Rijtest Nissan Qashqai
9 juni 2021Verfijnde ProPilot
Nissan’s ProPilot is verbeterd en via NaviLink gekoppeld aan de navigatiekaart. Dat houdt in dat de Qashqai snelheid mindert als je op de adaptieve cruise control rijdt en de wegsituatie om een lagere snelheid vraagt. Softwarematig is de ProPilot enorm verbeterd, het systeem werkt met subtiele ingrepen waardoor het erg prettig werkt. Zeker bij druk snelwegverkeer, bij invoegend / uitvoegend verkeer en bij rijstrookwisselingen werkt het systeem 9 van de 10 keer feilloos. Hierdoor ga je het systeem ook daadwerkelijk gebruiken waarvoor het bedoeld is.
De X-Tronic
Rijden in de Nissan Qashqai Tekna+ is een buitengewoon prettige bezigheid. Op deze uitvoering krijg je alle denkbare luxe, waaronder massagestoelen met nappaleer, stoel- , stuur- en voorruitverwarming, een Bose-audiosysteem en een panoramadak. Massagestoelen zijn in deze klasse niet gebruikelijk, maar helaas is stoelventilatie niet leverbaar. Toch hoor je mij niet klagen, het is aangenaam kilometervreten in deze uitvoering. De X-Tronic doet naadloos zijn werk en met de 158 pk is de Qashqai zeer adequaat gemotoriseerd. De testrit was te kort om iets zinnigs te zeggen over het verbruik, maar de eerste indruk is prima: 1:16 lukt moeiteloos. De X-Tronic past het schakelgedrag en het motortoerental aan op de rijsnelheid en -omstandigheden. In stedelijk verkeer wordt de gaspedaalinput gedempt en houdt de bak het toerental laag. Hierdoor rijd je mooi vloeiend en soepel door dorp en stad. Bij hogere rijsnelheden wordt de gaspedaalinput strikter geïntepreteerd: de X-Tronic gaat direct over tot versnellen en zal indien nodig een lichter verzet kiezen. In de 158 pk versie is de Qashqai vlot genoeg, zeker als je toerental voorbij de 3.000 toeren komt. Ook het mild-hybride systeem gaat dan volop ondersteunen, de motor krijgt een koppelboost van de stargenerator voordat de turbo op snelheid is. Versnellen en inhalen vanuit een laag toerental (pak ‘m beet 1.500 toeren) doet de Qashqai mooi lineair.
Rijden met de 140 pk versie
Na de kennismaking met de Tekna+ konden we rijden met de Tekna in 140 pk uitvoering en met handgeschakelde zesbak. Deze uitvoering kost € 40.340 en is daarmee € 7.500 goedkoper dan de fully loaded Qashqai. Ondanks dat prijsverschil hoef je niet veel in te leveren, behalve 18 pk en 30 Nm. Ook voor de handgeschakelde Qashqai geldt dat hij net zo stil en comfortabel is dan de meestvermogende versie. Het grote infotainmentscherm en de ProPilot zijn nog steeds van de partij en de voorstoelen zijn deels met synthetisch leer bekleed. Aan gevoel van luxe lever je niets is, en bij een modale rijstijl hoef je geen concessies te doen aan rijplezier en comfort. De torsieas achter is namelijk mooi afgestemd, we konden de Tekna rijden door stedelijk gebied en een fraai slingerend rivierdijkje, en nergens voelde deze achteras als een grote achteruitgang. Voor 95% van de Qashqai-rijders zal dit onderstel en deze motor ruimschoots voldoen. De basiskwaliteiten zoals het comfort, interieurruimte en de chique uitstraling zijn in elke nieuwe Qashqai aanwezig.
Nissan heeft hoge verwachtingen van de Qashqai en het lijkt erop dat de derde generatie grote kans van slagen heeft. Alle connected-technologie, veiligheidssystemen en infotainment zijn aanwezig, wat dat betreft kan de Qashqai zich meten met alle concurrenten. Gelukkig heeft Nissan deze systemen tot in detail uitgewerkt: het werkt allemaal uitmuntend. Zeker de ingrepen en waarschuwingen van ProPilot zetten een klassestandaard. Ook heeft Nissan even zoveel tijd gespendeerd aan de basiskwaliteiten van de auto: hij ziet er goed uit, is mooi gebouwd – de toepassing van veel aluminium is fraai, is erg ruim en bovenal comfortabel. De kracht van de Qashqai is dat hij vertrouwd aanvoelt, goed uitgerust is en een zeer breed publiek aanspreekt. Een echte allemansvriend die ten opzichte van de concurrentie gunstig geprijsd is. De schouders van de derde generatie Qashqai zijn sterk genoeg om de roem en het succes van zijn voorgangers te kunnen dragen.