Toyota presenteert Hilux GR Sport II
18 oktober 2023Toyota’s Gazoo Racing beperkt zich niet alleen tot snelle Toyota’s voor het asfalt, zoveel wordt wel duidelijk bij de nieuwste loot aan de GR Sport-tak. Toyota heeft namelijk de Hilux GR Sport II onthuld, en deze Hilux is veel meer mans dan de reguliere versie.
Onder de motorkap van de Hilux GR Sport II doet de trusty old 2.8 viercilinder diesel zijn werk – een bewezen krachtpatser met 204 pk en 500 Nm aan koppel. Daardoor kan de Hilux 3.500 kilo trekken en kan hij uit de voeten met een laadvermogen van 1.000 kilo. Deze motor is gekoppeld aan een zeventraps automatische versnellingsbak. De Hilux was al geen watje, maar de GR Sport-kuur zorgt ervoor dat hij rijgedrag en de handling op alle soorten ondergrond stevig verbeterd zijn. De spoorbreedte op de vooras is maar liefst 14 centimeter vergroot, op de achteras zelfs 15,5 centimeter.
Ook de remmen en de wielophanging zijn aangepast met het oog op een beter rijgedrag, maar nog altijd met comfort voor dagelijks gebruik in het achterhoofd. De trommelremmen achter zijn vervangen door schijfremmen, met een schijfdiameter van 15(!) inch. De remklauwen worden voor deze speciale versie rood gespoten, verder krijgen de wielen 17 inch lichtmetalen velgen die hoogglans zwart gespoten zijn. Er zit flink wat engineering in deze velgen: ze zijn zo dicht mogelijk gemaakt, met het oog op aerodynamica, en de spaken zijn dunner gemaakt zodat de velg stevig, maar ook heel licht is. Het exterieur krijgt voorts een zwarte grille met het klassieke Toyota-logo, zwarte zijbeugels, spiegels en deurgrepen. De zilverkleurige beschermplaat voor de voorbumper, de zwarte achterbumper en uiteraard de nodige GR Sport logo’s.
Uiteraard krijgt het interieur ook de GR Sport-behandeling: veel rode accenten, zoals de veiligheidsgordels, zwart suède en lederen sportstoelen geven het interieur een luxe uitstraling en zorgen voor een bijzonder groot zitcomfort en extra ondersteuning in het betere bochtenwerk (en uiteraard ook offroad).
Een prettig gevolg van de onderstelaanpassingen zijn de grotere aanloophoek, die van 28 naar 30 graden vergroot werd, en de bodemvrijheid die 2 centimeter groter is. De GR Sport krijgt andere schokdempers, de reguliere versie heeft twin-tube dempers, deze sportieve variant krijgt grotere dempers met een groter demperoppervlak. Dit zorgt voor meer comfort en stabiliteit als er offroad over een glooiende / golvende ondergrond wordt gereden.
Begin volgend jaar start de verkoop van de Hilux GR Sport II, in de tweede helft van 2024 worden de eerste exemplaren in Nederland verwacht.