Test Nissan Qashqai Tekna+ Overtuigende topper

De Nissan Qashqai kwam, zag en overwon. Een crossover als vervanger van de Almera en Primera is een meesterzet gebleken van de productplanners van Nissan. De tweede generatie is alweer een tijdje op de markt (2013) en de concurrentie is niet mals. Ondanks dat is de Qashqai nog altijd een verkooptopper, getuige de vrachtwagenladingen die vanuit de Amsterdamse haven over heel Europa verscheept worden. Maar Nissan rust niet op zijn lauweren, want de Qashqai kreeg vorig jaar een fikse update om maar niets van zijn voorsprong te verliezen. Carnold.nl reed een week met een superdeluxe Tekna+ om te kijken waarom de Qashqai maar blijft scoren.

Nissan heeft geen half werk gemaakt van de update van de Qashqai, de auto kreeg een stevig herzien front en rondom werden de bumpers en dorpelelementen herzien. Op het eerste oog lijkt de achterzijde ongewijzigd, maar de achterlichten hebben nu smoke-glas en zijn voorzien van led’s. Feitelijk is ook de modellering van de koplampen niet gewijzigd, maar de indeling achter het glas wel. Dat is nog het meest zichtbaar bij de testauto, die voorzien is van bi-led koplampen. Ook werden er twee nieuwe lakkleuren ontwikkeld, waarvan de getoonde Vivid Blue er een van is. Deze heldere blauwe kleur drukt het formaat van de Qashqai een beetje, en zorgt onder weg voor positieve reacties: “Mooie kleur! Nieuwe auto? Wat voor merk is het?” U ziet: de kleur valt meer op dan de Qashqai.

Flinke opwaardering

Dat het interieur onderhanden is genomen is het duidelijkst te zien in de Tekna+, een uitrustingsniveau dat nieuw is (vanaf € 35.790). Het meubilair in de Tekna+ is voorzien van zachte Nappalederen bekleding met 3D patroon. Dat houdt in dat de contactvlakken in een verspringend motief gestikt zijn. Het geeft een erg chique uitstraling. Daarnaast springt het enorme panoramische dak in het oog, iets dat voorbehouden is aan deze uitvoering. En de geoefende spotter ziet de Bose-merktekentjes op de speakers van het premium geluidssysteem. De ‘lagere’ uitrustingsniveaus zijn er na de facelift ook op vooruitgegaan. Rondom gebruikt Nissan mooiere materialen, is de ergonomie verbeterd en krijgt elke Qashqai het nieuwe Nissan-stuurwiel, dat we ook uit de Micra kennen.

Klein maar fijn?

Het meeste ontwikkelingswerk van de facelift zit in de techniek, het onderstel en de motorisolatie in het bijzonder. De 115 pk sterke DIG-T is de basismotor en is zowel met X-Tronic CVT (vanaf € 31.590 als Acenta) en met handgeschakelde zesbak (vanaf € 26.990 als Visia) leverbaar. Voor de CVT wordt het koppel teruggeschroefd van 190 naar 165 Newtonmeter. Potdorie, is dat niet een beetje een kleine motor (1.197 cc) voor zo’n grote auto (1.250 kg) Carnold? Wel, Carnold rijdt al 8 jaar in een Nissan Primera met 114 pk op een voertuiggewicht van 1.240 kilo, en eerlijk gezegd bevalt die auto heel goed. Al 180.000 kilometer lang, dus why worry dat de Qashqai het minder goed zou doen met de lichtste motorisering?

Uitblinker in rust en comfort

De nieuwe Nissan Qashqai zet de toon zodra je instapt: de auto is ontzettend ruim, de stoelen zijn groot en opvallend zacht (de Nappalederen stoelbekleding is gewatteerd). Dat is ook wat de vriendelijke PR-meneer van Nissan zei: de auto is stil en comfortabel. Het motorgeluid is heel goed geïsoleerd, op stationair toerental is er nagenoeg niets van de motor te horen of te voelen, en dat blijft zo tot 4.500 toeren. Pas dan hoor je iets van het motorgeluid, maar eigenlijk valt dat weer weg tegen het achtergrondgeluid. Ik vind het knap hoe stil de Qashqai eigenlijk is: onderstelgeluiden, rijwind, bandengeluid, alles is slechts op de achtergrond waarneembaar. Als je op snelwegtempo rijdt, en het audiosysteem staat uit, dan hoor je een leeg flesje rammelen in de bekerhouder. De eerste indruk, namelijk dat de Qashqai vooral een comfortabele auto is, houdt de hele testweek stand. Een stille en comfortabele auto heeft ook zijn uitwerking op je rijstijl, die wordt rustiger. En daarbij ontstaat een positieve wisselwerking met de motor: je vraagt niet continu veel motorvermogen – hele grote krachtreserves heeft de 115 DIG-T toch niet – en daarvoor wordt je beloond met hele keurige verbruikscijfers. 1 op 16 a 1 op 17 is best te doen. En dat lukt me met mijn 18 jaar oude Primera mooi niet.

