Rijtest Nissan Qashqai
9 juni 2021De motoren
De revolutionaire e-Power komt begin volgend jaar naar Nederland, tijdens de introductie waren wel beide mild-hybrid uitvoeringen beschikbaar en beide transmissies: de zestraps handbak en de X-Tronic. De mild-hybrid alliantiemotor is een 1.3 die voorzien is van een 12 volt-startgenerator die de benzinemotor ondersteunt bij het optrekken en elektriciteit kan regenereren bij het afremmen. De elektriciteit wordt opgeslagen in een compacte Lithium-ion accu onder de voorstoelen. De 1.3 mild-hybrid is leverbaar in twee vermogensvarianten: 140 of 158 pk. Dat is een relatief klein vermogensverschil, de crux zit ‘m dan ook in het hogere koppel van de sterkste uitvoering: 270 Nm tegenover 240 Nm voor de 140 pk-versie. De Qashqai is ook leverbaar als vierwielaandrijver, je bent dan (logischerwijs) gebonden aan de sterkste motorisering. Dat geldt ook voor de X-Tronic, die altijd gekoppeld is aan de 158 pk motor. Ook de combinatie vierwielaandrijving-automaat is mogelijk. De e-Power is alleen leverbaar met voorwielaandrijving.
Het platform en de techniek
De Qashqai is gebouwd op het CMF-C platform dat Nissan met de alliantiepartners heeft ontwikkeld. Bij de ontwikkeling stonden twee zaken centraal: gewichtsbesparing en rijdynamiek. Iedereen die ooit een X-Trail / Qashqai 2 motorkap heeft geopend, weet dat dit een loodzware constructie was. Nissan-monteurs zullen daarom blij worden van de wetenschap dat de motorkap van de nieuwe Qashqai maar liefst zes kilo lichter is. Dat komt doordat Nissan de motorkap, net als de zijschermen en de deuren, van aluminium maakt. Hierdoor werd maar liefst 60 kilo bespaard. De handgeschakelde uitvoering met handbak weegt een keurige 1.305 kilo (kentekengewicht), voor de 158 pk versie is dat 1.322 kilo, en de X-Tronic komt op 1.368 kilo. Hoewel aluminium duurder is dan staal, valt de prijs van de Qashqai mee: hij is er vanaf € 33.540 euro. Het overzicht van de uitrusting en prijzen vind je hier.
Voor de achteras maakt Nissan, afhankelijk van de uitvoering, wel gebruik van een kostenbesparende constructie. Bij de uitvoeringen met velgmaten tot 19 inch monteert Nissan een torsie-as (die voortreffelijk rijdt), bij velgmaten van 20 inch en bij de vierwielaandrijvers monteert Nissan een fraaie multilink achteras.
Hoe rijdt ‘ie?
Tijdens de introductie waren verschillende versies beschikbaar, ik heb gereden met de 158 pk versie met X-Tronic transmissie en de 140 pk versie met handbak. De meest luxe variant mocht het spits afbijten. Tijdens de presentatie werd al gezegd dat Nissan bij de onderstelafstemming mikte op een dynamisch rijgedrag. Dat maakt de Qashqai waar, zeker als je ‘m vergelijkt met zijn voorganger. De elektromotor voor de stuurbekrachtiging verhuisde van de stuurkolom naar het stuurhuis waardoor de wrijving in de besturing afneemt, en het stuurgevoel toeneemt. Hierbij maakt Nissan gebruik van de kennis die het merk met de Nissan DAS opdeed. Nissan had een mooi parcours voor de testrit uitgezet, waarbij de besturing en het stuurgedrag goed beproefd konden worden. De Qashqai 3 stuurt licht en precies en biedt – afhankelijk van de velgmaat – een prettig stuurgevoel. Daarbij doet ook de onderstelafstemming zijn werk, en dan met name de afstemming (lengte en torsieweerstand) van de stabilisatorstangen. De Qashqai ‘zet’ snel in een bocht en rolt amper over de lengte-as. De Qashqai laat zich precies plaatsen in bochten en blijft uitermate stabiel.
Lexus-stil?
De Qashqai blinkt echter uit op het vlak van Noise, Vibration en Harshness. De auto is namelijk ontzettend stil en omgevingsgeluiden worden zeer efficiënt gedempt. Je moet de motor tot boven de 5.000 toeren doortrekken voordat het onplezierig wordt. Als je normaal accelereert hoor je de motor helemaal niet. Ik reed de Qashqai met een collega die, net als ik, honderduizenden kilometers met Lexus LS’en gereden heeft. Een auto die bekend staat om de stilte aan boord, en we waren het er over eens dat de Qashqai zich met de eerste generaties kan meten als je een normale rijstijl naleeft. Het wind- en bandengeluid worden zeer efficiënt gedempt. Op oneffenheden en klinkerwegen hoor je slechts een lichte roffel van de banden en het onderstel. Als ik de Qashqai op gehoor vergelijk met een Tucson, dan is de Qashqai stiller. Omdat we niet sneller dan 100 km/u hebben gereden (Hoi Urgenda), kan ik niet beoordelen wat het verschil op hogere snelheid is, dat komt in een latere test aan de orde.