Test Subaru XV: Voorsprong door kwaliteit. En techniek. En afwerking.
9 april 2018 Uit Door ArnoldDe vorige Subaru XV was lekker non-conformistisch, eigenlijk zoals het een echte Subaru betaamt. De nieuwe XV loopt meer in de pas met de overige modellen, conform de nieuwe designtaal van het merk. Bovendien deelt de XV het Subaru Global Platform met zijn overige broers, en dat schept hoge verwachtingen. Carnold.nl reed een week met de nieuwe Subaru XV, de auto overtrof de verwachtingen ruimschoots. Spoiler alert: hij is erg goed.
Een nieuw platform, een nieuw tijdperk
Het gebruiken van een modulair platform is sinds een paar jaar gemeengoed geworden in de auto-industrie. Het ontwikkelen van een bodemplaat en alle aanverwante bouwdelen is een kostbare aangelegenheid, zeker als je voor elk model een separaat onderstel moet ontwikkelen. Onderdelen zoals draagarmen, stuurinrichting, wielophanging (veerpoten en dempers), veertorens zijn voor alle modellen gelijk. Dit levert een enorme kostenbesparing op, maar er kleeft een klein nadeel aan: er zijn geen snelle aanpassingen mogelijk. Als er een ontwerpfout(je) in je platform zit, dan werkt dit door in alle modellen. Het ontwikkelen van een goed, uitgebalanceerd platform voor een hele modelrange is een kostbare zaak. Het Subaru Global Platform heeft bijna een miljard euro gekost.
Niet hoog, wel breed en ontzettend ruim
Maar wees gerust: het Subaru Global Platform is goed gelukt. Beter gezegd: heel goed gelukt. Subaru heeft de lat heel hoog gelegd, en dat is terug te zien in de mechanische opbouw van het platform, er zit er een groot aantal componenten in die qua kostprijs en kwaliteit op het niveau Lexus zitten. Subaru heeft ingezet op maximale veiligheid, hoogstaande rijeigenschappen en maximale interieurruimte. De Subaru XV is de eerste auto op basis van het SGP die ik rijd. En het moet gezegd: het nieuwe platform werpt zijn vruchten al af in de showroom. Het interieur van de XV is ruim, met name in de breedte. Een volwassen Nederlander van gemiddeld formaat kan in de XV ruim achter zichzelf zitten, zoveel ruimte heeft Subaru weten te creëren op een wielbasis van 2,66 meter. De maximale bagageruimte is maar liefst 1.310 liter, daar heb je geen stationwagen meer voor nodig.
Prettig op het netvlies
Was de vorige XV nog een afzonderlijk model in de range (er is wel een Impreza XV geweest), de nieuwe is feitelijk een Impreza op pootjes, om het eens oneerbiedig te zeggen. Je kunt de XV dan ook geen SUV of crossover noemen, en hij laat zich slechts ten dele vergelijken met een Qashqai of Eclipse Cross. Het is een Impreza met een bodemvrijheid van 22 centimeter, die daadwerkelijk potten breekt in het terrein (in feite kan een Impreza al meer dan concurrerende vierwielaangedreven SUV’s, maar daar hebben we het niet over). De uitgaande XV was een leuke oddball, maar de nieuwe ziet er puik uit, geheel in lijn met de nieuwe Subaru-designtaal. Zeker in de kleur Grey Khaki is de XV een auto die veel positieve reacties losmaakt. Het is een uni-lak die heel goed bij de XV past en mooi contrasteert met de zwarte kunststofdelen die tegen een krasje en stootje kunnen.
Hoogwaardig interieur, veel zicht naar buiten
Bij de instap valt op dat de XV niet specifiek een hoge instap of een hoge zit heeft, op zich vind ik dat wel prettig, want crossovers en SUV’s zijn niet echt mijn ding. Trek je de deur dicht, dan merk je helemaal niets meer van de iets hogere wagenbodem: je ziet relatief diep in de XV, en als je niet beter wist, zou je jezelf in een Impreza wanen. Het interieur van de XV overtuigt op meerdere punten. In de eerste plaats door het ruimteaanbod: de wagenbreedte bedraagt 1,80 meter en dat zie je terug in het interieur, op dit punt overtroeft de XV een Levorg. In de tweede plaats overtuigen de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit, alles wat je ziet is mooi, hoogwaardig en secuur afgewerkt. Zachte kunststoffen, krasvaste glanzende delen en solide aluminiumkleurige accenten. Elk schakelaartje geeft een solide indruk en zal over 20 jaar nog hetzelfde aanvoelen. De drie displays hebben een hoog oplossend vermogen en uitermate fraaie grafische weergave. Het voertuigdisplay boven op het dashboard is multifunctioneel en biedt veel praktische info. In de derde plaats vallen de ranke A-stijlen en de grote buitenspiegels op. Het uitzicht naar voren en opzij is simpelweg top, hier kunnen veel andere merken een voorbeeld aan nemen.
Even wennen aan de CVT, verder alles OK!
