Test Mazda CX-3 SkyLease GT – Verder met het succes

Test Mazda CX-3 SkyLease GT – Verder met het succes

2 november 2015 Uit Door Arnold

Mazda_CX-3_1De Mazda CX-3 is een auto waar menigeen naar uitgekeken heeft. Om meerdere redenen is het logisch dat Mazda een kleine crossover in het modelgamma opneemt. In de eerste plaats zijn de B-segment crossovers een belangrijk groeisegment in de automarkt. Voor meerdere fabrikanten vormt dit segment een wezenlijk deel van de verkoopmix, vooral onder particuliere kopers. Logisch dus dat ook Mazda een graantje wil meepikken. In de tweede plaats is er het overweldigende succes van de CX-5. Wat de Qashqai is voor Nissan, is de CX-5 voor Mazda. Mazda heeft laten zien dat ze de productontwikkeling en marketing goed voor elkaar hebben, want de CX-5 is een auto die bij een zeer breed koperspubliek in de smaak valt. Dat schept verwachtingen voor de CX-3, is het net zo’n fijne auto als zijn grote broer, en kan hij het succes evenaren? Carnold reed met de CX-3 SkyLease GT met de 105 pk sterke SkyActiv-D.

Mazda_CX-3_8

Er is overigens nog een derde reden te bedenken dat Mazda met de CX-3 is gekomen, en dat heeft alles te maken met de afmetingen van de CX-5. Dat is namelijk een flinke auto, als je de maten in acht neemt. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die de CX-5 net een maatje te groot vinden. Als een crossover je wel aanspreekt, en je weet de kwaliteiten van Mazda op waarde te schatten, dan kan de Mazda-dealer je met de CX-3 een compacter alternatief aanbieden. De CX-3 is duidelijk een maatje kleiner, in de lengte scheelt het grofweg 30 centimeter, in de hoogte 20 centimeter. De test is mijn eerste kennismaking met de CX-3 en ik ben aangenaam verrast door het voorkomen van de CX-3. Er staat een dikke auto, met flinke wielen en uitgesproken lijnen. Opvallend zijn de scherpe lijnen in de flanken, met de lakkleur Deep Crystal Blue vallen ze niet zoveel op als Mazda’s Soul Red. De donkerblauwe lakkleur maakt van de CX-3 een zeer representatieve auto, met name de verchroomde details geven de auto een chique uitstraling. De verchroomde lamellen in de grille, de dubbele uitlaatpijpjes en de elementen in de koplampen zijn heel subtiel, maar springen er met deze donkerblauwe lakkleur prachtig uit. De CX-3 beschikt over full-led verlichting, dit geeft een mooie high tech uitstraling, maar het heeft ook een praktische kant: de bi-led koplampen geven een zee van licht. De CX-3 heeft gedurende de testweek louter positieve reacties ontlokt. Op de parkeerplaats bij de supermarkt knoopte menigeen een praatje aan om meer over de CX-3 aan de weet te komen. Het is een auto die simpelweg geen negatieve associaties oproept. Iets wat ik eerder ervaren heb tijdens de test van de Mazda2.

SkyLease GT – weinig te wensen

De testauto is een SkyLease GT, de versie die mikt op de zakelijke rijder. Deze versie staat voor € 28.290 in de prijslijsten en is voorzien van nagenoeg alle opties. Er is echter geen keuze in motorvarianten, de SkyLease GT heeft altijd de SkyActiv-D met 105 pk en 270 Nm onder de kap. Dat betekent ook dat vierwielaandrijving niet leverbaar is, die is altijd gebonden aan de SkyActiv-G met 150 pk in de GT-M uitvoering (vanaf € 30.690). Een automatische versnellingbak is leverbaar vanaf de TS uitvoering, in combinatie met de 120 pk SkyActiv-G, voor € 25.490. Ook de vierwielaangedreven GT-M kan met automaat geleverd worden, voor € 32.690. Maar goed, de zesbak in de SkyLease GT is absoluut geen straf, en het ontbreken van vierwielaandrijving is geen gemis. Ik kan me voorstellen dat menigeen zeer tevreden zal zijn met de uitrusting en de eigenschappen van de CX-3 in deze uitvoering. De SkyLease GT heeft een omvangrijke standaarduitrusting, in het vergelijk met de GT-M valt er één verschil op: het infotainmentsysteem. De GT-M krijgt namelijk een Bose geluidsinstallatie met subwoofer mee. In de SkyLease GT krijg je het Mazda-audiosysteem (onderdeel van MZD Connect), maar desondanks hoef je daarmee niet ongelukkig te zijn. Je hebt DAB+ en zes speakers, goed voor een kraakhelder muziekje onderweg.

