Test SsangYong Grand Musso

Test SsangYong Grand Musso

7 juli 2022 Uit Door Arnold

De SsangYong Musso was voor Europa de eerste kennismaking met een nieuw, Zuid-Koreaans automerk. Hoewel de naamsbekendheid van SsangYong dertig jaar na dato nog relatief klein is, is de typenaam Musso beter blijven hangen in het collectieve geheugen. Het feit dat de Musso een van de eerste SUV’s was, plus het gegeven dat er een Duitse Diesel onder de motorkap lag, is voor veel autoliefhebbers een top of mind feitje. Al tijdens de eerste modelgeneratie verscheen er een pick-up variant van de Musso, met een dubbele cabine die vier deuren had. De Rexton heeft inmiddels de rol van de grootste SUV in het SsangYong-gamma overgenomen. De Musso pick-up verdween in 2005 uit de brochures, maar in 2018 werd het model opnieuw geïntroduceerd als nieuwe modelgeneratie, modelcode Q200. De huidige Musso is ook leverbaar als Grand Musso, en vorig jaar werden beide versies van de Musso stevig gefacelift. Hoog tijd voor een nieuwe kennismaking met Luxury at Work, het motto van de SsangYong Grand Musso.

First thing first: wat is het verschil tussen de Musso en de Grand Musso? Het verschil zit ‘m in de lengte van de laadbak. Bij de Grand Musso zie je een grotere afstand tussen de cabine en de achterste wielkast, en een grotere lengte van diezelfde wielkast naar de achterbumper. De Musso meet 5,09 meter terwijl de Grand Musso 31 centimeter langer is: 5,40 meter. Met een hoogte van 1,88 meter en 1,95 meter breedte is het dus een fikse auto. Hij heeft stevige verwantschappen met de Rexton die vorig jaar getest is. Het leeggewicht van de Grand Musso bedraagt 2.160 kilo en hij mag 1 ton lading meenemen. Een geremde aanhanger van 3.500 kilo (2.800 voor de handgeschakelde versies en 2WD) is geen probleem, dat geldt ook voor de ‘reguliere’ Musso, maar die mag maximaal 800 kilo laden.

Bij de recente facelift werd het complete front van de Musso herzien, de nieuwe koplampen en de fikse grille springen behoorlijk in het oog. Ook de techniek werd herzien, de 2.2 liter diesel van het Oostenrijkse AVL kreeg een vermogens- en koppelboost. Deze levert 181 pk en 420 Nm aan koppel, er is keuze uit een handgeschakelde zesbak en een zestraps automaat van Aisin Warner. Over de automaatbak straks meer. De vierwielaandrijving kan met de draaiknop op de middentunnel in 2WD, 4WD of in 4WD met lage gearing geschakeld worden. Het achterste differentieel heeft een automatische sperinrichting. Het mag duidelijk zijn: de SsangYong Musso is een volwaardige terreinauto.

Pagina's: 1 2