Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
7 juni 2021Erfenis van de Lancer Evo?
Een tweede punt waarin de Eclipse Cross uitblinkt, is de verfijning van de aandrijving. Het grote voordeel van een elektromotor op elke as is dat je altijd, maar dan ook altijd heel soepel en vloeiend vanuit stilstand wegrijdt. De Eclipse Cross rijdt niet weg vanuit stilstand, hij schrijdt weg. Voor het andere uiterste, sprints vanuit stilstand, geldt hetzelfde: dankzij Super All Wheel Control (S-AWC) wordt de aandrijfkracht efficiënt over de assen verdeeld. In het centrale beeldscherm laat het systeem zien welke as het meeste koppel toegewezen krijgt. Leuk, om een stukje Lancer Evo terug te zien in je gezins-SUV.
Interieur lichtjes bijgepunt
Het interieur van de Eclipse Cross werd op details verbeterd, waarbij de grootste wijziging het centrale beeldscherm betreft. De touchpad op de middenconsole is verdwenen en het scherm is nu uitgevoerd als touchscreen. Het infotainmentsysteem herbergt TomTom-navigatie en een puik audiosysteem met een systeemvermogen van 510 watt. De geluidskwaliteit is geweldig en komt goed uit de verf doordat de Eclipse Cross als PHEV behoorlijk stil is. Het infotainmentsysteem is relatief eenvoudig ten opzichte van gelijksoortige systemen van concurrenten, maar er zit niets onnodigs op, het leidt niet af en het is eenvoudig te bedienen. De toerenteller in het instrumentatrium is vervangen door een vermogensmeter, als deze meter er niet was, dan zou je eigenlijk niet weten wanneer de verbrandingsmotor bijspringt. Zo stil doet deze zijn werk. Een bijzondere knop op de middentunnel is de Save / Charge knop. Met deze knop kun je kiezen of je de acculading wilt ontzien (zodat je je ‘elektrische kilometers’ kunt bewaren voor het laatste stuk van je reis) of dat je de accu wilt bijladen tijdens het rijden. Ook heeft elke uitvoering flippers achter het stuur waarmee je het regeneratief remmen kunt beïnvloeden. Met één klikje aan de ‘-‘ hendel selecteer je meer remvermogen, variërend van B1 tot en met B5. Als je hier een beetje geoefend in bent, dan kun je rijden zonder het rempedaal te gebruiken.
Geavanceerde aandrijving dankzij S-AWC
Mitsubishi’s PHEV-aandrijflijn is verfijnd en dynamisch tegelijk. Zoals gezegd komt de Eclipse Cross onder alle omstandigheden heel soepel en vloeiend uit de startblokken, en net als in de Tucson kun je cruisen in stilte en comfort. Maar de S-AWC en de onderstelafstemming lenen zich ook voor een aanzienlijk sportievere rijstijl, daarbij helpt de positie van het accupakket in onder de wagenvloer enorm. De carrosserie van de Eclipse Cross rolt relatief weinig en de banden (Dunlop SP Sport Maxx) hebben behoorlijk veel grip. In langere snelwegbochten kun je behoorlijk vaart maken, de S-AWC zorgt ervoor dat het vermogen op de juiste as terechtkomt en dat je maximaal accelereert. Iedereen die, net als ikzelf, op vakantie graag wat leuke bergpassen rijdt, heeft een hele fijne auto aan de Eclipse Cross. Voor mensen die er met de caravan op uitgaan: hij mag 1.500 kilo trekken en heeft een kogeldruk van maximaal 75 kilo. Wat tijdens de test ook opviel: hij is op het gehoor stiller dan de Tucson tot 100 kilometer per uur. Boven die snelheid begint het windgeruis de bovenhand te krijgen. Dat geeft overigens aan dat de banden, het onderstel en het interieur voorbeeldig stil zijn.
Vier uitvoeringen, altijd vierwielaandrijving
De Eclipse Cross is leverbaar in vier uitvoeringen, vanaf € 37.990 voor de Intense tot € 44.490 voor de Instyle (de testauto). Tussen deze beide uitvoeringen zitten de Intense+ (€ 40.990) en de First Edition (€ 41.990). Elke Eclipse Cross PHEV is vierwielaangedreven en krijgt een uitgebreid pakket veiligheidssystemen. Stoelverwarming, gescheiden climate control en smartphone link (Android Auto en CarPlay) zijn standaard. De Intense+ biedt extra tech: led koplampen, verkeersbordherkenning, navigatie, head-up display, elektrische stoelverstelling voor de bestuurder, en een standkachel(!). De First Edition biedt voor slechts € 1.000 belangrijke veiligheidsuitrusting in de vorm van dodehoekdetectie, detectie voor achteropkomend / kruisend verkeer, een adaptieve cruise control en de around view monitor. Vanaf deze uitvoering monteert Mitsubishi ook het stopcontact in de kofferbak. Traditiegetrouw is de Instyle de meeste luxe uitvoering, deze heeft een panoramisch schuifdak, lederen bekleding, elektrische stoelverstelling op beide voorstoelen en het premium audiosysteem.
