Rijtest Toyota AygoX
17 augustus 2022Ongekend rijplezier
De rijeigenschappen zijn namelijk het sterkste punt van de AygoX, zeker in vergelijking met concurrerende auto’s. Wat de afstemming van vering-demping, stuurgevoel en wegligging betreft, ligt hij ver voor op de i10, Picanto en Space Star. De AygoX werkt verkeersdrempels en snelheidsremmers adequaat weg. Waar zijn concurrenten beperkt worden door de simpele starre achteras – dan mis je een onafhankelijke wielophanging achter – blijkt deze asconstructie bij de AygoX geweldig goed zijn werk te doen. Zelfs de fikse 18 inch velgen wreken zich niet in de vorm van bonkend inveren of een reductie in stuurgevoel. Bij een rustige rijstijl is de kleine Toyota stil en comfortabel, zodra je vlotter gaat rijden (even een leuk stuurweggetje nemen) dan beloont de AygoX je met veel stuurgevoel en rijdynamiek. Echt, zoveel rijplezier met 72 pk is ongekend. Wat de AygoX mist qua vermogen maakt hij ruimschoots goed door zijn bochtengedrag en de bochtsnelheden die het onderstel toelaat. Je kunt ontzettend veel rijplezier beleven zonder ook maar een keer de maximale snelheid te overschrijden. Als we het rijgedrag en acceleratievermogen op de snelweg bekijken, dan red je prima met die 72 pk. Je moet wellicht iets verder vooruit kijken bij het invoegen op de snelweg, maar de dappere eenliter maakt zonder kabaal of trillingen vlot snelheid. En rijd je eenmaal mee met het verkeer, dan beloont hij je met een verbruik van 4,8 – 4,9 liter per 100 kilometer. Of in goed Nederlands: bijna 1 op 21.
Slim interieur
Bij een vlot uiterlijk hoort een vlot innerlijk, en daar zijn de ontwerpers van Toyota in geslaagd. Ook van binnen is de AygoX frivoler gestilleerd dan zijn Koreaanse en Japanse tegenstrevers. Het fikse dashboard is opgebouwd uit betaalbare kunststoffen, door de pasvorm en bouwkwaliteit doet het gelukkig niet goedkoop aan. De beide uitstroomopeningen van de ventilatie zijn bij de Limited-versies afgewerkt met een lijst in carrosseriekleur, en her en der heeft Toyota oranje accenten aangebracht om de boel op te fleuren. Voor Yaris-rijders is het een feest van herkenning, het stuurwiel, infotainment en de kachelbediening zijn overgenomen van de grotere broer. De stoelen hebben een luxe ogend stikselpatroon gekregen, met een ruitpatroon op de zitting en rugleuning. De versnellingspook is aan de lange kant, maar die lengte is cruciaal voor het rijplezier: de pook is nooit ver weg van het stuurwiel. Bovendien schakelt de bak met de kenmerkende Japanse lichtheid, ook dat draagt bij aan het stuurmansgenot. Het instrumentarium is eenvoudig van opzet, ook in deze topuitvoering. De snelheidsmeter zit in het midden en wordt geflankeerd door een toerenteller en brandstofmeter. De toerenteller bestaat uit blokjes die in incrementen van 500 toeren de draaisnelheid van het motortje aangeven. Niet echt een precisie-instrument, maar voldoende nauwkeurig voor de doorsnee bestuurder. Ook de brandstofmeter werkt met een relatief grove schaalverdeling: in stappen van 1/6e. Het centrale beeldscherm biedt gelukkig zeer gedetailleerde informatie over het verbruik, rijbereik, alle veiligheidssystemen en nog veel meer. Bij de goedkopere uitvoeringen heeft dit beeldscherm minder weergavemogelijkheden. Over de voorstoelen niets dan lof, ze bieden goed zitcomfort en goede ondersteuning, ook bij langere ritten. Ook achterin is de zitpositie beter dan verwacht, kinderen kunnen het hier lang uithouden. Voor een jong gezin dat een basale vervoersbehoefte heeft en niet op veiligheid en comfort wil inleveren, biedt de AygoX alle mogelijkheden. Oh ja: op het eerste gezicht lijkt het dat het interieur maar twee uitstroomroosters heeft voor de climate control. Bovenop het dashboard zit echter een derde rooster dat ervoor zorgt dat het gehele interieur snel wordt gekoeld of verwarmd. Door zijn positie kan dit rooster sneller dan conventionele, centraal geplaatste roosters, de achterste passagiers bereiken.
Alle waar is naar zijn geld
Het rijplezier dat de AygoX biedt is me het meest bijgebleven na de testweek, maar de kleine Toyota biedt ook belangrijke veiligheidsuitrusting. Toyota Safety Sense 2 is zelfs standaard op de AygoX en daarmee onderscheidt hij zich nog meer in het A-Segment. In mijn ervaring is Safety Sense een zeer prettig werkend systeem dat subtiel en natuurlijk werkt. De ingrepen van de stuurassistent en adaptieve cruise control zijn vloeiend en rustig, de AygoX rijdt heel ‘menselijk’ zonder ooit te suggereren dat hij volledig autonoom rijdt. Zeker voor bestuurders die wat onzeker rijden, of onzeker worden door verkeersomstandigheden (drukke snelweg, harde regen, duisternis, mist) biedt Safety Sense precies de helpende hand die nodig is om veilig en comfortabel te rijden. En nogmaals: het is standaard, ook op de € 16.950 kostende instapper. Dat is nog altijd een flink bedrag voor de modale autokoper (de prijslijst gaat tot € 26.295), maar je krijgt wel waar voor je geld, zeker als je langere tijd met de auto wilt rijden. Tel daarbij de geringe gebruikskosten, de hoge restwaarde en tien jaar garantie op en je ziet: de nieuwe Toyota AygoX heeft veel te bieden. Niet alleen in rationeel, maar ook in emotioneel opzicht. Wat mij betreft is hij zijn geld dubbel en dwars weerd.