Rijtest Suzuki Swace
23 maart 2021Het interieur van de Swace is een prettige plek om te verblijven, de zitpositie voor- en achterin is zeer goed te noemen. De voorstoelen hebben een fraaie, solide stoffen bekleding en bieden veel ondersteuning, de wangen op de zitting en de rugleuning houden je goed op je plek en zijn nooit hinderlijk. De Swace krijgt standaard een elektrisch verstelbare lendensteun die goed werk doet als je urenlang onderweg bent. Het stuurwiel heeft hoogte- en diepteverstelling, in combinatie met het grote verstelbereik van de bestuurdersstoel kan nagenoeg iedereen een perfecte zitpositie vinden. Naast de bovengemiddeld goede voorstoelen verdient ook het zicht rondom een pluim: het zicht langs de A-stijlen is goed, en door de lage raamlijn en het relatief grote glasoppervlak heb je goed zicht op het gebied direct rondom de auto. Ook op de achterbank is het leven prima, doordat de bovenzijde van de portieren niet erg veel naar binnen valt biedt de Swace veel ruimte achterin. De zitting is diep en heeft een aangename helling, net als de rugleuning. Hier houd je het wel uit, ook bij lange vakantieritten. De achterpassagiers hebben een eigen uitstroomopening op de middenconsole. Achter de achterbank bevindt zich de 600 liter grote kofferbak. Klap je de rugleuningen van de achterbank voorover, dan slikt de Swace maar liefst 1.600 liter bagage. Een mooi detail in de kofferbak zijn de Led-lichtlijsten die aan weerszijden de kofferruimte verlichten, een mooie en vooral praktische vondst.
Het dashboard van de Swace heeft een rustige vormgeving en een voorbeeldige ergonomie. Persoonlijk ben ik geen fan van de tablet-stijl touchscreens op dashboards, maar het grote scherm in de Swace is niet hinderlijk aanwezig. Door de rustige user interface en snelle werking is het een prettig systeem. Onder het centrale scherm zit de bediening van de climate control, in de Swace krijg je altijd een gescheiden klimaatregeling. Er is zichtbaar en voelbaar veel tijd gestoken in alle bedieningselementen: elke knop voelt solide aan en lijkt gebouwd voor de eeuwigheid. De kwaliteit van het interieur is zeer hoog. Het instrumentarium is deels fysiek, deels digitaal. De toerenteller en de brandstof- en temperatuurmeter zijn uitgevoerd als normale meters, het centrale deel met de snelheidsmeter en bestuurdersinformatie worden getoond op een hoogwaardig TFT-beeldscherm met hoge resolutie. In het centrale deel van de snelheidsmeter kan veel informatie getoond worden, maar gelukkig kun je het ook uitschakelen waardoor het aanzienlijk rustiger op het netvlies ligt. Net als bij de Ignis en de Swift kun je de Lane Assist met een knop op het stuur uitschakelen.