Rijtest Mazda6 SkyActiv-G 195 Signature
27 november 2018Het is alweer jaren geleden dat de laatste winkel in mijn woonplaats de deuren sloot. Nog altijd staat de bedrijfsnaam strak geschilderd boven het enorme winkelraam. Normaal gesproken kom ik er zelden met de auto voorbijgereden, maar in de week dat ik de Mazda6 reed heb ik elke rit aangewend om langs het grote, spiegelende raam te rijden. Op de heen- en terugweg, en stapvoets. Zodat ik even naar ‘mijn’ auto kan kijken. De Mazda6 heeft een bijzonder effect op mensen, en je hoeft er niet eens mee te rijden om er van te genieten. Die Red Dot design award kreeg de Mazda6 niet voor niets…
Zes jaar geleden onthulde Mazda de huidige generatie 6 onthulde op de Autosalon in Moskou. In het eerste productiejaar werd Mazda onderscheiden met de Red Dot Design Award voor het KODO design, en anno 2018 is duidelijk waarom: de leeftijd van het ontwerp is amper te duiden. Fraaie lijnen, evenwichtig, niet uitbundig en chique. Zeker de lakkleur Soul Crystal Red metallic, de kleur van de testauto, maakt de Mazda6 tot een elegante verschijning. Deze lak is opgebouwd uit meerdere lagen waarbij het invallende licht niet op de toplaag weerspiegelt, maar op de onderliggende lagen. Op de curves in het plaatwerk wordt de kleur in vele schakeringen gebroken, een effect waardoor je naar de auto blijft kijken. In de herfstzon, onder de straatverlichting of in het maanlicht: de lak straalt altijd.
Grondig bijgepunt
Dat de Mazda6 er nog altijd zo goed uitziet komt natuurlijk ook door de tussentijdse modelupdates. Bij de laatste update is Mazda uitermate grondig te werk gegaan. De uiterlijke wijzigingen zijn subtiel, maar niet te missen. Zeker het front van de 6 mag er zijn, de nieuwe grille is imposant en de fikse chroomomlijsting is niet overdone. De vleugels van de grille eindigen nu in de onderzijde van de koplampen en sluiten aan op de nieuwe led-knipperlichten in de lichtunits. De vele ‘punten’ in de grille lijken van donker chroom te zijn, maar het spiegelende effect ontstaat door het gladde uiterlijk. Een mooi lichtspel dat de aandacht trekt, maar niet opzichtig is. Dat is de meerwaarde van goed design.
Dat geldt ook voor het interieur van de nieuwe 6, want daar zijn de ingenieurs van Mazda zeer grondig en gedegen te werk gegaan. De hele opzet van het dashboard is gewijzigd, de gebruikte materialen zijn herzien en het meubilair is opnieuw gestyled. Het vreselijke P-woord zul je op Carnold.nl niet lezen, maar om het interieur goed te beschrijven volstaat één woord: hoogwaardig. Lexus zou zich er niet voor schamen om de merknaam aan zo’n interieur te verbinden.
Lekker zacht
De testauto is een Signature waarbij de stoelen en achterbank zijn bekleed met zalig zacht Nappaleer, en waarbij de kniesteunen, armsteun en de dashboardlijst met suède zijn bekleed. De sierlijsten zijn van Sen-hout, dat inderdaad van een boom afkomstig is. En uiteraard zijn alle zitplaatsen voorzien van stoelverwarming, waarbij de voorstoelen ook geventileerd zijn. De opzet van het dashboard is erg overzichtelijk en blinkt uit door zijn ergonomie. Deze uitvoering herbergt veel luxe en opties, maar Mazda heeft het aantal knoppen beperkt gehouden. Twee details kan ik erg waarderen: de randloze binnenspiegel en het centrale display in het instrumentarium. Ik ben nooit een fan geweest van metertjes die door beeldschermen vervangen worden en vele variaties in grafische weergave. Mazda maakt gebruik van een TFT scherm met een uitermate hoge resolutie waardoor de snelheidsmeter niet van een traditionele meter te onderscheiden is. Aanvullende informatie (tripcomputer, i-Activsense) wordt zeer overzichtelijk in het hart van de wijzerplaat getoond. Hoogste lof voor Mazda om hier niet een ratjetoe aan visuele effecten toe te voegen. Naar wens kun je de verbruiksmeters aan weerszijden van de snelheidsmeter analoog of digitaal weergeven, of helemaal uitschakelen. Een hele mooie scheiding tussen need to know en nice to know.
