Toyota GR86 vanaf € 58.995
1 april 2022Na de zomer staat de nieuwe Toyota GR86 bij de dealer, eerder vandaag werden de prijzen bekendgemaakt. De goedkoopste variant van de GR86 kost € 58.995. De volledige prijslijst vind je hier. Toyota compacte sportwagen, die de roemruchte GT86 opvolgt, is leverbaar in twee uitvoeringen: Pure en Premium. Die laatste kan met automatische transmissie geleverd worden. Tegelijk met het bekendmaken van de prijs komt Toyota met een bijzondere aanbeveling: koop ‘m nu, want de GR86 wordt maar twee jaar geleverd in Europa.
De GR86 is een stevige doorontwikkeling van de GT86, de belangrijkste wijzigingen zijn de grotere motor, een beter onderstel en een doorontwikkeld chassis. Daarmee presteert de GR86 beter, maar zijn ook de rijeigenschappen als daily driver verbeterd. Maar de focus ligt op een intense rijbeleving: meer plezier per pk!
De GR86 Pure is de beste keuze voor mensen die simpelweg willen genieten, of juist van plan zijn modificaties aan te brengen. hij is standaard voorzien van Met onder meer sportstoelen met stoelverwarming, 17 inch lichtmetalen wielen, Smart Entry & Push Start, cruise control, LED-verlichting en een 8 inch groot scherm met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. De Premium is meer geënt op luxe: 18 inch lichtmetalen wielen, sportstoelen met half leder / suede bekleding, rear cross traffic alert en dodehoeksensoren. Desgewenst levert Toyota de GR86 Premium met een zestraps automaat.
Veiligheid, stabiliteit, rijplezier
Een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt is de basis voor het rijplezier in de GR86. De voorwielophanging is gebaseerd op het MacPherson principe, op de achteras gebruikt Toyota een onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen. Elke GR86 heeft een Torsen LSD, mid-corner op het gas betekent dan veel rijplezier. De nieuwe motor heeft een grotere cilinderinhoud, is sterker, levert meer koppel, maar het is ook nog altijd een echte toerenmotor. Het toegenomen maakte het noodzakelijk om de achterwielophanging te verstevigen. Een belangrijke wijziging is de verhuizing van de stabilisatorstang van het chassis naar het subframe, dit resulteert in een hogere voertuigstabiliteit.
Onafhankelijke MacPherson-ophanging vóór en dubbele draagarmen achter zijn standaard voor de GR86. De afstelling is gefocust op responsiviteit en stabiliteit. Een Torsen limited-slip-differentieel zorgt voor optimale grip. De karakteristiek van vering en demping is geoptimaliseerd voor een voorspelbaar rijgedrag, terwijl verschillende wijzigingen aan de bevestigingspunten ook weer zorgen voor meer stijfheid. Om het toegenomen koppel beter aan te kunnen, is de achterwielophanging verstevigd. Zo is de stabilisatorstang nu direct verbonden met het subframe, wat zorgt voor meer stabiliteit.
Verbeterde stoelen en ergonomie
Net als in de GT86 is het interieur eenvoudig van opzet: alles is overzichtelijk, de ergonomie is uitstekend en alles is gericht op de bestuurder. Het infotainment is een grote sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, Het bevat DAB+ radio-ontvangst en smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto. Ook het bedieningsgemak van alle andere elementen is enorm verbeterd. Over ‘gemak’ gesproken: bekerhouders zijn ook aanwezig, in de middenarmsteun. De stoelen zijn volledig nieuw ontworpen, ze bieden betere ondersteuning tijdens het betere bochtenwerk, maar ook meer comfort bij dagelijks gebruik. De achterste zitjes zijn eenvoudig om te klappen, en dan is de GR86 verrassend ruim: je kunt een complete set wielen achterin gooien. De bekleding is afgewerkt met fraaie rode details in de stiksels.