Verrassing! De Suzuki e Vitara
4 november 2024Een bliksemschicht bij heldere hemel kun je het wel noemen: de plotselinge onthulling van de Suzuki e Vitara, de eerste EV van het merk. Net als veel andere modellen van Suzuki is ook de e Vitara (zonder streepje, met spatie) een echte wereldauto. Hij wordt gebouwd in Gujarat in India voor de Europese, Indiase en de Japanse markt, naar verwachting start de productie volgend voorjaar en kunnen we ‘m in de zomer in Nederland verwachten.
Hij deelt zijn naam met de Vitara, maar daar houdt – voorlopig – de verwantschap met het zustermodel dan ook op. De e Vitara wordt gebouwd op het nieuw ontwikkeld Heartect-e platform en is dan ook uitsluitend als EV leverbaar. Hij deelt geen enkel component met de bestaande Vitara. Ook het design wijkt af – hij is een maatje groter dan de Vitara – en heeft nieuw ontwikkelde eAxle techniek. Uiteraard wordt de e Vitara ook leverbaar met vierwielaandrijving. Even snel de belangrijkste maten: lengte 4,27 meter, breedte 1,80 meter en een hoogte van 1,63 meter. De wielbasis is 2,70 met een spoorbreedte van 1,54 meter.
Er komen twee vermogensvarianten waarbij het vermogen afhankelijk is van de accucapaciteit. De 49 kWh accu heeft en motorvermogen van 106 kW op de vooras. De 61 kWh accu heeft 128 kW als voorwielaandrijver en 135 kW als vierwielaandrijver. Die laatste versie heeft een extra elektromotor van 48 kW op de achterste eAxle. Het gewicht varieert van 1.702 kilo tot 1.899 kilo voor de meest luxueuze versie met AllGrip.