Rijtest Toyota Yaris Cross
22 september 2021Fun, veiligheid en verbruik
Het rijden met de Yaris Cross is een groots genoegen voor een zeer breed koperspubliek. Het is een auto die geen gewenning vergt, je rijdt er mee weg alsof je de auto al jaren in bezit hebt. De afstemming van vering en demping is heel evenwichtig, met een dynamische ondertoon. De clichématige Yaris-rijder die doodkalm over binnenwegen rijdt zal de rust – het ontbreken van onderstel- en bandengeluid – erg waarderen, en zeker ook de wijze waarop de langere veerweg putten en drempels binnen de bebouwde kom verwerkt. Autorijders die bochten en rotondes met schwung aanvliegen zullen de geringe bodyroll en het stuurgevoel als belangrijke funfactor ervaren. De Yaris Cross laat zien hoever ondersteltechniek en onderstelafstemming binnen het Toyota-concern is gekomen: het TNGA-B platform is zeer dynamisch en zeer allround. Bovendien draagt het bij aan buitengewoon keurige verbruikscijfers. De Yaris was de zuinigste testauto ooit (1 op 28), de Yaris Cross neemt de tweede plek in met een gemiddeld verbruik van 1 op 25. Het is verbazingwekkend met welk gemak je dergelijke, lage verbruikscijfers haalt.
Ruim en praktisch achterin
Op de achterbank en in de kofferbak gaat het er ruim aan toe. Hoewel de wielbasis identiek is aan die van de Yaris, is de beenruimte op de achterbank beter geregeld in de Yaris Cross. De achterbank staat hoger waardoor de zithoek en de buiging van de knieën veel aangenamer is. De voorstoelen staan hoger waardoor de passagiers achterin hun voeten prettig kwijt kunnen onder de stoel. Uiteraard werkt ook de grotere wagenhoogte door in de hoofdruimte voor de achterste inzittenden. De achterbank is 40:20:40 deelbaar. Je kunt er voor kiezen om enkel de rugleuning links of rechts neer te klappen, of de rugleuning incluis het middelste gedeelte, dat normaalgesproken als middenarmsteun / bekerhouder dienst doet. Het grote verschil ten opzichte van de C-HR tekent zich af door het uitzicht naar buiten: de raamlijn is aanzienlijk lager zodat ook kinderen een normaal uitzicht hebben.
Multifunctionele laadruimte
De kofferbakvloer is getrapt: je kunt de vloer op de hoogte van de tildrempel brengen, of 10 centimeter laten zakken voor een optimaal laadvolume. Het standaard laadvolume is bijna 400 liter. De vloer is 60:40 deelbaar, je kunt dus ook een deel van de vloer verdiepen. De ‘hoedenplank’ is een netje dat in een frame van veerstaal gespannen is. Je kunt het kinderlijk eenvoudig opvouwen, zoals sommige zonneschermpjes. Eigenlijk is het een ideaal systeem: je bagage is afgedekt als je dat wilt, maar je zit niet met een enorme hoedenplank in je maag als je onverhoopt een onverwacht groot object moet vervoeren. Met een simpele handbeweging heb je het net opgevouwen tot een object ter grootte van een draagtasje. Handig en uitermate gewichtsbesparend. Met een neergeklapte achterbank is het laadvolume bijna 1.110 liter.
Beslagen ten ijs
De Yaris Cross blijkt geenszins Late to the party te zijn, hij komt juist zeer beslagen ten ijs. Toyota heeft haar tijd goed besteed om er een doordachte auto van te maken die wel eens heel snel naar de top van de verkooplijsten kan doorstoten. Ongeacht je gezinssamenstelling en inkomenssituatie, er is altijd wel een Yaris Cross die bij je past. Vanaf de instapversie heb je een heerlijk rijdende auto die vooral goed in zijn veiligheidsuitrusting zit. Met deze niet-hybride motorisering zul je nog altijd 1 op 20 kunnen halen. Kies je voor een Hybride Yaris Cross, dan koop je de meest geavanceerde hybride aandrijflijn met een uitmuntende betrouwbaarheid. De hybrides hebben een geringe meerprijs, maar bieden erg veel rijcomfort, betere prestaties en een erg laag verbruik. Je rijdt daadwerkelijk de helft van de tijd elektrisch, en dat is ontzettend knap, gezien het compacte formaat van het accupakket. Wat mij betreft is de Hybride aandrijflijn het doorsparen waard. In de Comfort-uitvoering (vanaf € 26.795, hybrid € 28.895) koop je met de Yaris Cross een auto die alle kwaliteiten van het model combineert met een uitstekende uitrusting. Reken maar dat de Yaris Cross een vertrouwd gezicht wordt in het Nederlandse straatbeeld.