Test Mazda CX-3 – Zet de toon

“Een gezonde geest in een gezond lichaam” luidt een bekend gezegde. Wat voor mensen geldt, kun je ook toepassen op auto’s: als de onderhuidse techniek steken laat vallen, zal een auto nooit prettig rijden en zal de auto nooit een goed gevoel bij de bestuurder oproepen. Mazda beheerst de edele kunst van het autobouwen als geen ander en weet daardoor bijzondere bruggen te slaan tussen mens en machine. Bij aanvang van de test van de Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT Luxury bekruipt me de gedachte dat ik de auto zal missen na de testweek. “It ticks alle the right boxes”, zoals de Engelstaligen zeggen.

Ik heb het wellicht vaker genoemd in mijn tests, maar Mazda’s Jinba Ittai is een waarheid als een koe. De band, of beter gezegd: de verbinding tussen bestuurder en auto is bij Mazda duidelijk merkbaar. De zitpositie en de ergonomie vanaf de bestuurdersstoel speelt daarin een cruciale rol. Als je autorijden een prettige bezigheid vindt, dan ken je de waarde van een goede zitpositie. De medewerker van Mazda Nederland die de CX-3 voor me heeft klaargezet, is duidelijk 20 centimeter langer dan ik, maar na het instellen van stoel, stuur en spiegels bekruipt me het behaaglijke gevoel van een auto die past als een paar fijn zittende loopschoenen. De voorstoelen van de CX-3 zijn berekend op een grote variatie in lichaamslengtes en bieden goede ondersteuning aan lijf en leden. In de GT Luxury uitvoering zijn het zitvlak en de rugleuning bekleed met Lux Suède, een Alcantara-achtige stof die niet glijdt, en waarin je op een prettige wijze op je zitplaats gefixeerd wordt. Noemenswaardig is de zitpositie op de achterbank, de zitting is diep en heeft een betere helling dan in de CX-5 waardoor je erg prettig zit achterin de CX-3.

Luxe en technologie in de GT Luxury

In een GT Luxury ben je voorzien van alle gemakken en technieken die het autorijden aangenaam maken: een head-up display (dat door Mazda Active Driving Display genoemd wordt), stoelverwarming, led koplampen, rijbaanassistent, dodehoekbewaking… Maar wat het gevoel van luxe het meest versterkt, is de prachtige kleur van de bekleding en de afwerking van het interieur. In de GT Luxury levert Mazda ‘Chroma brown’ bekleding met de al genoemde Lux Suède inzetten. De strook over het dashboard is uitgevoerd in dezelfde kleur met hetzelfde stiksel. Het is een lust voor het oog. Sinds de tussentijdse upgrade is het head-up display volledig in kleur, de verkeersbordherkenning en de navigatieaanwijzingen worden kraakhelder getoond. Het kleine schermpje bovenop het instrumentencluster is erg waardevol: tijdens het rijden zweeft de snelheid en de navigatie-info mooi in je blikveld. Je kunt je blik op de weg houden, zonder dat je ogen de scherptediepte hoeven aan te passen op het head-up display. Het is een zeer waardevolle aanvulling, en zou op iedere auto standaard moeten zijn.

Gouden koppel

Het moge duidelijk zijn: het leven is goed aan boord van de CX-3. Nog voordat de motor gestart is, krijg je zin aan een flink potje sturen. Belangrijke vraag is, hoe goed de 120 pk sterke SkyActiv-G(asoline) daartoe in staat is. Na een koude start opent het motormanagement een klep in het uitlaatsysteem om frisse lucht toe te voegen aan de uitlaatgassen. Dit wordt gedaan om de katalysatoren zo snel mogelijk op werktemperatuur te krijgen. Het zorgt ervoor dat de SkyActiv-G de eerste minuut wat luider klinkt dan je zou verwachten, maar er schemert een mooie brom in door die zich bij warme motor openbaart opnieuw openbaart rond de 4.000 toeren. En die dan een glimlach op je gezicht tovert, want ondanks de bescheiden 120 pk voelt de motor veel sterker aan, zeker als je in de tweede helft van het toerengebied komt. De motor en versnellingsbak vormen een gouden koppel die een zeer geslaagd evenwicht tussen verbruik en rijplezier weten te realiseren: In het lage toerengebied, tot 2.500 toeren, komt het bovengemiddeld grote slagvolume tot zijn recht. De dikke tweeliter heeft een natuurlijk overwicht op elk downsizemotortje en laat zien dat turbo’s overschat zijn. De motor pakt soepel op en bouwt zijn vermogen mooi lineair op. De vermogensboost die kenmerkend is voor downsizers ontbreekt, en dat is een pre. Als bestuurder ben je meer in control over het vermogen bij een atmosferische motor. Om het vermogen uit de verf te laten komen, laat de versnellingsbak de motor toeren maken. En daar zit de pret bij de SkyActiv-G: de motor draait met liefde toeren en klinkt daarbij ook nog eens prima.

