Test Hyundai Bayon
22 november 2021Hyundai’s missie om een wereldwijd leidende autofabrikant te worden is wel geslaagd. De kwaliteit en betrouwbaarheid van Hyundai’s staan buiten kijf, en met Ioniq en Genesis heeft het merk ook al flink aan de stoelpoten van de EV- en Premiumconcurrenten gezaagd. Met de Bayon laat Hyundai zien hoe het merk op zijn huidige concurrentiepositie is gekomen: door hele goede modale gezinsauto’s te bouwen. De Bayon verrast met slimmigheid en kwaliteit die er toe doet.
De Bayon is een bijzondere eend in de bijt van Hyundai, bij zijn lancering werd hij geïntroduceerd als crossover, en ook de brochure schuwt de term ‘SUV’ niet. Toegegeven, de brochure spreekt van een ‘compacte SUV’, maar de Bayon verschilt in maatvoering zoveel van de gemiddelde SUV in het B-segment (vooral in de hoogte), dat de term niet helemaal op zijn plek is. De Kona is een volbloed SUV, de Bayon neigt meer naar conventionele hatchback. Hij is anderhalve meter hoog, tegenover 1,45 voor de i20. Om een goed beeld te krijgen van de Bayon, en om een fair oordeel te kunnen vellen, is het goed om de marketingterminologie te laten varen. De Bayon houdt het midden tussen een hatchback en een stationwagen, zoals de Mazda 323 Fastbreak (modelcode BJ) dat ook ooit was. Daarmee is de positie en meerwaarde tussen de i20 en de Kona ook goed duidelijk. Met een wagenlengte van 4,18 is hij 14 centimeter langer dan de i20, de breedte is met 1,77 identiek. Ook de wielbasis van 2,59 meter is gelijk, omdat de Bayon op hetzelfde Hyundai K2-platform is gebouwd.
Overzichtelijk aanbod, rijke standaarduitrusting
De test van de Bayon volgde direct op de Ioniq 5. De overstap van de Ioniq naar de Bayon is geen stap terug, zeker niet als je het prijsverschil in acht neemt. Het knappe van de Bayon is dat zijn belangrijkste kwaliteiten elke rit tot uiting komen, en dat hij op bepaalde punten een prettiger auto is dan de Ioniq 5. Al is dat laatste wel smaakgebonden. Laten we beginnen met bondige beschouwing prijzen en uitvoeringen. De instapper is de handgeschakelde i-Motion met een vanafprijs van € 21.695. Die uitvoering wordt gevolgd door de Comfort, Comfort Smart en de Premium. Uiteraard is de Bayon ook leverbaar met de zeventraps DCT van Hyundai. De instap-automaat is de Comfort van € 25.795, de duurste is de Premium Sky met panoramisch dak, deze kost € 29.985. Alle prijzen en de volledige uitrusting vind je in Hyundai’s online brochure.
De testauto is een handgeschakelde Premium van € 26.695, deze heeft alle luxe- en veiligheidsuitrusting die je je maar kunt wensen. Alleen de adaptieve cruise control ontbreekt, dit is voorbehouden aan de automaat-versies. In het geval van de Premium is de meerprijs van de 7DCT € 2.100, deze meerprijs is gerechtvaardigd als je veel snelwegkilometers maakt. De adaptieve cruise control is identiek aan dat in de Kia Stonic, en in die auto zorgde dit systeem voor veel rust (en veiligheid) op langere ritten. De meeruitrusting van de Premium bestaat uit zinvolle comfort- en veiligheidsextra’s. Stoel- en stuurverwarming, Premium Bose audio, Rijbaanassistentie, Noodremassistentie bij kruisend verkeer, Dodehoekdetectie. Je kunt de Premium herkennen aan zijn hoogglans grille en de led-verlichting rondom.
Markant uiterlijk, praktisch innerlijk
De Bayon is een lekker markante auto, als je ‘m als alleenstaand model bekijkt is het een uitgesproken model dat moeilijk is een designhoekje te drukken is. Het eigenzinnige front met de koplampen op de uiterste hoeken, de brede C-stijl, de scherpe vouwen in de flanken, en vooral de opvallende achterzijde met de boemerang achterlichten, het is allemaal lekker eigenzinnig. Maar als je de Bayon in ogenschouw neemt bij de Hyundai-dealer, dan gaat het ontwerp vloeiend op in de designtaal van de overige modellen. Het front sluit aan op dat van de Tucson en Nexo, de flanken zijn een en al Sensuous Sportiness die we van alle nieuwe Hyundai’s kennen, en de achterzijde sluit naadloos aan op dat van de i20. De testauto is gespoten in Mangrove Green Mica, een kleur die lijkt op gepatineerd koper. Deze kleur heeft een heel fijne metallic structuur waardoor het een uni-lak lijkt. In een lichtere, of meer reflecterende kleur komt het ontwerp van de Bayon wat beter uit.