Rijtest Nissan Qashqai e-Power

Rijtest Nissan Qashqai e-Power

11 december 2024 Uit Door Arnold

Fysieke knoppen maken het leven aangenaam

Het belangrijkste nieuws in het interieur is echter de update van het infotainmentsysteem dat nu een Google-gebaseerde navigatie heeft en een camerafunctie waarbij de auto in de omgeving geprojecteerd wordt. Door de swipen kun je virtueel rond de auto ‘vliegen’ en zien of het veilig is om te manoeuvreren. Het belangrijkste kenmerk, en daarmee onderscheidt Nissan zich sterk van andere fabrikanten, is dat het interieur heel goed doordacht is. Voor alle belangrijke functies is een fysieke knop beschikbaar, niets is verborgen in een touchscreen menu. Met de update kreeg de Qashqai ook de nieuwste verplichte veiligheidssystemen aangemeten: de snelheidswaarschuwing en de bestuurdersmonitor. Nissan heeft een voorkeuzetoets op het stuurwiel waarmee je in één knop (echt waar slechts één knopdruk) de veiligheidssystemen naar je voorkeuren kunt instellen. In mijn geval is dat: snelheidswaarschuwing uit en lane assist uit. Het feit dat Nissan dit aanbiedt maakt hem een van de fijnste auto’s op de markt, want in elke recente testauto vergde het meerdere handelingen om deze vervelende en afleidende systemen uit te zetten. Ook het feit dat Nissan een separate knoppen gebruikt voor de stuurassistent en de camera is zeer lovenswaardig. De Qashqai zit standaard vol met veiligheidssystemen, maar geen enkele daarvan is hinderlijk of lastig in gebruik. Het interieur is zeer comfortabel en ergonomisch heel goed uitgedacht.

Enorme deuropening achterpassagiers

Ook voor de achterste inzittenden is het comfort groot, de achterbank biedt veel zitcomfort door de helling en diepte van de zitting, en de rugleuning heeft ook een aangename helling. Je zit heerlijk achterin. Ook achterin gebruikt Nissan mooie interieurmaterialen, de deuren en zittingen zijn riant voorzien van microsuède panelen. In dat opzicht steekt hij de Lexus NX naar de kroon. De achterste inzittenden hebben een eigen ventilatierooster en twee USB-C aansluitingen. Een noemenswaardig feit is dat de achterdeuren 90 graden openslaan en de deuropening heel groot is. Voor een gezinsauto is dit ideaal: door de enorme deuropening is het makkelijk om kinderen in kinderzitjes te plaatsen, en voor mensen die minder mobiel zijn is de instap uitermate ruim. Dit heeft Nissan heel goed uitgedacht.

e-Power: minder praktisch, meer comfort

De kofferruimte biedt weinig reden tot klagen. De testauto is een e-Power, en dat betekent dat er een accu onder de kofferbakvloer gemonteerd is. Daardoor is het kofferbakvolume iets kleiner dan bij de mild-hybrids, 479 liter ten opzichte van 504 liter. Met de achterbank plat resteert er in de e-Power 1.422 liter van de 1.447 liter die de lichtere versies hebben. Licht slaat in dit geval niet alleen op het motorvermogen, maar ook op het voertuiggewicht. De instapversie weegt 1.405 kilo terwijl de e-Power in de geteste uitvoering 1.745 kilo weegt. Daarbij is ook nog eens een opvallend verschil in het trekvermogen. De e-Power mag 750 kilo trekken terwijl de 1.3 mild-hybrid 1.400 tot 1.800 kilo mag trekken. Het hoogste trekvermogen is die van de 1.3 158 pk versie met XTronic CVT.

Fantastische led-matrix koplampen

De Nissan Qashqai e-Power is dan ook niet zozeer een auto voor mensen die er met de caravan op uit trekken, maar meer voor mensen die een aangename reisauto zoeken. De e-Power is in de praktijk een ontzettend verfijnde auto en buitengewoon geschikt is voor lange afstanden. De aandrijflijn is heel soepel, stil en heeft een forse krachtreserve. Je moet goed op de snelheidsmeter letten omdat de snelheidsbeleving in de Qashqai heel anders is dan in andere auto’s. Hij bouwt snel en lineair snelheid op en is daarbij ontzettend stil. Er is nauwelijks geluid van het onderstel, de banden en de rijwind. Daarbij komt dat de Qashqai een auto is die heel weinig aandacht vraagt, de rijhulpsystemen piepen niet onnodig en leiden je geheel niet af. Ook in dat opzicht merk je dat Nissan deze auto heel goed heeft uitgedacht. In deze topversie wordt de Qashqai voorzien van led-matrix koplampen met adaptief grootlicht, dit zijn met afstand de beste koplampen die ik ooit heb meegemaakt op een testauto. Op geen enkel moment hebben ze tegenliggers verblind, ze zijn supersnel met het aanpassen van het lichtbeeld en hebben een ver reikend en homogeen lichtbeeld. Grote klasse!

Tot slot nog het verbruik: de Qashqai e-Power haalde in de testweek 5,7 liter per 100 kilometer. Dat is voor een auto van dit formaat en met dit comfort een prachtig cijfer. Maar goed, we hebben het hier over de topversie van bijna 51 mille. Het is daarom goed om te weten dat ook de versies zonder e-Power aandrijving dezelfde hoeveelheid comfort leveren zonder dat je veel inlevert op verfijning. Ook de 140 pk versie met CVT is een heel fijne auto om mee te rijden. Je bespaart bovendien zo’n € 10.000 op de aanschafprijs en je kunt er ook nog eens een caravan mee trekken. Hoe het ook zij: Nissan heeft al het goede van de Qashqai behouden en hij heeft een meer onderscheidend uiterlijk gekregen. Maar zijn grootste kracht is nog altijd zijn interieur en rijcomfort.

15 artikel(en) « van 15 »

Pagina's: 1 2