Test SsangYong Grand Musso
7 juli 2022De (Grand) Musso wordt in drie uitvoeringen geleverd: Crystal, Quartz en Sapphire, de Crystal is ook leverbaar als 2WD. Het interieur werd op details verfijnd, het komt grotendeels overeen met dat van de Rexton, maar in Nederland wordt het digitale instrumentarium niet geleverd.Wel is het gebruikte materiaal anders dan in de Rexton: het is een gradatie minder verfijnd, met het oog op slijtvastheid. De Rexton heeft een automaat van Hyundai en die kan via shift-by-wire bediend worden, maar de Aisin-bak in de Musso heeft een conventionele selectiehendel en schakelcoulisse. Maar al met al oogt het interieur erg luxe, het is alleen jammer dat de bpm-druk de dubbele cabine in Nederland onverkoopbaar maakt – elke Musso wordt voor de Nederlandse markt voorzien van een scheidingswand met een separaat compartiment achter de achterste deuren. Hoe het ook zij: dat is wel een mooi plekje om kostbare of kwetsbare spullen te vervoeren, beschut tegen weer en wind.
De Grand Musso is een echt werkpaard, maar tegelijkertijd ook een luxepaard. Het interieur is ruim, vooral in de breedte, de stoelen zijn groot en zitten heerlijk en alle nodige luxe is aanwezig. In de Sapphire krijg je verwarmde en geventileerde stoelen. De kwaliteitsindruk wordt versterkt door het gevoel in de bedieningsorganen: de stuurwielstengels, de deurklinken, de knopjes: alles werkt met een solide klik die blijkt geeft van een lange levensduur. Wat tijdens de eerste kilometers vooral opvalt, is hoe stil de Musso is. Motorgeluid is slechts op de verre achtergrond hoorbaar en rij- en afrolgeluiden zijn erg bescheiden – de Grand Musso is net zo stil als een Suzuki Across. Dat is een bijzondere prestatie van SsangYong, want banden zijn geschikt voor offroad gebruik, en een starre achteras is doorgaans geen recept voor een verfijnd rijgedrag. Toegegeven, de Musso is geen Lexus, maar gezien de praktische capaciteiten rijdt deze SsangYong erg comfortabel op de snelweg. De hoge zit doet daarbij ook een duit in het zakje: je kijkt neer op de doorsnee bestelbuschauffeur. Letterlijk dan. De Grand Musso heeft daarbij het voordeel van een 11 centimeter langere wielbasis dan de Musso – die extra lengte zorgt voor rust op hogere snelheden.
De 2.2 liter dieselmotor is een erg prettige machine, in onbeladen toestand zorgt de 420 Nm koppel voor voldoende sprintkracht. Op de snelweg heeft de Grand Musso slechts een kleine aansporing nodig om snel in te halen. Ik heb de Musso niet getest met een aanhanger, maar het is erg aannemelijk dat er ook met volle belading en een maximaal beladen aanhanger voldoende trekkracht voorhanden is. De zestraps automaat van Aisin-Warner is berekend op het zware werk, maar de versnellingsbak heeft tevens voldoende verfijning om naadloos en onmerkbaar te schakelen. Doordat de motor zo stil is, merk je weinig van de schakelacties. Ik heb slechts een kanttekening bij de transmissie: in onbeladen toestand en op snelwegtempo liet de software de koppelomvormer regelmatig uit de lock-up gaan. Dat betekent dat de koppelomvormer het motortoerental laat variëren ten opzichte van de rijsnelheid. Dat is normaal als je met belading rijdt, de software laat de motor dan extra vermogen leveren om de rijsnelheid te handhaven. Maar bij een onbeladen auto zorgt het voor extra verbruik. Gedurende de testweek lag het gemiddelde verbruik op 1 op 10. Toen ik eenmaal zag dat de lock-up op snelwegtempo telkens vrijkwam, heb ik de bak in de handmatige bediening gezet. Je kunt prima in de zesde versnelling rijden bij 100 kilometer per uur. Daardoor daalde het verbruik tot een – voor dit formaat auto – keurige 1 op 14. De importeur zoekt uit of de software voor de versnellingsbak een update kan krijgen om de weifelende lock-up te verhelpen.
De SsangYong Grand Musso had tijdens de testweek een bijzonder effect op vrienden en bekenden toen ze de auto voor huize Carnold zagen staan: iedereen had wel een klusje waarbij het laadvermogen, laadvolume of trekvermogen van pas kwam. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Musso tijdens de testweek louter voor personenvervoer ingezet is – door zijn hoge zitpositie en het comfortabele interieur is het eveneens een prima taxi. SsangYong hanteert het motto ‘Luxury at work’ voor de Musso, en daar is geen woord aan gelogen. Zijn kwaliteiten als terrein- en bedrijfsauto staan buiten kijf, maar het comfort en de rust aan boord zijn opvallend goed. Als je op zoek bent naar een pick-up waarmee je regelmatig langere afstanden rijdt, dan doe je met de Musso of Grand Musso een prima koop.
De SsangYong Grand Musso is louter als grijs kenteken uitvoering leverbaar, voor € 26.950 kun je instappen in de handgeschakelde tweewielaangedreven Crystal, als 4WD is deze uitvoering er vanaf € 29.250. Deze uitvoering mag maximaal 2.800 kilo trekken en is voorzien van alle basisluxe: elektrische ramen rondom (behalve linksachter vanwege de grijskenteken-wetgeving), licht- en regensensoren, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en DAB+ radio. Wil je het volledige trekvermogen van 3.500 kilo, dan ben je aangewezen op uitvoeringen met vierwielaandrijving in combinatie met de automatische versnellingsbak, deze is leverbaar vanaf € 30.950 in Quartz-uitvoering. Dan krijg je een gescheiden klimaatregeling, infotainment met 8 inch touchscreen, verwarmd stuurwiel, AndroidAuto /CarPlay, parkeersensoren rondom en een achteruitrijdcamera. De geteste auto is een Sapphire, die wordt geleverd met kunstlederen bekleding, stoelverwarming en -ventilatie, keyless entry en het grote infotainmentsysteem met 9,2 inch touchscreen en TomTom navigatie. Deze uitvoering kost (zoals getest) € 35.750. Het optionele Safety Pack kost € 2.800 en omvat dodehoekdetectie, een 360 graden camera, een rijstrookassistent en herkenning van kruisend verkeer bij het achteruitrijden. Voor meer informatie kun je de brochure raadplegen. Met het verdwijnen van de Nissan Navara en Mitsubishi L200 wordt de spoeling aan Aziatische pick ups erg dun. De enige concurrentie zijn de Toyota HiLux en Isuzu D-Max, en ten opzichte van die beide is de Ssang Yong (Grand) Musso concurrerend geprijsd. Na een week rijden in de nieuwe SsangYong Grand Musso kunnen we met zekerheid concluderen dat de slogan ‘Luxury at work’ volledig waargemaakt wordt.