De Subaru XV is leverbaar met een 1.6 en 2.0 liter benzinemotor, de boxerdiesel zullen we in Nederland niet in de prijslijsten tegenkomen. Beide motoren zijn louter leverbaar met de nieuwe Lineartronic CVT, een bak die erg prettig in de omgang is. In termen van efficiency is een CVT simpelweg de beste keuze, zeker in combinatie met permanente vierwielaandrijving. Mijn enige kritiekpunt op de XV is de gasrespons en overbrengingsverhouding bij lage snelheden, zoals wegrijden en rijden over verkeersdrempels of minirotondes. De gasrespons is net iets te enthousiast en de bak kiest een vrij lage overbrengingsverhouding waardoor je wel eens wat enthousiaster wegrijdt dan je eigenlijk van plan was. De kunst is om de bewegingen van het gaspedaal minimaal te houden, maar dat vergt wel gewenning. Liever zou ik zien dat de gasklep iets minder verdraait en dat de bak zich instelt op rustig wegrijden, daardoor is het wegrijden en rijden op lage snelheid een stuk gemakkelijker. Over de rijeigenschappen kan ik kort zijn: de XV is een ontzettend fijne rijdersauto. Zelfs met de bescheiden 114 pk van de 1.6 boxer. Als bestuurder wordt je betrokken bij het rijden, net zoals de vorige Honda Civic dat deed. De besturing is licht, maar biedt veel controle en feedback. In bochten is de XV – met dank aan de Symmetrical All Wheel Drive – uitermate stabiel en dankzij de fijne besturing uitermate nauwkeurig te plaatsen. Met de 1.6 kun je geen gekke dingen uithalen, maar zou de XV 200 pk meer hebben, het onderstel kan het makkelijk aan.
Uitgelezen reisauto, uitstekende rechtuitstabiliteit
Op de snelweg blinkt de XV uit in rust en stabiliteit. Ik zou er geen moeite mee hebben om de reis van de Noordkaap naar Gibraltar te maken. De XV is stil, zeer stabiel en rustig. Eyesight houdt letterlijk een oogje in het zeil, en voert – indien nodig – kleine correcties uit om je binnen de wegbelijning te houden. De adaptieve cruise control werkt zeer subtiel en prettig. Bij het naderen van een tragere voorligger bouwt Eyesight kalm de snelheid af en remt bij als dat nodig is. Als het systeem remt wordt dit getoond door brandende remlichten op de auto in de displays. Bovendien toont Eyesight op het centrale display wat het systeem ziet: de afstand tot de voorligger wordt heel mooi getoond. Ook laat het systeem met behulp van kleine piepjes horen wat Eyesight registreert. Voegt er iemand voor je in, of nader je een voorligger, dan hoor je een piepje ten teken dat Eyesight de auto voor je op de korrel heeft. Je kunt de piepjes overigens ook uitzetten, maar ik vond het heel prettig om te horen wat het systeem feitelijk registreert. Het geeft rust, wetende dat Eyesight alert is.
Net dat beetje meer: oog voor detail
Hoe langer ik in de XV reed, des te meer raakte ik aan de auto gehecht. Hij is oer- en oerdegelijk, zeer stil, zeer comfortabel en ontzettend verfijnd. Uiteraard, comfort went snel, maar het gekke is dat de XV voelt als een auto die je al jarenlang hebt. En alles werkt logisch en snel, het infotainment systeem vergt amper gewenning, de menustructuren van het infotainment en de displays zijn logisch en begrijpelijk, de zitpositie is perfect instelbaar. En dan zijn er de vele kleine details, zoals het prettige gevoel van een schakelaar die je indrukt, het subtiele afremmen en stoppen van een raam dat je opent of sluit. Aan elk klein detail is aandacht besteed, en dat geeft een rijk en hoogwaardig gevoel. En Carnold rijdt regelmatig in een Lexus LS, dus de lat ligt hoog.
XV op voorsprong door bouwkwaliteit
Eerlijk is eerlijk: de Subaru XV heeft me ontzettend verrast. In rationeel en emotioneel opzicht overtuigt de XV. Het Subaru Global Platform biedt een grote meerwaarde, de bouwkwaliteit is bovengemiddeld en biedt zowel een enorme veiligheidsreserve als rijplezier. Het interieur biedt veel ruimte en is gebouwd uit mooie en hoogwaardige materialen. De XV valt op door de rust aan boord, onderstelgeluiden, rijwind en motorgeluid zijn uitermate goed gedempt, en de afstemming van het onderstel en besturing zijn heel mooi gebalanceerd. Op bochtige parcours biedt de XV veel rijplezier, en op de lange afstand is het auto rustig en stabiel. Met deze XV heeft Subaru niet alleen een stap voorwaarts gezet ten opzichte van het vorige model, Subaru neemt ook een voorsprong op de concurrentie op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking.
1 reactie
Reacties zijn gesloten.
[…] tijd terug reed ik al met de XV met 1.6 motor, een prettige auto die indruk maakte door zijn bouwkwaliteit en rijgedrag. ‘Mijn’ e-Boxer voor […]