Test Hyundai Bayon

Test Hyundai Bayon

22 november 2021 Uit Door Arnold

Bekend dashboard, vertrouwde ergonomie

Het interieur en het dashboard zijn een op een overgenomen in de i20, qua bekledingsmaterialen valt er weinig te kiezen. De i-Motion krijgt een volledig zwarte bekleding, de Comforts en Premiums hebben een grijs / zwarte bekleding. De kleine zilvergrijze elementen rondom de climate control, deurgrepen en de zilveren lijstjes op de ventilatieschuifjes en knoppen geven een chique randje, al zou er wel iets mee fleur in het interieur mogen komen. Over de ergonomie valt niets te klagen, de gewenningstijd voor dit interieur is minder dan 5 minuten. Alles zit waar je het verwacht en de werking van alle systemen laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het digitale instrumentarium en het infotainment is bekend uit andere Hyundai’s, de grafische weergave is prettig en het systeem werkt supersnel. Sneller dan in de Ioniq 5, en dat is wel opvallend. Het 10,25 inch infotainmentscherm is standaard vanaf de Comfort Smart, dan krijg je ook Hyundai’s BlueLink met CarPlay en Android Auto.

Zoals gezegd stapte ik vanuit de Ioniq 5 in de Bayon, die de helft minder kost en ook minder geavanceerd is. Toch voelde ik me sneller thuis in de Bayon dan ik verwacht had. Het eerste dat me opviel was de prettige zit van de stoelen, door de stoffen bekleding voelen de stoelen warmer aan en de kussens zijn lekker zacht. Tegelijkertijd bieden de stoelen prima ondersteuning, ook op de langere rit. De traditionele weergave van de meters in het instrumentarium was een verademing ten opzichte van de Ioniq. Dat geldt ook voor het formaat van de Bayon: het is een behoorlijk behendige auto die desondanks veel interieurruimte en laadvolume biedt. De Bayon heeft veel glas rondom waardoor het overzicht prima is, de zithoogte is iets hoger dan in de i20 en de raamlijn is relatief laag. Vanuit de bestuurdersstoel kun je de omgeving goed overzien. Vrees niet voor de brede C-stijlen, want de spiegels zijn fors en goed gepositioneerd waardoor je een goed zicht langs de zijkanten van de auto hebt.

Zuinigheid en vlijt met 100 pk

De handgeschakelde Bayons hebben de zestraps i-MT versnellingsbak met intelligente koppeling. Deze kan de motor afkoppelen terwijl de auto uitrolt, in dat geval wordt de motor uitgeschakeld en kan de Bayon heel erg ver uitrollen. Het systeem werkt prima en het brandstofbesparende effect is er ook daadwerkelijk. In andere automedia zijn er kritische opmerkingen gemaakt over het pedaalgevoel, met name over het aangrijppunt van de koppeling. Net als in de Stonic, i20 en i30 kan ik die kritiek niet plaatsen. Het aangrijppunt van de koppeling bij het wegrijden is constant en de koppeling is goed te doseren. De i-MT heeft eerder een positief effect op het koppelen: als je pedaalbeweging te bruusk is, resulteert dit niet in een plotseling, schokkend aangrijpen van de koppeling. De i-MT zorgt altijd voor een soepel aangrijpende koppeling. De enige kritiek die ik op deze aandrijflijn heb, heeft betrekking op de reactie bij het loslaten van het gaspedaal. Die reactie is afhankelijk van de laadstatus van de hybride-accu. Als die accu opgeladen is, dan probeert de Bayon zoveel mogelijk te zeilen, het uitrollen met ontkoppelde motor. In dat geval kan de Bayon ver uitrollen. Maar zodra de accu leeg is, gaat het systeem regenereren via de startgenerator. Als je het gaspedaal dan loslaat, dan remt de Bayon af op de motor en startgenerator. De reactie op ‘gas los’ is niet consequent, en ook niet af te lezen op de laadindicator in het instrumentarium. Wellicht dat dit met een update opgelost kan worden.

Over de motor en versnellingsbak niets dan lof, met 100 pk en 171 Nm aan koppel is de Bayon prima bedeeld. Het koppel is op afroep beschikbaar en dat maakt de driveability van de Bayon heel goed. De versnellingsbak schakelt licht en trefzeker, de versnellingen sluiten mooi op elkaar aan. De Bayon is vlot als het moet, en lekker zuinig als het kan. Het testverbruik lag op 1 op 20,5, zonder dat ik moeite heb gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Je kunt de auto gedachteloos rijden, ik heb het ontbreken van de automaat niet als een gemis ervaren. In de Stonic en i20 wordt het motorvermogen tot 120 pk opgekrikt als de auto voorzien is van de zeventraps automaat, maar in de Bayon houdt Hyundai het bij de 100 pk / 171 Nm motor voor de 7 DCT. Die laatste 20 paardekrachten en 29 newtonmeters zul je niet missen vanwege de prima vermogenskarakteristiek van de kleine eenliter. Het is een erg prettige motor, levendig, stil en zuinig. Hij heeft een leuke brom bij het optrekken die nooit indringend of vervelend is, en eenmaal op snelheid is de motor erg stil.

Pagina's: 1 2 3