Rijtest Suzuki Across
11 november 2021Plug-in Hybrides hebben hun plek op de automarkt verdiend en hun bestaan gerechtvaardigd. De Suzuki Across is de eerste plug-in van Suzuki, hij combineert een flinke elektrische actieradius met een laag benzineverbruik. Bovendien is het een praktische en ruime auto, die zeker het overwegen waard is als je een zuinige SUV zoekt. De grote kracht van de Across is zijn bescheidenheid, je moet even de tijd nemen om hem te leren kennen.
De Suzuki Across kwam als een donderslag bij heldere hemel: vorig jaar juli werd de Across aangekondigd. Het eerste Suzuki-model uit de samenwerking met Toyota. Vanaf meet af aan was het wel duidelijk dat het niet om badge engineering ging, het zustermodel (de RAV4) was nog niet leverbaar als plug-in, en de Across was dat wel. Daarmee kon Suzuki klanten naar zich toetrekken die zaten te wachten op een plug-in hybride, en bij Toyota niet terecht konden. De Across heeft een eigen front waarmee hij zich onderscheid van de RAV 4. Suzuki heeft de auto een vriendelijker, minder hoekig front gegeven. Hetzelfde deed het merk met de Swace, die op de Corolla gebaseerd is. De Swace oogt net wat vriendelijker en vloeiender dan zijn Toyota-broer.
Meerwaarde door complete uitrusting
Om potentiële klanten naar de Suzuki-dealer te lokken pakte Suzuki flink uit qua uitrusting: in de eerste plaats door het bieden van vierwielaandrijving, een multi-link achteras en een heel complete uitrusting. De grootste meerprijs komt voor rekening van de onderhuidse techniek, de extra uitrusting ten opzichte van het zustermodel is mooi meegenomen. De Across is leverbaar in één uitvoering: de Style. Werkelijk elk denkbaar comfort- en veiligheidssysteem zit er op. De online brochure vertelt alles wat je daarover moet weten, het is eenvoudiger om te vermelden wat er niet op zit: automatisch grootlicht, head-up display, glazen panoramadak en lederen bekleding. Van die vier heb ik alleen het automatisch grootlicht gemist. Voor het overige doet de Across wat je wilt, zit elke functie waar je het verwacht en blijkt hij in de praktijk een zeer bescheiden, maar riante reisgenoot.
Het PHEV-cliché is passé
Een ambtelijke misrekening zorgde het afgelopen decennium voor een run op plug-in hybrides, onverschillige leaserijders met een tankpas ruïneerden het beeld van de zuinige, ruime gezinsmobiel. Die reputatie houdt echter op bij de Nederlandse landsgrenzen, want iedere weldenkende autorijder is in staat om heel zuinig met een dergelijke auto te rijden. De reputatie van de Mitsubishi PHEV’s is vooral gestoeld op borrelpraat, dat was te zien aan de verbruikscijfers in de test van de Eclipse Cross. Trouw stekkeren is het devies, in het geval van de Suzuki Across zorgt het voor opzienbarende verbruikscijfers. Het opgegeven elektrische rijbereik van 75 kilometer haalt hij zonder problemen, de laatste dagen van de testweek reed de Across 80 kilometer op een acculading – incluis snelwegkilometers.
Zelf ingrijpen in de energiestroom
Zodra de benzinemotor de aandrijftaak overneemt – je voelt niets van de overgang van EV naar hybride – verrast de Across nogmaals. Het gemiddelde benzineverbruik was 1 op 17, een uitermate keurige waarde. Het is belangrijk om hierbij op te merken dat de buitentemperaturen erg laag waren, bij hogere temperaturen zal 1 op 18 ook in het bereik liggen. De Across heeft een ‘Driver Only’ functie voor de verwarming, diverse Hyundai’s hebben een vergelijkbaar systeem, het spaart de acculading en energie. Als je die functie gebruikt komt er alleen warme lucht uit de ventilatieroosters van de bestuurder. Net als in de Eclipse Cross heeft de Across de mogelijk om het laden en ontladen van de hybride-accu te besturen. Het is wel nodig dat je je even goed in de materie verdiept, want het verbruik kan snel oplopen als je de accu voortdurend laat bijladen door de benzinemotor. Boven de drive-mode selector zitten twee knoppen waarmee je de energiestroom kunt regelen: Auto-HV/EV en de HV/EV. Met deze knoppen kun je ingrijpen in de regeling van de vermogensstroom. In de Auto-HV/EV stand rijdt de Across zoveel mogelijk elektrisch. Dat kan hij volhouden tot snelwegsnelheid. Met de HV/EV knop kun je respectievelijk Hybride-modus of EV-modus afdwingen. Als je de acculading wilt sparen, dan selecteer je de HV modus. Wil je puur elektrisch rijden, dan kies je de EV-modus.