‘klik’ die voor de haptische feedback zorgt. De bestuurder kijkt uit op een 12,3 inch beeldscherm dat als instrumentarium dient, centraal op het dashboard staat een 14 inch beeldscherm waarop het nieuwe LexusConnect multimediasysteem draait.

In een opzicht is de nieuwe Lexus ES niet gewijzigd ten opzichte van zijn voorgangers, namelijk dat de beste plek te vinden is op de achterbank. De nieuwe ES kan geleverd worden met verstelbare stoelen achterin waarbij de zitplek achter de voorste passagier (in ons geval dus rechtsachter) voorzien is van een Ottoman – een uitklapbare voetensteun.

De nieuwe Lexus ES wordt begin volgend jaar leverbaar. Lexus zal op een later moment de uitrusting en prijzen van de nieuwe ES bekendmaken.

33 artikel(en) « van 33 »