Rijtest Suzuki Ignis – Een kei van een Suzuki

Rijtest Suzuki Ignis – Een kei van een Suzuki

10 februari 2021 0 Door Arnold

 

De Suzuki Ignis kreeg vorig jaar een update waarbij het uiterlijk werd opgefrist en de onderhuidse techniek tegen het licht werd gehouden. De motor kreeg een redelijk ingrijpende aanpassing waardoor de uitstoot en het verbruik verder ingeperkt werden. Ook werd een nieuwe CVT voor de Ignis ontwikkeld. In combinatie met het uitermate slimme en ruime interieur maakt dat de Ignis tot een leuke, maar bovenal een praktische auto.

De Suzuki Ignis is een markante auto, met een lekker eigenzinnige achterkant. In de woorden van Suzuki’s PR-man is het ‘De meest Japanse Suzuki’ in de huidige modellenreeks. En daarin zit een flinke kern van waarheid: de Ignis volgt de traditie van kei-cars door veel binnenruimte binnen compacte buitenmaten te bieden, en tegelijkertijd zit de Ignis vol technisch vernuft. Veel van dat technisch vernuft, zoals de stereocamera voor het veiligheidssysteem en de bi-led koplampen zijn uniek in deze klasse. Het grote nieuws in de geüpdatete Ignis is de nieuwe K12D motor en de komst van de CVT automaat die de Automatic Gear Shift vervangt.

Scoren op inhoud

Het front en de achterzijde van de Ignis kregen een nieuwe bumper met gunsilver skidplates, de grille en koplamplijsten werden opnieuw getekend waardoor de Ignis qua aanzien wat dichter naar de Jimny trekt. Vanaf nu heeft de Ignis standaard bi-led koplampen die een enorme lichtopbrengst een strak lichtbeeld hebben. Mooi dat Suzuki geen verkoop-gimmick heeft gemaakt van de led-koplampen, maar er een serieus setje koplampen in zet. Met de facelift werden ook de uitrusting van de Comfort, Select en Style herzien. Het instapmodel Comfort (€ 16.900) doet zijn naam eer aan: DAB+, airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, meegespoten buitenspiegels, led-achterlichten… het is beslist geen afzien in de basisversie. Deze versie staat op 15 inch velgen met 175/65 banden, daarmee wint de auto aan comfort ten opzichte van de 16 inch lichtmetalen velgen die vanaf de Select (€ 19.100) geleverd worden. Deze uitvoering is beslist een aanrader, omdat werkelijk alles wat de Ignis tot een fijne auto maakt, op deze versie geleverd wordt. De verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning is gewoon een geweldige vondst: de achterbank kan per helft verschoven worden: Je kiepert boodschappen voor een klein weeshuis in de kofferbak met de achterbank volledig vooruit geschoven, maar zet je de bank en de zittingen in de achterste stand, dan kun je twee flinke Hollandse knapen (m/v) ruim achterin plaats laten nemen. Het sterke punt van de Ignis is zijn hoogte: dat zie je terug in de hoofdruimte op de achterbank, die is klasseoverstijgend. Maar ook de beenruimte achterin is opvallend goed: twee personen van 1.80+ kunnen met goed fatsoen achter elkaar zitten in de Ignis.

Fijne veiligheidssystemen – punten voor de lane departure warning

De Select biedt ook een riante comfort- en veiligheidsuitrusting: Suzuki’s Safety System werkt met een stereocamera achter de binnenspiegel, á la Subaru’s EyeSight. Het systeem omvat een remassistent (extra remdruk bij plotseling naderen van een voorligger of obstakel), een automatische noodremfunctie, een rijbaanassistent en sway (slingerend voertuig) warning. Suzuki kan niet genoeg geprezen worden voor het feit dat de rijbaanassistent met een simpele knopdruk uitgeschakeld kan worden, en dat de functie ook na het opnieuw starten van de auto uitgeschakeld blijft. Iedereen die regelmatig op 60 kilometer wegen met fietsstroken rijdt, weet wat een misère rijbaanassistenten kunnen zijn. Laat staan systemen die alleen via een menustructuur uitgeschakeld kunnen worden en/of na elke start opnieuw uitgeschakeld moeten worden. Dit systeem is in werking en bediening een verademing. Datzelfde geldt ook voor het multimediasysteem dat veel functies biedt (achteruidrijdcamera, CarPlay, Android Auto, Mirror Link, USB) dat standaard is op de Select. Als extra comfortuitrusting krijg je stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels.

Pagina's: 1 2