Technische specs Lexus RX500h bekend
23 november 2022In het tweede kwartaal van 2023 staat de nieuwe RX500h bij de dealers, het absolute topmodel van de Lexus-SUV’s. Lexus heeft de nodige technische informatie vrijgegeven. Het wordt de eerste turbo-hybride Lexus en er wordt een nieuwe accutechniek gebruikt. Welke techniek gaat er schuil achter de 371 pk en 550 Newtonmeter van de RX 500h?
De kern van de zaak is een 2,4 liter viercilinder benzinemotor die voorzien is van een turbo, die niet gekoppeld is aan de Lexus / Toyota Power Split Device, maar aan een zestraps automaat. De DIRECT4-vierwielaandrijving is gebaseerd op een elektrische transmissie, er is dus geen aandrijfas die naar achter loopt. In plaats daarvan leent de RX 500h de e-Axle die we op de Lexus RZ terug zullen zien. Niets nieuws onder de zon, sinds de eerste Lexus RX kennen we eenzelfde soort vierwielaandrijving. DIRECT4 is niet alleen de benaming voor de vierwielaandrijving, het behelst ook de geavanceerde vermogensverdeling over beide assen. Het kenmerkende Lexus Driving Signature ontleent zijn eigenschappen deels aan de soft- en hardware van DIRECT4. Daarnaast doet de Dynamic Rear Steering ook een munt in het zakje wat de rijdynamiek betreft. Bij hogere rijsnelheden zorgt de achterwiel besturing voor een veiliger gevoel door een hogere stuurprecisie te bieden. In het lagere snelheidsbereik zorgt het voor een grote wendbaarheid. Lexus stelt dat het systeem een zeer grote stuurhoek heeft.
Een unieke hybride voor Lexus
De lay-out van de aandrijving op de vooras roept vragen op: waar zijn MG1, MG2 en het power split device gebleven? Wel, die zijn er niet. Lexus gebruikt een lay-out die lijkt op Honda’s Integrated Motor Assist, met het verschil dat de elektromotor van de benzinemotor losgekoppeld kan worden. In het geval van de 500h monteert Lexus een elektromotor tussen de benzinemotor en versnellingsbak. De elektromotor heeft aan weerszijden een koppeling, hij kan dus van de benzinemotor worden afgekoppeld om in EV-modus te rijden, en de elektromotor kan van de transmissie worden afgekoppeld om bij stilstand te kunnen laden, of om te zeilen – het uitrollen met afgekoppelde aandrijving.
De versnellingsbak heeft zes trappen en is compact gebouwd. Lexus zegt dat de bak ontwikkeld is om veelvoudig schakelen te voorkomen. Ergo: de trappen zijn uitgelegd om de 550 Nm koppel optimaal te benutten. Zijn sprintvermogen (0-100 in 6,2 seconden) ontleent de Lexus RX 500h dan ook aan de trekkracht van de motoren, en niet zozeer aan een hoog aantal versnellingen. De transmissie kan overigens met schakelpaddles achter het stuur handmatig geschakeld worden.
Terug naar NiMH
Op het gebied van accutechniek is iets opvallends te zien, Lexus grijpt terug op de good old Nikkel-Metaalhydride accu, in plaats van Li-Ion. Maar dat is niet zonder reden, Lexus gebruikt namelijk een bipolaire NiMH accu. Dit biedt de mogelijkheid om 1,4 keer meer cellen in hetzelfde accuvolume te plaatsen. Het belangrijkste voordeel van bipolaire NiMH cellen is de vermogensverdubbeling.
RX 500h F Sport Line
De RX is een flinke auto die je niet makkelijk over het hoofd ziet – maar in F Sport Line uitvoering is de Lexus RX helemaal niet te missen. De uitvoering is uitgerust met speciale 21-inch lichtmetalen velgen met dubbele spaken, wielkastbekledingen en dorpels in carrosseriekleur, pianozwarte details, aerodynamische bumpers, F Sport-badges en een exclusief patroon voor de grille. Binnenin gaat het thema verder met het F SPORT-stuur, de versnellingspook en dorpellijsten en een aluminium pedalenset. De sportstoelen voorin zijn bekleed met leer met Ultrasuede-wangen. Geïnteresseerden kunnen per direct de RX 500h bestellen bij de dealers, halverwege volgend jaar komen de eerste exemplaren naar Nederland.