Rijtest Suzuki Swace
23 maart 2021Het rijden in de Swace is een groot genoegen, door een combinatie van de onderstelafstemming en de wielmaat. Suzuki levert uitsluitend 16 inch lichtmetaal op de Swace in combinatie met 205/55 banden. Dat betekent veel comfort, en dat is waar een mens beter van wordt. Op lange ritten is de Swace een buitengewoon fijne reiskameraad: stil, rustig, comfortabel en vreselijk zuinig. Met 122 pk is deze auto meer dan adequaat gemotoriseerd, zeker omdat het koppel van de elektromotor op afroep beschikbaar is. De adaptieve cruise control werkt subtiel, de lane assist is niet hyperactief, de stoelen zitten perfect en de aandrijflijn hoor je niet. Dat laatste komt ook doordat je niets voelt van het in- en uitschakelen van de benzinemotor. Het knappe van deze aandrijflijn is dat hij ook bij hogere snelheden puur elektrisch kan rijden. Dat is weliswaar bij een kleine input van het gaspedaal, maar het scheelt wel in het brandstofverbruik. De boordcomputer houdt bij welk percentage van de rijtijd elektrisch gereden wordt. Ik heb me er oprecht over verbaasd dat ik op langere ritten tot 25% van de tijd elektrisch reed. Je ziet het terug aan de pomp: je rijdt met gemak 1 op 20 met de Swace. En met een beetje goede wil is 1 op 23-24 ook haalbaar.
Uiteraard is het laadvermogen ook beproefd: de expertisepraktijk van Carnold is uitgebreid met een nieuwe werkbank, gereedschapskar en werkplaatsvloer. Alle drie pasten moeiteloos in de Swace, en ondanks het gewicht, volume en de 200 snelwegkilometers reed de Swace 1 op 20. En dat is verbazingwekkend zuinig. Overigens is de Swace geen uitgesproken spaarmobiel zoals een Prius dat is: in de Normal mode heeft de Swace genoeg sprintvermogen paraat om onder alle omstandigheden een vlotte inhaalactie zonder aarzelen in te zetten. Elke Swace heeft een rijmodus-schakelaar met drie modi: Eco, Normal en Sport. In de Eco stand rijd je als een volleerd Prius-rijder met ingetogen acceleraties, in de Sport-stand is de Swace heel alert doordat de gasrespons aanzienlijk gretiger is. In die stand kleurt de schaalverdeling van de snelheidsmeter rood, het enige uitbundige randje dat de Swace zich permitteert.
In de recente geschiedenis heeft Suzuki heel wat modellen gedeeld met andere fabrikanten die allemaal profiteerden van de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit van Suzuki, denk maar eens aan de vele Maruti’s, de Nissan Pixo, Opel Agila en Fiat Sedici. Nu is het de beurt aan Suzuki om modellen (ook de Across wordt bij Toyota geproduceerd) van een andere fabrikant liefdevol op te nemen. Zoals gezegd past de Swace mooi in het aanbod van Suzuki, en door de uitgekiende uitrusting is het een interessante optie voor degenen die het zustermodel van Toyota overwegen. Zeker als je voor de Swace Select kiest, ben je spekkoper. Of spekleaser, als de Swace in de optielijst van de leasemaatschappij staat.