Mazdanieuws: 2024 MX-5 en… Iconic SP!

Mazdanieuws: 2024 MX-5 en… Iconic SP!

26 oktober 2023 Uit Door Arnold

Je hebt ‘m ongetwijfeld al voorbij zien komen in het autonieuws: De Mazda Iconic SP. Dit prachtige studiemodel is (help het ons hopen) de voorbode van Mazda’s nieuwe sportwagen. Is het een nieuwe RX? Is het een nieuwe MX? Wel, als we Mazda mogen geloven is de Iconic SP een combinatie van beide: het formaat van een MX-5 met… een tweeschijfs wankelmotor!

De Iconic SP is de eerste stap naar de elektrificatie van Mazda’s immens populaire MX-5. Mazda speelt het slim door de techniek uit de MX-30 R-EV te verwerken: de Iconic SP krijgt eenzelfde range-extender aandrijflijn, maar dan eentje waarin een veel grotere rol voor de wankelmotor is weggelegd, namelijk door een tweeschijfs motor te gebruiken. Mazda noemt in het persbericht zelfs een vermogen: 370 pk maar liefst. Het leeggewicht van de SP is geschat op 1.450 kilo, in verhouding een vedergewicht voor een sportwagen met een dergelijk vermogen. Dat we dit studiemodel serieus moeten nemen, blijkt uit de woorden van CEO Masahiro Moro: “Wij houden van de MX-5 en de wereld houdt van de MX-5. We zijn vastbesloten om in het tijdperk van elektrificatie het rijplezier waar de MX-5 voor staat levend te houden. De MAZDA ICONIC SP, met zijn EV-aandrijflijn met dubbele roterende generator, is onze droomoplossing. Een droom waar we hard aan zullen werken. Mazda zal altijd voertuigen leveren die mensen eraan herinneren dat auto’s zorgen voor puur plezier en een onmisbaar onderdeel zijn van hun leven.”

MX-5 2024

Volgens goede Mazda-gewoonte worden de modelreeksen elk jaar tegen het licht gehouden en wat de MX-5 betreft weten we wat de aanpassingen voor het komend modeljaar zijn. De nieuwe koplampen zijn – letterlijk – de meest in het oog springende wijziging. De dagrijverlichting is nu opgenomen in de koplampen die ook een nieuw inwendig design hebben. Het lijkt erop dat de richtingaanwijzers nu op de plek zitten waar voorheen de dagrijverlichting zat. De achterlichten kregen ook een nieuw ontwerp en er is een nieuwe carrosseriekleur beschikbaar: Aero Grey, deze is op onderstaande foto te zien.

De stoelen zijn bekleed met een nieuw materiaal dat een betere grip heeft: het wegglijden over de stoelbekleding (niet dat dat een probleem was) wordt daarmee adequaat voorkomen. De binnenspiegel is tegenwoordig frameloos, het infotainmentscherm groeide naar 8,8 inch en is nu als touchscreen uitgevoerd. De verkeersbordherkenning is nu gelinkt aan het navigatiesysteem. Oh, en de USB poorten zijn nu uitgevoerd als USB-C aansluitingen. Ook wordt het veiligheidssysteem uitgebreid, vanaf de Prime Line wordt de MX-5 uitgerust met Lane Keep Assist, Intelligent Speed Control en Intelligent Brake Assist.