Flipperen met SkyActiv Drive

Met de schakelflippers achter het stuur kun je, indien gewenst, handmatig ingrijpen. Niet dat het nodig is, want de versnellingsbak voelt de bestuurder goed aan. Maar ja, als je voor een Mazda gekozen hebt, dan is het aannemelijk dat je geïnspireerd raakt bij het zien van een mooi bochtig tracé. En dan is het fijn om zelf je schakelmomenten en toerentallen te kiezen. Op die momenten ben je blij met de schakelflippers: de bak – met conventionele koppelomvormer – schakelt snel en zonder schokken. Even een tandje terug bij het aanrijden van de bocht en na de apex weer een versnelling hoger: de zestraps SkyActiv-Drive schakelt perfect op commando. Soepele, snelle schakelacties zonder een vertraagde reactie op het schakelcommando. Als ik de keuze had, werd het een automaat.

Iedereen een stuurman met G-Vectoring Control

Wie de automedia volgt, weet dat Mazda regelmatig lof krijgt toegezwaaid voor de rijeigenschappen en de wegligging. De Mazda CX-3 is in dat opzicht ook een echte Mazda: het stuur- en rijgedrag zijn bovengemiddeld goed. Ook voor mensen die geen aangeboren stuurmanskunst hebben, doen met de CX-3 een goede koop. De meer dan uitstekende rijeigenschappen zorgen ervoor dat de CX-3 eerst en vooral een veilig weggedrag heeft. De auto zal beslist geen rare dingen met je doen, mocht je onverhoopt een uitwijkmanoeuvre moeten maken. Het onderstel heeft grote reserves, je moet het wel heel bont maken, wil de stabiliteitscontrole ingrijpen. Een de fijne, nauwkeurige stuurinrichting zorgt ervoor dat ook minder sportief ingestelde bestuurders de CX-3 goed kunnen plaatsen in bochten. Bovendien is de auto sinds de update voorzien van Mazda’s G-Vectoring Control. Dit systeem zorgt ervoor dat er bij het insturen van een bocht een licht remmend koppel op de vooras komt waardoor het insturen makkelijker gaat, en de nauwkeurigheid van de stuurbeweging beter wordt. Dit wordt gedaan door het motorkoppel iets terug te schroeven. Daar bespeur je als bestuurder niets van, maar je merkt wel dat je veel mooiere bochten gaat rijden. Zelfs de grootste miskleun wordt een bochtenridder dankzij G-Vectoring Control. Bekijk het filmpje maar eens, hierin wordt de werking en het effect duidelijk uitgelegd:

Ruim en praktisch

Is autorijden je met de paplepel ingegoten, dan is de Mazda CX-3 je op het lijf geschreven. Door stad en land, op de snelweg en landweggetjes, de CX-3 is een genot om mee te rijden. Gedurende de testweek heb ik de SkyActiv-G 120 als een erg prettige motor ervaren, elke kilometer biedt de CX-3 veel rijplezier. Doordat de CX-3 merkbaar compacter is dan de CX-5 (het scheelt een slok op een borrel) is de CX-3 een leukere auto om mee te rijden. In het interieur merk je duidelijk dat je minder ruimte hebt, maar hoofd-, been-, en bagageruimte zijn nog altijd ruim, ruim voldoende voor een gemiddeld Nederlands gezin. Veel handige opbergvakjes, bekerhouders en al wat dies meer zij. De ruimte achterin is prima, al is de hoge raamlijn voor jongere passagiers iets minder prettig. Een zitverhoger kan dan goed van pas komen. Volgens de kleine Carnolds is de geluidsinstallatie van de CX-3 een goede: de geluidskwaliteit achterin kreeg meermalen de opgestoken duim.

Raakt de juiste snaar

Aan alle goede dingen komt een eind, en dus ook aan de test van de Mazda CX-3. Het is een auto die in meerdere opzichten in gedachte blijft. In de eerste plaats vanwege zijn formaat: niet te groot en niet te klein, en toch is het een ruime en praktische gezinsauto. In de tweede plaats vanwege het kwaliteitsgevoel. Het mooie interieur is opgetrokken uit mooie materialen met een bovengemiddeld goede bouwkwaliteit. Het rijke gevoel dat het geeft, wordt versterkt door de eenvoudige bediening en de voelbare kwaliteit. En in de derde plaats vanwege de zeer prettige rijeigenschappen. De CX-3 kan een heel brede doelgroep bedienen, iedereen zal zich snel thuis voelen in deze auto, maar juist de heel kritische stuurmannen (m/v) zullen zich helemaal op hun gemak voelen. Het is een auto die bij Carnold in elk geval de juiste snaar wist te raken. Hij staat op de shortlist!

Mazda_CX3_SkyActiv-G 120_4
Mazda_CX3_SkyActiv-G 120_4
16 item(s) « 1 van 16 »

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *