Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid 130
30 september 2024Kleine uiterlijke verschillen
Het uiterlijk van de Yaris Cross heeft Toyota wijselijk onveranderd gelaten. Hiermee voorkomt Toyota dat er een verschil ontstaat met de pre-update versie waardoor deze als ‘de oude versie’ gezien wordt en mogelijk iets aan restwaarde verliest. Bovendien zag en ziet de Yaris Cross er goed uit. Het enige verschil zijn de badges op de motorkap en kofferklep: de blauwe schaduw in het Toyota-logo is verdwenen en de ‘Hybrid’ badge is vervangen door een ‘HEV’ embleem. Je kunt de nieuwste versies overigens ook herkennen aan de kleur van de testauto: Urban Khaki. Deze kleur is nieuw, maar wel voorbehouden aan de topversie, de Launch Edition die voor € 40.695 in de prijslijst staat. De Executive, GR Sport en Launch Edition zijn de enige uitvoeringen die met de Hybrid 130 geleverd worden, de Active en First Edition worden louter met de Hybrid 115 geleverd. Overigens heeft Toyota de prijzen verlaagd, klik hier voor de prijslijst van de Yaris Cross, en hier voor de Business Editions.
Herzien dashboard
Het interieur is nadrukkelijker gewijzigd dan het uiterlijk, vanaf de Executive krijgt de Yaris Cross het nieuwe en welbekende 12,3 inch digitale instrumentencluster, het 10,5 inch infotainmentscherm is standaard vanaf de First Edition. De ventilatieroosters onder het infotainmentscherm zijn nu meer naar voren geplaatst, waardoor het ‘pennenbakje’ is komen te vervallen. Ook zijn de knoppen op het stuurwiel iets gewijzigd, maar dit merk je alleen wanneer je vanuit de pre-update overstapt in de nieuwste versie. Over knoppen gesproken: de knop voor het in- en uitschakelen van de adaptieve LED-matrix koplampen zit in het knoppencluster ter hoogte van je linkerknie, dat is niet de beste positie. Vaak zit deze knop op het uiteinde van de lichtstengel op de stuurkolom, dat is beter. Ook de knop voor de parkeercamera zit in dit knoppencluster, mijns inziens zou deze knop beter gepositioneerd zijn ter hoogte van de versnellingspook / selectiehendel. Naast de knoppen van stoelverwarming bijvoorbeeld. Dit zijn kleine ergonomische verbeterpunten in een verder prima interieur. Het infotainmentsysteem is simpel qua design, maar daardoor ook heel goed te bedienen, zelfs voor digibeten. Ook het feit dat Toyota altijd vastgehouden heeft aan fysieke knoppen voor de ventilatie is te prijzen. Het interieur is zeer doordacht waardoor je jezelf heel snel thuis voelt in de Yaris Cross. Dat is ook een factor die bijdraagt aan het verkoopsucces van dit model: de relatieve ongecompliceerdheid en het grote bedieningsgemak.
Ruimte achterin: een pluspunt
De Yaris Cross en Yaris delen dan wel een platform, maar de Cross is op het oog en voor het gevoel een veel grotere auto. En ook wanneer je gaat passen en meten is de Yaris Cross een ruimere auto. Het sterke punt is de ruimte op de achterbank. Hier kunnen volwassen passagiers met goed fatsoen een paar uur zitten. Zeker in vergelijking met de C-HR is de Yaris Cross de betere keuze als je vaak passagiers op de achterbank vervoert. Als gezinsauto de Cross ideaal, ware het niet dat de achterdeuren niet ver openslaan. Dit is in mijn optiek een gemiste kans, door de relatief beperkte openingshoek is het lastiger om kinderen in zitjes te plaatsen. Daar staat tegenover dat de GR Sport en Launch Edition wel geleverd worden met Safe Exit Assist, dat voorkomt dat je uitstapt terwijl er verkeer aan die zijde nadert.
Meer dan in de Yaris profiteert de Yaris Cross van de sterkere topmotor, maar het moet gezegd worden dat de Hybrid 115 nog altijd een prima motor is voor de Cross. Bovendien profiteert ook de Hybrid 115 van de verbeteringen en aanpassingen waardoor ook die versies stiller en comfortabeler zijn. Als je langere tijd in de pre-update versie hebt gereden en je stapt over in de nieuwe versie, dan zul je het verschil zeker merken.