Mazda_CX-3_15

Stijlvol interieur

Het dashboard van de CX-3 is gelijk aan dat van de Mazda2, een strak en opgeruimd geheel. Net als in de Mazda2 is het interieur met off-white accenten leverbaar, net als in de testauto. De stoelen en deurpanelen zijn in de CX-3 deels afgewerkt met Lux Suède, een soort Alcantara. Het oogt luxe en het biedt ook praktische voordelen: op deze stof glijd je nooit over de stoel heen en weer. De touch en feel van het interieur is hoogwaardig, alle vlakken die je regelmatig aanraakt, zijn fraai afgewerkt. De aluminium lijsten en de rode leren accenten in de deuren en op de middenconsole geven een mooi contrast met het witte leer. De stoelen hebben een groot verstelbereik, net als het stuur (radiaal en axiaal), nagenoeg iedereen kan een prettige rijhouding vinden in de CX-3. Vermeldenswaardig is de stoelverwarming, deze komt razendsnel op temperatuur en krijgt zelfs de koudste achterwerken binnen twee minuten warm. Bovendien wordt een groot deel van de onderrug mee verwarmd, voor mensen met rugklachten kan deze stoelverwarming goede diensten bewijzen.

Mazda_CX-3_16

Ten opzichte van de CX-5 tekenen de verschillen in interieurruimte zich op de achterbank af. Kinderen vinden er een prettige zit, maar de raamlijn is erg hoog. Carnold junior kon vanuit zijn autostoel op de achterbank niet naar buiten kijken. Voor volwassenen is het op de middellange afstand prima uit te houden achterin. Als je regelmatig personen vervoert op de achterbank, dan is het raadzaam om bij de Mazda-dealer ook eens de Mazda2 of de CX-5 te proberen om een goed vergelijk te maken.

SkyActiv-D 105 – Rightsizing op zijn best

De aandrijflijn en het onderstel van de CX-3 zijn zoals je van een Mazda mag verwachten. Het is een auto die nauwelijks gewenning vergt. Binnen een kilometer heb je de feeling met de auto, het koppelen, gasgeven en schakelen gaat alsof je al jaren CX-3 rijdt. Het is mijn eerste kennismaking met de ‘kleine’ SkyActiv-D, maar de motor maakt meteen indruk. Tussen de 1.400 en 3.000 toeren is de motor op zijn best, er is met 270 Newtonmeter koppel ruim voldoende trekkracht voorhanden. Er is eigenlijk geen noodzaak om verder dan 3.000 toeren door te trekken. Dat geldt ook wanneer je in de zesde versnelling op de snelweg rijdt, vanuit de zesde versnelling maakt de SkyActiv-D 105 gemakkelijk snelheid. Naast de fraaie vermogensopbouw is de motor erg stil, eenmaal op snelheid is hij onhoorbaar. Dat geldt ook voor het onderstel en de banden, de CX-3 staat op Toyo Proxes in de maat 215/50/18. Deze banden en velgmaat sluiten mooi aan op het sportieve randje dat het onderstel heeft, de vering is stevig, maar de demping vrij soepel. Dat voel je aan de manier waarop de CX-3 uitveert, na een drempeltje komt hij snel weer omhoog. Met zijn rijgedrag en besturing spreekt de CX-3 een breed koperspubliek aan, maar zeker ook de autorijder die graag eens een bochtje sportief aansnijdt. Aan de andere kant is de CX-3 ook niet huiverig voor de lange afstand. De SkyActiv-D 105 weegt 1.175 kilo, naar verhouding geen zwaargewicht (zoals elke Mazda eigenlijk), op de snelweg blijkt hij een gretige kilometervreter waarin je met gemak de 1.500 kilometer naar je vakantiebestemming rijdt. Hij mag 1.200 kilo trekken (dat geldt voor alle motoriseringen), dus de caravan kan ook mee.

Mazda_CX-3_6

Een rijdersauto voor een breed publiek

Aan de positionering van de instrumenten, het stuur en de pedalen merk je dat Mazda een echte rijdersauto is. Je kunt het stuur lekker ver naar je toe halen en vrij diep zitten zodat je veel feeling met de auto krijgt. De SkyLease GT beschikt net als de GT-M over een Active Driving Display, een head-up display. Persoonlijk vind ik dit een erg zinvolle optie, je hebt continu zicht op de snelheid en de belangrijkste informatie, zoals de Lane Departure Warning en de cruisecontrol. Ook de navigatie-instructies worden in het beeldscherm geprojecteerd, zodat je nimmer je ogen van de weg hoeft te halen als de navigatie actief is.

Mazda_CX-3_13

Tijdens de testweek kreeg de CX-3 in een middag 400 kilometer voor zijn kiezen, van deze rit heb ik voor de gelegenheid een zuinigheidsrit gemaakt. Het eindresultaat (bij aftanken) was 4,4 liter per honderd kilometer, oftewel 1 op 22. Precies wat de boordcomputer voorspelde. Deze motor is SkyActiv op zijn best: sterk, soepel en zuinig. Over de gehele testweek met ruim 900 snelwegkilometers kwam het eindverbruik uit op 1 op 18. Na een weekje Mazda CX-3 kan ik niets anders dan concluderen dan dat ook deze Mazda over de kwaliteiten beschikt waardoor de CX-5 succesvol geworden is. Hij ziet er goed uit, heeft een prachtige motor, goede rijeigenschappen, en hij presteert goed en is tegelijkertijd zuinig. Het moet raar lopen als dit niet het tweede hoofdstuk wordt in het Mazda CX-succesverhaal.

19 artikel(en)