Rijtest Hyundai Ioniq 5N

Rijtest Hyundai Ioniq 5N

24 oktober 2024 Uit Door Arnold

Met 325 pk en vierwielaandrijving is de topversie van de Hyundai Ioniq 5 meer dan adequaat gemotoriseerd, maar hoe je het ook wendt of keert, de Ioniq 5 is eerst en vooral een comfortabele auto. Omdat de motorsportdivisie van Hyundai met de i30N al een waar huzarenstukje heeft uitgehaald, wilde het merk zijn grenzen verder verleggen. Waarom geen hardcore sportversie bouwen van een elektrische auto? Het sneller maken was niet zo moeilijk, maar een puike wegligging was nog wel een uitdaging. De Ioniq 5 werd het uitgangspunt en de Ioniq 5N is het eindresultaat. Die ene ‘N’ in de typebenaming staat voor een wereld van verschil en maakt van de Ioniq 5 bij zijn introductie al legendarisch.

 

Veel petrolheads van generatie X kennen het wel: door het portierraampje van een auto gluren om op de snelheidsmeter te kunnen kijken, dan kon je met een simpele formule bepalen hoe snel een auto was. De maximale snelheid op de teller, minus 20 en je wist wat de topsnelheid was. Als je mazzel had, kreeg je af een toe een autoblaadje onder de neus. De complete test lezen was niet nodig, het staatje met daarin de technische gegevens was cruciaal: hoeveel pk en hoe snel?

Dat de Ioniq 5N een snelle auto is, is van grote afstand te zien, maar een blik op de snelheidsmeter maakt je niets wijzer – dat krijg je met beeldschermen als instrumentarium. De brochure leert dat de topsnelheid 260 kilometer per uur is en dat het maximale vermogen op 650 pk ligt. Oei, dit is wel een serieuze auto waar je niet lichtzinnig mee moet omspringen. Zeker omdat het maximale koppel op 740 Nm ligt, iets dat bij een elektrische auto in een oogwenk paraat is. Dat vergt grote vaardigheden van de bestuurder.

Vermogen versus veiligheid

Dat we anno 2024 met dergelijke vermogens de openbare weg op kunnen, of het nu in een auto met verbrandingsmotor of een EV is, is niet te danken aan technische mogelijkheden om dat vermogen te leveren. Dat konden autofabrikanten in de jaren ’90 al, nee, het is te danken aan de elektronica die dergelijke vermogens kan beteugelen. Sinds een jaar of vijftien beschikken de computers voor het stabiliteitsprogramma, de tractiecontrole en het antiblokkeersysteem over de rekensnelheid om adequaat te reageren. Daardoor kan zelf een beginnend bestuurder met 650 pk en 740 Nm enigszins veilig de weg op. Misschien wel een geluk bij een ongeluk is dat Hyundai een Koreaans merk is, want Koreanen zijn traditioneel voorzichtig aangelegd. En daardoor zijn ook Koreaanse auto’s nogal waarschuwend van aard, een i10 piept dat het een aard heeft als je de sleutel in het contact laat en de deur opent. Je zou de sleutel eens kunnen vergeten… De Ioniq 5 is ook erg bezorgd om zijn bestuurder en in de Ioniq 5N is dat niet anders. Zoals bij elke nieuwe auto klinkt er een piepje als je de snelheidslimiet ook maar 1 kilometer per uur overschrijdt, en ook de rijstrookbewaking is erg bezorgd. In een reguliere Ioniq 5 is dat al niet echt nodig (en je kunt het simpel deactiveren), maar in de 5N is het potsierlijk. Hyundai pankoekbakt 650 pk in een auto die in 3,4 seconden 100 kilometer per uur rijdt, maar ondertussen piept ‘ie als je 31 kilometer per uur rijdt in een 30 km zone. Maar goed, zoals iedereen met een gezond verstand schakel je die systemen bij elke rit uit en richt je je verwijt op de EU die ons dit soort dingen in de maag heeft gesplitst.

Niet voor de openbare weg

In het geval van de Ioniq 5N zijn er wel waarschuwingen die je uiterst serieus moet nemen, deze zijn gekoppeld aan de N-functies in de voertuiginstellingen. Onder de kop ’N Track’ vind je de N Torque Distribution, N Pedal, N Race en N Drift Optimizer. Zodra je deze functies selecteert, krijg je een niet te missen waarschuwing dat de betreffende functie niet geschikt is voor de openbare weg. En die waarschuwing moet je ter harte nemen. Met het immense koppel en vermogen kost het de aandrijflijn totaal geen moeite om de tractie van de Pirelli P Zero’s (275/35 R21 rondom) te breken. Zelfs niet met het voertuiggewicht van 2.225 kilo. In elk van de N Track-functies worden de veiligheidssystemen stevig getemperd en krijgt het vermogen vrij spel. Het vergt minder dan een fractie van een seconde om van enorme lol in een enorme puinzooi terecht te komen. Gedurende de testweek heb ik die functies dan ook niet getest.

Doodkalm en heel beheersbaar

Een rustige start om de auto af te tasten is dan ook erg aan te raden. Zo begon deze test ook en daarbij valt het op dat de Ioniq 5N in default modus niet wezenlijk anders rijdt dan elke andere Ioniq 5. De vering is daarbij opvallend comfortabel, dankzij de adaptieve schokdempers van de ‘N’. De grote 21 inch wielen leiden niet tot een oncomfortabel rijgedrag, sterker nog, deze uitvoering heeft nog behoorlijk wat veercomfort en beweegt zelfs vrij veel in verticale richting. Ook is de 5N geen zenuwachtige auto die bij elke beweging van het gaspedaal (laten we het gewoon zo blijven noemen) als een speer vooruit schiet. De kalibratie van de aandrijflijn is zodanig dat je volledige controle hebt over het vermogen, op geen enkel moment hoef je je in te houden om normaal te rijden. Als je het pedaal bewust wat dieper intrapt, dan merk je wat voor vlees je in de kuip hebt. De 5N heeft dan aanzienlijk meer sprintkracht dan de 84 kWh Long Range versie die toch al 325 pk heeft. Maar toch, als verantwoordelijk bestuurder heb je in de Normal modus volledige controle over de auto. De Ioniq 5N is de sterkste en snelste auto die ik ooit voor Carnold.nl gereden heb, maar die indruk geeft de auto niet, hij is niet lastiger te rijden dan een Hyundai Bayon. De vorige recordhouder is de Nissan GT-R met Track Pack. Zelfs op lage snelheid was die auto een handvol werk om normaal en rustig te rijden, zeker door zijn extreme onderstelafstemming.

Pagina's: 1 2