Indrukwekkende standaarduitrusting
Het fraaie van de Mazda6 is de omvangrijke standaarduitrusting,want afgezien van de luxe bekledingsmaterialen is elke 6 uitgerust met een veel luxe, comfort en veiligheid. Even een grote greep uit de standaardvoorzieningen aan boord: het genoemde TFT scherm in het instrumentencluster, DAB+ radio, Hill Start assist, stoelverwarming, zelfdimmende binnenspiegel, frontradar, adaptieve cruise control, dodehoek waarschuwing, rijbaanassistent, head up display, grootlichtassistent…Lees het hier maar eens na, qua uitrusting verslaat de Mazda6 iedere concurrent.
Goedmoedig, vlot, soepel
De testauto is voorzien van Mazda’s grootste benzinemotor, de viercilinder SkyActiv-G met 195 pk en een koppel van 258 Nm. Deze motor is altijd gekoppeld aan Mazda’s eigen zestraps automaat. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik geen liefhebber ben van downsizemotoren, en deze lobbes van een viercilinder maakt duidelijk waarom: een mooie vermogensopbouw over het hele toerengebied, plenty koppel bij elk toerental en rust, veel rust in de aandrijflijn. In elke situatie pakt de SkyActiv-G 195 mooi op, alleen als het echt nodig is schakelt de bak een verzet terug om een wat steviger acceleratie in te zetten. Bij stationair toerental loopt de motor onvoorstelbaar rustig, als was het een 1.3’tje, en bij hoge toerentallen – als koppel en vermogen pieken – heeft de motor een mooie toon. Simpelweg een genot. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de SkyActiv-G 145 en 165 ook meer dan genoeg vermogen hebben voor de 1.400 tot 1.500 kilo wegende Mazda6. Die zullen overigens ook zuiniger zijn dan de 1:12/13 die de sterkste motor verbruikt. Maar wil je jezelf eens verwennen met een echte reisauto die Autobahn-snelheden lang volhoudt, dan kies je de 2.5 liter SkyActiv-G 195. Over de automaat niets dan lof, de bak benut de goedmoedige motorkarakteristiek ten volle. Alleen al het feit dat je de schakelflippers nooit gebruikt om in te grijpen zegt genoeg.
De bestuurder centraal
De grootste kwaliteit van de Mazda6 blijkt uit zijn leeftijd, of beter gezegd: de vaardigheden van Mazda als autobouwer. Zes jaar is de leeftijd waarop menig autofabrikant begint met het uitfaseren van een model. Maar de Mazda6 is zo doordacht ontworpen dat hij zijn kwaliteiten als rijdersauto nog ruimschoots waarmaakt. Je merkt het op langere afstand: rijden in de Mazda6 is minder vermoeiend en inspannend dan bij modernere concurrenten. Dat komt voor een belangrijk deel op de isolatie van motor en onderstel, laagfrequente en subliminale trillingen worden goed gefilterd. Tel de optimale zitpositie (lage zit, positionering pedalen, instelmogelijkheden) daarbij op, en je hebt een fijne rijdersauto. Alleen de stuurinrichting wijkt af van overige Mazda’s (2, CX-3, CX-5) doordat deze iets minder communicatief en wat indirecter is. Het gevolg is wel dat de auto op langere afstand prettiger rijdt. Dat geldt ook voor de assistentiesystemen die onderdeel zijn van i-Activsense, die doen hun werk heel mooi en grijpen subtiel in, zonder luidruchtige piepjes of heftige waarschuwingen. De adaptieve cruise control reageert mooi vloeiend op langzamere en versnellende voorliggers, waardoor het rijden minder inspanning van de bestuurder vergt, en daardoor veel langer alert blijft. Hetzelfde geldt voor de rijbaanassistent, die maakt subtiele – maar voelbare – stuurcorrecties om de 6 in het spoor te houden en om de bestuurder scherp te houden.
De testweek met de Mazda6 is voorbijgevlogen. Het is een fijne rijdersauto die er ook nog een bijzonder goed uitziet. Beauty is more than skin deep om het maar eens zo te zeggen. De 6 is een auto die de kwaliteiten van Mazda als autobouwer wederom bewijst, en die tegelijkertijd kwaliteiten heeft die er toe doen. Het nieuwe interieur is niet alleen fraai, maar ook zeer doordacht en hoogwaardig. De aandrijflijn en het onderstel behoren tot de top van de voorwielaangedreven D-segmenters. Een rijdersauto als je wilt, een reisauto in optima forma. De bestuurder staat op plaats één bij Mazda. En zo hoort het.