Qashqai als kilometervreter

De testweek is een week vol met zakelijke afspraken, dus de Qashqai en ik hebben de nodige kilometers door stad en land afgelegd. Het comfort van de auto is op de lange afstand simpelweg een genot, vooral ook omdat de Qashqai in kleine details klopt. De ergonomie bijvoorbeeld, alle elementaire knoppen zoals voor de achterruitverwarming, kachel, stoelverwarming, spiegels kun je op de tast bedienen. In de natte, winterse testweek moesten de stoelverwarming en de kachel volop aan de bak. In sommige testauto’s zit ik vaak de frunniken met de temperatuurinstelling omdat de temperatuur- en luchtstromen plotseling wisselen. Zo niet in de Qashqai, ik heb de kachel bij ontvangst ingesteld en daarna niet meer gewijzigd. Een tweede aspect wat mij zeer positief is opgevallen is de werking van de primaire bedieningselementen: de Qashqai vergt geen gewenning; sturen, schakelen, remmen… het is alsof je al jaren in deze auto rijdt. Tot slot de voorruitverwarming: wat een genot als het ijs millimeters dik op de voorruit staat. Een druk op de knop en het verdwijnt sneller dan sneeuw voor de zon.

Smooth motortje

Over de afstemming van het onderstel en de aandrijflijn niets dan lof, zeker voor deze klasse springt dit aspect er uit. Hoewel de auto indruk maakt door zijn rijcomfort is het onderstel dynamisch genoeg voor de gemiddelde Qashqai-rijder, en de basismotor doet weinig afbreuk aan de pret op stuurmanswegen. Dit komt vooral op het conto van de prettig schakelende zesbak en de spatiëring van de versnellingen: de bak schakelt prettig en met een enkele terugschakelactie breng je de motor in een toerengebied waar het koppel weer volop voorhanden is. Mind you: de 1.197 cc grote motor smeert zijn 190 Newtonmeter koppel uit over een breed toerenbereik (2.000 – 4.000 toeren) en dat maakt de 115 DIG-T verhipt soepel. Elke Nissan Qashqai beschikt over Intelligent Ride Control, dit systeem voert op oneffen wegdek (drempels, glooïngen in de weg) kleine remingrepen uit waardoor de carrosserie niet overmatig gaat bewegen. Het werkt perfect en draagt absoluut bij aan de rust aan boord. Bovendien gaat er een sterk veiligheidseffect van uit: je blijft als bestuurder in control.

Alles went. Luxe vooral.

Toegegeven: ik ben een liefhebber van traditionele modellen zoals sedans, hatchbacks en liftbacks, maar voor deze crossover maak ik graag een uitzondering. Na deze hernieuwde kennismaking met de Qashqai is duidelijk waarom de Qashqai de verkooplijsten aanvoert: hij is goed in alles wat ‘ie doet en wat er toe doet in een auto: bedieningsgemak, uitrusting (zeker als Tekna+) en rijeigenschappen. Tel daarbij op dat Nissan voor zeer schappelijke prijzen veiligheidspakketten aanbiedt voor elk uitrustingsniveau, en je begrijpt dat de rationele en emotionele aspecten van een auto-aankoop mooi samenkomen bij deze auto. De vraag die een Qashqai koper zich moet stellen is: kies ik voor trekvermogen (de 163 pk sterke DIG-T is niet mis, net als de diesels), of kies ik voor luxe?  De 163 DIG-T kost € 31.840 in Acenta uitvoering, terwijl je voor € 31.390 een 115 DIG-T in N-Connecta uitvoering hebt, met Around View Monitor, Safety Shield en Nissan Connect. Keuzes, keuzes. Gelukkig valt er te kiezen bij de Nissan dealer, en is de kleinste motor een fijne motor. En luxe went snel, geachte lezers. Ik zou het wel weten…

Nissan_Qashqai_Tekna+_1
14 item(s) « 1 van 14 »

 

One thought on “Test Nissan Qashqai Tekna+ Overtuigende topper

  1. Pingback: Rijtest Subaru XV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *