Subaru Forester tS alleen voor Japan

25 november 2014 Uit Door Arnold

Subaru_Forester_STi_2Subaru Technica International presenteerde vandaag de Subaru Forester tS, een model dat alleen voor de Japanse markt bestemd is, maar daarom niet minder interessant is voor de Nederlandse Subaru-fans. Carnold heeft de eerste foto’s en fraaie technische details voor jullie uitgezocht.

First things first: ondanks de intensieve bemoeienis van STi is dit niet een Forester STi. STi heeft de nadruk gelegd op de on-road eigenschappen van de Forester. De SI-Drive van de Forester tS heeft een eigen, unieke afstemming voor de Sport sharp (S#) modus waarmee de rijeigenschappen de sportief ingestelde bestuurder zeker zullen behagen.

All show, all go

De Forester tS staat op 19 inch BBS velgen met daarin 17 inch Brembo remmen op de voor- en achteras. De tS staat op Bridgestone Turanza’s in de maat 245/45 R19. Voor worden de schijven geremd door remklauwen met vier zuigers, de achterste remklauwen hebben twee zuigers. De aerodynamica van de Forester tS is geoptimaliseerd door unieke voor- en achterspoilers, maar vooral ook door de luchtgeleiding onder de auto.

Ook de veer- en demperkarakteristiek is volledig herzien, STi ontwikkelde speciale ophaningsdelen (veerpootbruggen, subframe achteras, inverted strut schokdempers) om het rijgedrag over het gehele snelheidsbereik te verbeteren. De ECU van de Forester tS is anders dan die van de ‘gewone’ Foresters, evenals de TCU (Transmission Control Unit) die de aandrijflijn onder zijn hoede heeft. Om de CVT koel te houden kreeg de versnellingsbak een eigen oliekoeler.

Uiteraard zijn het interieur en exterieur ook door STi van fraaie details voorzien, een van de meest in het oog springende zaken zijn de stoelen die met prachtig Ultrasuede bekleed zijn. Overal waar je kijkt, zie je het STi logo en rode striping terug, zo krijgt het zakelijk-zwarte interieur een uitgesproken sportieve toon. De snelheidsmeter heeft een nieuwe schaalverdeling gekregen die tot 260 kilometer per uur gaat. Onder motorkap ligt de bekende tweeliter FA20F die op de Japanse markt 300 pk levert. Subaru’s eigen veiligheidssysteem, EyeSight, is aangepast op het verlaagde onderstel, en ook de Vehicle Dynamic Control heeft een afwijkend programma. Exclusief zal de Forester tS in elk geval altijd zijn en blijven: er worden slechts 300 exemplaren gebouwd.