Rijtest Toyota Corolla GR Sport Plus

Rijtest Toyota Corolla GR Sport Plus

11 november 2024 Uit Door Arnold

De fijnste auto’s zijn vaak hidden in plain sight, auto’s die lekker rijden, sneller zijn dan ze lijken en niet onnodig aandacht trekken. Na de tests van de LC 500 en GR Supra keek ik uit om weer eens in een ‘normale’ auto te rijden, maar dan wel een die een flinke dosis rijplezier biedt. De Toyota Corolla GR Sport Plus is zo’n auto, en deze kwam ongepland op de testlijst te staan. Een weekje ontwennen van de eerder genoemde pk-monsters en een lekker onder de radar vliegen dacht ik. Die hoop vervloog nog voor het instappen…

U ziet het geachte lezer: de testauto is een Corolla Touring Sports GR Sport Plus, een auto met subtiele verfraaiingen en upgrades die niet te schreeuwerig zijn die vooral het rijplezier van de bestuurder centraal stellen. Maar in de kleur Super Green (Code 6P5) weet deze Corolla behoorlijk wat aandacht te trekken. In positieve zin wel te verstaan. Super Green is een lakkleur die Toyota in de jaren negentig ook gebruikte op de Starlet en Paseo. Een sprekende, vrolijke kleur die niet schreeuwerig is. Het is lovenswaardig dat Toyota deze, en andere sprekende kleuren levert op de Corolla. Veel fabrikanten zijn op safe gaan spelen met lakkleuren, zoals Hyundai met de Ioniq 6 die voornamelijk in grijstinten leverbaar is. Met Emotional Red, Juniper Blue en Midnight Blue is Super Green een heerlijk uitgesproken lakkleur.

Grondige updates

De Corolla heeft sinds zijn introductie meermalen cosmetische en technische updates gekregen, waarbij de update van 2022 de belangrijkste was. Toen kreeg de Corolla de nieuwste versie van de hybride aandrijflijn en werd een grote technische update van het interieur geïmplementeerd. Met de vijfde generatie Hybrid Synergy Drive kan de klant kiezen uit een 1.8 met 140 pk of een 2.0 met 200 pk. De belangrijkste technische updates in het interieur zijn het volledig digitale instrumentarium en Toyota’s Smart Connect infotainmentscherm.

De Corolla is leverbaar als Hatchback en Touring Sports, de stationwagen. In Nederland is de Corolla Sedan niet meer leverbaar. Er zijn zeven uitrustingsniveaus die beginnen bij de Hatchback Hybrid 140 Comfort die voor € 32.995 in de showroom staat. De meest luxueuze versie is de € 48.495 kostende Touring Sport Hybrid 200 Premium. De geteste auto kost € 46.595, dit is de GR Sport Plus, er is ook nog een GR Sport. Die versie wordt uitgerust met de Hybrid 140 motor, en is leverbaar als Hatchback en Touring Sports. Hier vind je een volledig overzicht van prijzen en uitrusting (november 2024). Toyota is geen prijsvechter, maar het moet gezegd worden dat de Corolla zelfs in de instapuitvoering erg goed uitgerust is. Zeker als de veiligheidsuitrusting een belangrijk aankoopargument is, kun je niet om de Corolla heen. Het Safety Sense 3 systeem is zeer uitgebreid en standaard op elke Toyota.

Meer luxe, meer vermogen of meer ruimte?

Op de vraag welk uitrustingsniveau je moet kiezen, hangt een beetje af van de vraag of je regelmatig rijdt en of je regelmatig ver rijdt. Het tweede uitrustingsniveau, de Active (€ 34.995 Hatchback, € 36.995 TS) is eigenlijk prima voor het grootste deel van de autokopers, vanaf deze uitvoering is het digitale instrumentarium en Smart Connect standaard. Bij de Dynamic (€ 38.195 Hatchback, € 40.195 TS) krijg je Bi-led koplampen, stoelverwarming en veel luxe extra. De belangrijkste vragen blijven: wil je een Touring Sports en heb je die 200 pk echt nodig? Er zit € 2.800 prijsverschil tussen de Hybrid 140 en Hybrid 200.

Pagina's: 1 2