Rijtest Toyota Prius
9 december 2023De goede looks hebben dus een tweeledig effect: supergestroomlijnd (en dus ontzettend zuinig) en minder praktisch dan zijn voorgangers omdat het interieur minder ruim is. Met mijn 1.73m heb ik net voldoende hoofdruimte, maar tegelijkertijd kan ik op de achterbank ruimschoots achter mezelf zitten. De beenruimte is groot, en met de hoofdruimte gaat het ook prima. Als je de binnenruimte echt nodig hebt, dan kun je beter een Corolla Touring Sports / Cross kopen. Zijn je kinderen nog wat kleiner, dan kun je met de Prius prima uit de voeten. Maar ik kan me levendig voorstellen dat er mensen zijn die Prius voor de looks of zijn verbruik kopen en de praktische bezwaren op de koop toe nemen. In het geval van de Plug-in wordt de laadruimte extra beperkt doordat de 13,6 kWh accu achter de achterbank gemonteerd is.
Ook van binnen een echte Prius
Het interieur van de nieuwe Prius oogt bekend en vertrouwd. Het stuurwiel is identiek aan die uit de bZ4X / Solterra, evenals de cockpit en het infotainment. Alle belangrijke functies zijn te bedienen via fysieke toetsen, die je na een uurtje rijden al blindelings kunt bedienen. Je zou kunnen zeggen dat het dashboard in lijn is met andere moderne auto’s, maar realiseer je goed: al vanaf de eerste generatie had de Prius een digitaal instrumentencluster onder de voorruit en een touchscreen in het middendeel van het dashboard. Eigenlijk is hier alles bij het oude gebleven. Over de rijassistenten heb ik enigszins gemengde gevoelens: de adaptieve cruise control is een genot, de bestuurdersmonitor is een vloek. Dat laatste is echter een verplicht nummer dankzij nieuwe wetgeving, maar ik kan me levendig voorstellen dat toekomstige eigenaren de camera op de stuurkolom afplakken. Maar dat is iets dat je Toyota niet kunt aanrekenen. Nog iets waar je rekening mee moet houden: de A-stijlen zijn vrij breed waardoor je kruisend verkeer niet altijd opmerkt – daar moet je even op ingesteld raken.
Kansen voor de reguliere hybride Prius?
Twee jaar geleden twijfelden zelfs hardcore Prius-fans of de Prius nog wel bestaansrecht heeft, en nu weten we dat die twijfel ongegrond was. De Prius is back, en hoe! Anderszijds is hij nog altijd het superefficiënte zuinigheidswonder die hij altijd al was. Zeker als Plug-in hybride haalt hij fenomenale verbruikscijfers, maar… als je het mij vraagt heeft de reguliere hybride versie op de Nederlandse / Europese markt bestaansrecht. Ook dan moet een verbruik van 1 op 30 haalbaar zijn, en dat heb je niet het geduvel met opladen (als je niet thuis of dichtbij huis kunt opladen), heb je meer kofferruimte en is hij ook nog goedkoper. Met € 44.695 voor de Dynamic is de vanafprijs een belemmering voor de meeste particuliere kopers, een ‘gewone’ hybrid zou onder de 40 mille blijven. De Prius is als Plug-In wat exclusiever geworden dan hij was, terwijl het altijd de volks-hybride was. Maar goed, die rol is weggelegd voor nagenoeg alle andere Toyota-modellen. Wat dat betreft zijn de tijden – ten goede – veranderd. De Prius is nog altijd de vaandeldrager van Toyota’s hybride techniek en wellicht dé belichaming van no more boring cars.