Rijtest Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 Tekna+
1 april 2019De Nissan Qashqai, wie kent ‘m niet? In de gehele Westerse wereld is ‘ie bekend, al heeft niet iedereen de juiste spelling van de modelnaam onder de knie. De tweede generatie gaat zijn zesde levensjaar in, en de eerste ingrijpende update heeft de Qashqai ook al achter de rug. Eind vorig jaar vond nog een belangrijke technische update plaats door de komst van een nieuwe motor, de 1.3 DIG-T die beide bestaande motoren vervangt. Voorwaar geen geringe opgave, en reden voor Carnold.nl om een week op stap te gaan met de lichtste variant van de nieuwe motorisering.
Binnen de Nissan-Renault alliantie werd een nieuwe motor ontwikkeld die in diverse modellen wordt ingezet. De nieuweling kreeg motorcode HR13DDT en is voorzien van alle moderne technieken om verbruik en uitstoot binnen de perken te houden. Hij is in de Qashqai leverbaar in twee vermogensvarianten: 140 of 160 pk, met respectievelijk 240 en 270 Newtonmeter koppel. De nieuwe 1.3 DIG-T dekt daarmee de uitgaande 1.2 en 1.6 af, die 116 en 160 pk leverden. Vorig jaar reed ik nog met de 1.2 DIG-T.
Technisch hoogstandje
Een van de belangrijkste maatregelen om het rendement van de motor te verhogen is het ingegoten uitlaatspruitstuk in de cilinderkop. Het spruitstuk is omgeven door koelwatermantels om de temperatuur van de uitlaatgassen te temperen voordat ze rechtstreeks de turbo in gaan. De turbo is tegen de cilinderkop gebouwd om zo weinig mogelijk energie in de uitlaatgassen verloren te laten gaan. De turbo is op zijn beurt voorzien van een elektrische wastegate om de reactietijd te verkleinen, hierdoor is de vermogensopbouw en – verloop beter te regelen. De nieuwe motor maakt gebruikt van een duplex tandketting en roltuimelaars, onder normale omstandigheden resulteert dit in een lange levensduur en een stille motorloop. Bijzonder is de coating die op de cilinders is aangebracht: de boring heeft een plasma coating die Nissan tot dusver alleen in de GT-R gebruikte.
Veelbelovende cijfers
Beide vermogensvarianten worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, alleen de 160 pk versie is leverbaar met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Voor de caravanners is het goed om te weten dat de 140 pk versie 1.300 kilo mag trekken, de 160 pk versie mag maximaal 1.500 kilo trekken. Kijken we naar de verbuikscijfers, dan zien we wat een enorm effect de velgmaat heeft op het verbruik. Conform de brochure mag je rekenen op 5,3 en 5,4 liter per 100 kilometer voor respectievelijk de 140 en 160 pk motoren. Maar neem je de duurdere versies, dan krijg je grotere velgen en schiet het verbruik met 0,4 liter per 100 kilometer omhoog. Conform de verbruikstest – die tegenwoordig een stuk realistischer is dan voorheen – zou de testauto 5,7 liter per 100 kilometer moeten halen.
Fijn in de omgang
Wat in elk geval duidelijk is, is dat de nieuwe motor een stuk prettiger in de omgang is dan de uitgaande 1.2. De vermogensopbouw bij lage toerentallen en bij een rustige rijstijl is veel fijner, en het vermogen komt er geleidelijker in. Bij de oude was het vermogen: a) afwezig of b) kwam er in één keer in. Het aangrijpen van de koppeling en de spatiëring van de versnellingen zorgen ervoor dat je binnen 100 meter rijden gewend bent aan de Qashqai, en daarin ligt ook de kracht van dit model: het voelt vertrouwd aan. Dat is een van de belangrijkste redenen dat je de QQ zoveel ziet rijden: Jan en alleman kan uit de voeten met de Qashqai.
Relevante luxe
Nissan heeft zich niet laten verleiden om mee te doen aan de Premium carnaval die in autoland heerst. De Qashqai is – ondanks alle luxe aan boord van de Tekna + uitvoering – een no-nonsense auto. Het interieur is gebouwd op een autoleven lang intensief gebruik en toch zo overzichtelijk en doordacht dat alles hoogwaardig aanvoelt. Een opvallend pluspunt van de Qashqai is de geringe geluidsdruk tijdens het rijden op de snelweg, de auto is erg stil. En waar andere merken zich laten verleiden om functies in gelaagde menu’s in een touchscreen te vangen, heeft de Qashqai ouderwets veel knoppen. En dan bedoel ik ‘ouderwets’ in de zin van ‘vroeger was alles beter’. Het is gewoon prettig om een draaiknop op de middenconsole te hebben voor het audiovolume en dat je de lane departure warning in één keer kunt uitschakelen met een knopdruk.
Ook in de praktijk mooi zuinig!
De nieuwe motor overtuigt in de Qashqai, zelfs de lichte variant die 25 pk meer heeft dan zijn voorganger, kan goed uit de voeten met de 1.375 kilo wegende Qashqai. Dit komt voor een belangrijk deel op de versnellingsbak die de vermogensopbouw mooi verdeelt over verschillende rijomstandigheden. Je kunt heerlijk rustig cruisen met mooie verbuikscijfers als resultaat, maar als je even wilt opschieten op de snelweg, dan hoef je nooit meer dan een verzet terug te schakelen om de Qashqai vlot in beweging te krijgen. Tijdens de testweek kreeg de Qashqai honderden snelwegkilometers voor de kiezen, terwijl de buitentemperaturen niet boven de 8 graden kwamen. Van de stoel-, spiegel- en voorruitverwarming is dankbaar gebruik gemaakt. En toch slaagde de Qashqai er in om het verbruik uit de brochure te halen: 5,7 liter per 100 kilometer. Een hele dikke 1 op 17,5 voor een dikke auto. Conclusie: met de nieuwe 1.3 DIG-T is de Nissan Qashqai helemaal Konkurrenzfähig.
[…] De Korando is een midsize SUV die je qua positionering en maatvoering kunt vergelijken met de Qashqai, ASX en Eclipse Cross. De Korando lijkt minder hoog te zijn, en dit komt vooral door die rechte […]
[…] derde generatie Nissan Qashqai is klaar voor zijn onthulling en Nissan laat stukje bij beetje delen van de nieuweling zien. […]