De technische update heeft de Eclipse Cross goed gedaan, de komst van de PHEV aandrijving is zeker een aanwinst. Zeker als je de auto trouw oplaadt beloont hij je met mooie verbruikscijfers. Al het goede is gelukkig gebleven: de ruimte voor- en achterin is prima. De (elektrische voorstoelen) hebben een groot verstelbereik en laten zich nauwkeurig instellen. Dat is fijn op de langere rit, waarbij kleine verstellingen het zitcomfort wat langer houdbaar maken. Ook achterin is de zit prima: de zitting staat vrij hoog waardoor kleinere inzittenden naar buiten kunnen kijken. Het onderstel van de Eclipse Cross PHEV zal een gevarieerd publiek aanspreken: hij is stil en comfortabel als je dat wilt, maar ook dynamisch en in staat tot het betere bochtenwerk als de amateurcoureur in je ontwaakt. Het belangrijkste verkoopargument is de veelzijdigheid: het is een veilige, praktische gezinsauto, en dankzij de vierwielaandrijving geschikt voor een gevarieerde vrijetijdsbesteding. Ideaal voor caravanners en wintersportgangers. En: het is een Mitsubishi, dus de betrouwbaarheid is boven alle twijfel verheven.
Ik heb de Eclipse Cross van 2022 . Het valt mij op dat het benzineverbruik héél hoog is, namelijk 1:11. bij een gemiddelde van 100km/h. Waarom vermeldt de fabriek iets van 1:50 of zoiets dergelijks? KM stand nu is 6000.
Het waarschuwingslicht voor “remmen” licht soms plotseling op met de nodige waarschuwingsgeluiden. Dealer kan er niks aan doen, mee leren leven.
Verder ben ik tevreden met de auto.
Dank voor uw vraag. Wat betreft het opgegeven brandstofverbruik: autofabrikanten zijn verplicht om de verbruikscijfers uit de WLTP-testcyclus te communiceren, zelfs als die cijfers niet reëel zijn. Enkele jaren geleden werd de NEDC (New European Driving Cycle) gebruikt, een zuivere laboratoriumtest die volstrekt niet representatief was voor het praktijkverbruik. De WLTP-cijfers zijn iets realistischer, maar ook nu geldt dat het verbruik vooral bepaald wordt door de rijstijl. De Eclipse Cross is in mijn ervaring een auto die zich goed leent voor keurige verrbuikscijfers, zeker als de accu trouw opgeladen wordt. Als de accu leeg is wordt het een ander verhaal, dat heeft te maken met de laadstrategie die Mitsubishi hanteert: de brandstofmotor wordt meer dan bij andere merken gebruikt om de accu op te laden. Dat is de standaardinstelling van Mitsubishi, maar als bestuurder kunt u voor verschillende rijmodi en laadstrategieën kiezen. Dat kan via de SAVE/CHRG knop naast de transmissiehendel. Nu heb ik alle rijmodi niet paraat, maar dat wordt vrij helder uitgelegd in de handleiding. Wat het rijgedrag betreft: of u nu heel zuinig, heel veilig of juist heel snel wilt rijden, alles valt of staat met goed kijken. In het geval van een hybride is het de kunst om zover vooruit te kijken dat u nooit abrupt hoeft te remmen. In het geval van de Eclipse Cross vond ik de peddels achter het stuurwiel erg prettig om regeneratief te remmen. Daar valt wellicht nog winst te behalen. Maar goed, ik kan uw rijstijl onmogelijk beoordelen zonder eens een rondje mee te rijden (ik geef wel rijvaardigheidstrainingen in Fryslân). Dan het veiligheidssysteem dat de waarschuwing voor ‘Remmen’ geeft: dat herken ik inderdaad. Dat heeft alles te maken met de afstemming van de radar. Ik heb hetzelfde ervaren bij het rijden in een bocht waarbij het veiligheidssysteem reageerde op een lantaarnpaal langs de stoep. Dat gebeurde telkens op dezelfde plek. Het systeem is inderdaad gevoelig afgesteld, dat ben ik met u eens. De dealer kan daar vrij weinig aan doen, dat heeft alles te maken met de typegoedkeuring van dit (verplichte) systeem. Pas als de fabriek hiervoor een software-update uitvaardigt, is dit te verhelpen. En het moet gezegd: alle auto’s die ik test hebben een dergelijk systeem en het leidt zelden tot onnodige waarschuwingen, in tegenstelling tot de Eclipse Cross.
Ik ben sinds een anderhalve week de trotse bezitter van een Eclipse cross PHEV en ben inmiddels 1200 km verder.
ondanks dat we best wel aardige afstanden hebben gereden was de eerste meting 1 op 28 km dus ik ben niet ontevreden.
Vanaf volgende week gaat het woon/werk verkeer weer beginnen en ga ik het opladen optimaal benutten.
Wordt vervolgd
Leuk om te horen Henk, hou ons op de hoogte met je ervaringen!
Wij hebben nu een eclipse in ons bezit en zijn zeer tevreden over de auto , echter het verbruik ben ik nog zoekende hoe ik deze het zuinigste krijg.
maar ik ben nog hiermee aan het uit proberen
voor de rest top auto
Om het zuinigst te rijden is het belangrijk om de auto eerst 1.500 tot 2.500 kilometer in te rijden. Bij een hybride is de inlooptijd wat langer omdat de benzinemotor minder hoeft te draaien. De kunst om zuinig te rijden is vooral de kunst van goed vooruitkijken en de auto zoveel mogelijk te laten rollen bij het gas loslaten. In mijn ervaring is de Eclipse Cross PHEV een auto waar je snel aan went en waarvan je snel ontdekt hoe sterk de auto afremt op de elektromotor. Ik vond de flippers achter het stuur heel prettig om het regeneratief remmen te controleren, zodat je bijna nooit op de hydraulische remmen hoeft af te remmen.
Ik kan me indenken dat u even zoekende bent naar de zuinigste rijmodus, de Ecplise Cross heeft nogal wat instelmogelijkheden. Maar zoals gezegd: zuinig rijden is vooral een kwestie van goed anticiperen en je auto goed kennen.