Rijtest Toyota Corolla GR Sport Plus
11 november 2024Van die 60 pk extra merk je in Nederland vrij weinig, tijdens de eerste kilometers met de Corolla valt vooral op hoe heerlijk rustig en ontspannen de auto rijdt. Het rijden an sich vergt in het geheel geen gewenning, al na de eerste bocht en drempel heb je een goed beeld van de besturing en het onderstel. Door zijn stille en soepele aandrijflijn meet je jezelf automatisch een kalme rijstijl aan. Dit geldt voor elke versie van de Corolla. Hoewel je in een Super Green Corolla best opvalt in het relatief grijze autopark, is het wel een auto waarin je lekker kunt ontspannen. Na de Lexus LC 500 en de GR Supra is het fijn om zonder gebulder in te voegen en te versnellen. In de Corolla gaat dat – zeker met 200 pk – erg vlot, maar vooral stil. Heerlijk. De GR Sport Plus wordt uitgerust met hele fijne sportstoelen, maar deze stoelen zijn bovenal comfortabel. Het overheersende beeld is dat de GR Sport Plus eerst en vooral een comfortabele auto is.
Sportief, maar niet té
Maar net als in de Yaris en Yaris Cross verandert niet alleen de gasrespons als je de rijmodus-schakelaar in de Sportstand zet. De Corolla reageert feller en sneller op het gaspedaal en ook het regeneratief remmen verandert. Als je het gaspedaal iets laat vieren, dan gaat de Hybrid Synergy Drive sterker afremmen op de elektromotor en dat helpt bij het insturen. Het is geen one-pedal driving, maar het extra remmend koppel is wel goed te doseren met het gaspedaal. De Hybrid 200 heeft ook schakelflippers achter het stuur (Vanaf de Dynamic, dus niet alleen de GR Sport versies) waarmee je transmissie kunt beïnvloeden. De gesimuleerde schakelacties zijn erg realistisch. Zeker als je veel snelwegkilometers maakt, of wanneer je vaak met volle bepakking rijdt is het voordeel van de Hybrid 200 ten opzichte van de Hybrid 140 merkbaar. Zeker de sportief ingestelde bestuurder zal de Hybrid 200 kunnen waarderen. Het is een heel fijne rijdersauto.
De zuinigste 200 pk auto?
Daar staat tegenover dat de Hybrid 140 iets zuiniger is, het prijsvoordeel verdien je niet snel terug door lagere brandstofkosten (Het verschil is 0,2 liter per 100 kilometer tussen beide vermogensvarianten). Maar je kunt de meerprijs voor die 60 pk extra ook spenderen aan een hoger uitrustingsniveau. De Hybrid 140 is marginaal zuiniger, maar ook marginaal langzamer. Alleen in de standaardsprint van 0 naar 100 kilometer per uur scheelt het 1,7 seconde, de topsnelheid verschilt niet.
Het is wikken en wegen, plussen en minnen als je niet kunt kiezen tussen de Hybrid 140 en Hybrid 200. De keuze voor een Hatchback of Touring Sports is minder complex. De Hatchback is een fijne gezinsauto met voldoende ruimte voor een modaal gezin. De Touring Sports daarentegen heeft maar liefst 1.606 liter laadvolume, bijna 600 liter meer dan de Hatchback. Het prijsverschil is twee mille en daarvoor krijg je een wezenlijk praktischere auto. In dat opzicht is het dan ook geen wonder dat je zoveel Corolla Touring Sports ziet rijden: het is een ideale gezinsauto. Mijn persoonlijke voorkeur gaat er dan ook naar uit om voor een 140 pk versie te kiezen, in Touring Sports uitvoering.
Growing old efficiently
In de testweek werd de Corolla GR Sport Plus regelmatig gecomplimenteerd met de lakkleur, genoeg aanspraak onderweg. Het is een auto die sympathie opwekt. Dat is de eerste belangrijke conclusie. Een tweede belangrijke bevinding is die omtrent het brandstofverbruik. Hoewel de Corolla het oudste model in de line up is, heeft hij alle kwaliteiten van een moderne Toyota: heel leuk om te rijden en heel erg zuinig. Zelfs zonder er moeite voor te doen – ik heb gewoon lekker gestuurd en gereden – haal je een verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer. En derde noemenswaardig punt is dat de auto heel uitgerijpt is, het is een auto waar iedere bestuurder, met elke rijstijl zich prettig in voelt. Zo’n auto waarin je gewoon lekker kunt rijden zonder dat de auto continu om je aandacht vraagt. Het was heerlijk ontwennen in de Corolla Touring Sports GR Sport Plus, de LC 500 en GR Supra waren een fantastische ervaring, maar een Corolla past beter bij me. En waar ik ook prima aan kan wennen, is dat ik in de testweek slechts een keer hoefde te tanken, in plaats van om de dag. Zelfs in zijn zevende levensjaar is de Corolla een geweldig leuke en uiterst relevante auto.