Kia Niro vanaf € 31.995

Kia Niro vanaf € 31.995

4 april 2022 Uit Door Arnold

Kia Nederland bereidt zich voor op de komst van de nieuwe Kia Niro. Het merkt hoopt op een vervolg van het succes van het huidige model, en aangezien dat Kia’s bestverkopende auto is, heeft de importeur zijn best gedaan op het samenstellen van de uitrustingsniveaus en de bijbehorende prijzen. De Niro is altijd geëlektrificeerd en kost als Hybride minimaal € 31.995. De plug-in is leverbaar vanaf € 38.995. De volledig elektrische Niro EV is er vanaf € 39.795. Wie alvast de prijslijsten wil uitpluizen kan hier terecht voor de Niro Hybrids en hier voor de Niro EV.

In de aanloop naar de verkoopstart zijn de Niro Hybrids en de EV ook gehomologeerd. De EV heeft de WLTP-cyclus doorlopen en daaruit blijkt dat de actieradius 463 kilometer bedraagt. Een hele mooie waarde voor het 64,8 kWh metende accupakket. De Niro EV kan binnen drie kwartier worden opgeladen van 10 naar 80% aan een geschikte DC-oplader. Het accupakket is voorzien van preconditionering, dit verwarmt de accucellen om zo snel mogelijk te kunnen laden. Dit systeem is gekoppeld aan de navigatie, wanneer de laadpaal ingesteld is als bestemming, dan zal de preconditionering gestart worden bij het naderen van de laadpaal. Op het moment dat de laadpaal bereikt is, is het accupakket voorverwarmd om zo snel mogelijk te kunnen laden.

Aandrijfmodus en preconditionering gekoppeld aan navigatie

De plug-in Hybride Niro heeft een EV-bereik van 65 kilometer, en ook deze uitvoering is een voorziening getroffen om het rijbereik in kouder weer te vergroten. In dit geval in de vorm van keramische verwarmingselementen die veel efficiënter werken dat de reguliere verwarming. Zo levert de bestuurder niets in aan warmtecomfort of rijbereik. Beide hybride-uitvoeringen hebben Kia’s Green Zone Drive Mode, dit systeem schakelt de EV-modus in op basis van navigatiegegevens. In de praktijk zorgt dit ervoor dat de Niro zijn acculading spaart voor stedelijke gebieden, als deze op de route liggen. Eenmaal in die gebieden aangekomen gaat de Niro (P)HEV zoveel mogelijk elektrisch rijden.

In de recente test van de Kia EV6 is het al genoemd: de interieurs van nieuwe Kia’s zijn erg fraai en de nieuwe Niro is daarop geen uitzondering. Het instrumentarium bestaat uit twee 10,25 inch beeldschermen met een zeer hoge resolutie. Het interieur is opgebouwd uit hoogwaardige materialen en stoffen die het klassegemiddelde ver overstijgen.  Kia zet sterk in op gerecycleerde materialen: de hemelbekleding is gemaakt uit gerecycled behang, de synthetisch lederen bekleding is gemaakt uit eucalyptusbladeren en het bagagescherm / hoedenplank is gemaakt uit gerecyclede vezels.  Uitvoeringen die voorzien zijn van sfeerverlichting hebben maar liefst 74 verschillende kleuren – voor elk wat wils dus. De nieuwe Niro is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van het huidige model. De lengte is 4.420 mm, hij is 1.825 mm breed en 1.555 mm hoog. De wielbasis is 2.720 mm lang. De bagageruimte meet 475 liter (EV), waarbij de frunk nog eens 20 liter toevoegt. De HEV en PHEV hebben  een bagageruimte van respectievelijk 451 liter en 348 liter.

Uitvoeringen

Kia levert de nieuwe Niro in vier uitrustingsniveaus, de Comfort Line, Dynamic Line, Dynamic Plus Line en Executive Line. De Niro ComfortLine (HEV en EV) is voorzien van onder meer parkeersensoren achter, een autonome remassistent, adaptieve cruise control, tegemoetkomende verkeersdetectie bij linksafslaan op kruispunten (FCA 1.5), 16” lichtmetalen velgen, Android Auto en Apple Carplay. De EV ComfortLine is daarboven voorzien van een 10,25” infocluster, de Smart Key en 17” lichtmetalen velgen.

De Niro DynamicLine (HEV/PHEV/EV) is boven de ComfortLine gepositioneerd en uitgerust met een groot aantal features waaronder parkeersensoren vóór, een infotainment- en navigatiesysteem met 10,25” scherm, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, LED-mistlampen vóór, de Smart Key en snelwegassistentie.  De Niro DynamicPlusLine (HEV/PHEV/EV) voegt daar LED-koplampen, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel, een premium sound system (Harman Kardon), een slimme elektrisch bedienbare achterklep, een schuif-/kanteldak, dodehoekdetectie en bekleding in lederlook aan toe.

De topuitvoering, de ExcutiveLine (EV), heeft alle eerder genoemde uitrusting en voegt daar veel luxe aan toe:  een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, een elektrisch verstelbare relax passagiersstoel, een verwarmbare achterbank, geventileerde voorstoelen, een draadloze telefoonlader en een head-up display. Ter gelegenheid van de introductie zijn de Niro HEV en PHEV tijdelijk ook verkrijgbaar als Launch Edition. Deze krijgt naast de hiervoor genoemde features van de ExecutiveLine EV ook nog 18” lichtmetalen velgen.

Kleuren en kleurschema’s

De Niro EV heeft een afwijkend exterieur, de dichte grille is logisch met het oog op de stroomlijn en het ontbreken van een radiateur. Daarom krijgt de Niro EV een gesloten two-tone paneel op de plek van de grille. De 17 inch velgen zijn ook anders dan die van de hybrids. Kia heeft de laadaansluiting in het frontpaneel (de ‘grille’) aangebracht zodat een laadkabel goed toegankelijk is. De Niro is leverbaar in negen lakkleuren: Cityscape Green (dit is een volledig nieuwe kleur), Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Mineral Blue, Interstellar Gray, Orange Delight, Runway Red en Steel Gray. Op de ExecutiveLine en Launch Edition kan gekozen worden uit twee contrasterende kleuren voor de C-stijlen, te weten Steel Gray en Aurora Black. De C-stijl met contrasterende kleur Steel Gray is te combineren met de carrosseriekleuren Aurora Black Pearl, Interstellar Gray en Snow White Pearl. De Aurora Black gekleurde C-stijl is te combineren met de carrosseriekleuren Mineral Blue, Cityscape Green en Orange Delight. Bij alle andere overige uitvoeringen is de C-stijl in carrosseriekleur gespoten. Ook de afwerking van de wielkastranden en deurpanelen is afhankelijk van de gekozen uitvoering.