
Rijtest Mazda3 2.5 SkyActiv-G
28 januari 2025In de Verenigde Staten werken autofabrikanten met modelyear updates terwijl we in Europa gewend zijn aan lifecycle updates om de zoveel jaar. Als een van de weinige autofabrikanten werkt Mazda wereldwijd met jaarlijkse opfrisbeurten voor haar modellen. Iedere Mazda wordt jaarlijks tegen het licht gehouden en krijgt soms subtiele, soms ingrijpende updates. De Mazda3 gaat zijn zesde levensjaar in en werd voor 2025 vrij ingrijpend geüpdate. De tweeliter SkyActiv-G, verkrijgbaar in 120 en 150 pk versie, moest het veld ruimen voor een nieuwe basismotor. Mazda, sterk opponent van downsizing, deed dat op haar geheel eigen wijze: door een forse 2,5 liter als basismotor te introduceren. Dat vraagt om een uitgebreide rijtest!
De reden dat Mazda een nieuwe basismotor introduceerde is tweeledig: kosten en wetgeving. De Europese emissie-richtlijnen worden strenger en strenger, om motoren hieraan te conformeren moeten flinke investeringen gedaan worden die uiteindelijk door de consument betaald worden. Mazda had de 2.0 kunnen aanpassen, maar het bleek makkelijker om de 2.5 SkyActiv-G aan te passen. Met de benodigde aanpassingen had de 120 pk versie van de 2.0 SkyActiv-G zoveel aan vermogen moeten inleveren waardoor de driveability conform de Mazda-standaarden in het gedrang zou komen. Hyundai en Kia zagen hetzelfde probleem met de 1.0 Kappa-motor die alle Nederlandse i10’s en Picanto’s aandrijft: die voldoen aan de nieuwste emissie-eisen, maar hebben wel een aantal pk’s ingeleverd (van 67 naar 63 pk). Door de 2.5 SkyActiv-G (PY-VPS) als nieuwe basismotor te gebruiken kon Mazda tegen geringe kosten voldoen aan de nieuwste wetgeving. In andere Mazda’s levert dit blok 195 pk, door het te downtunen lever je wat vermogen in, maar zijn de Europese toelatingsinstanties wel tevreden. Het blok levert in de Mazda3 en CX-30 nu “140 pk”. En ja, dat staat bewust binnen aanhalingstekens.
Snel op temperatuur
Bij het begin van de test staat de kilometerstand op 600 kilometer, deze Snowflake White Mazda3 Homura is nog niet eens ingereden. Reden om rustig van start te gaan. Dat gaat op typische Mazda-wijze, bij een koude start opent een klep in de uitlaat om extra zuurstof naar de katalysator te leiden, zodat deze snel opwarmt. De Mazda3 geeft daarbij een diepe brom die binnen tien seconden geleidelijk vermindert. De buitentemperatuur is een graad of 5, waterkoud dus, maar ik word er snel aan herinnerd dat een Mazda een ideale auto is voor winters weer. Naast de stuurkolom zitten twee ventilatieopeningen die razendsnel – binnen twee kilometer – warme lucht over je onderlichaam blazen. Ook de stoelverwarming werkt razendsnel en de stoffen stoelbekleding is ook erg prettig met deze kou. Ik probeer de motor de eerste paar dagen te ontlasten vanwege de maagdelijke kilometerstand, maar desondanks beweegt de ‘3’ zich erg soepel door het verkeer. Deze nieuwe 2.5 SkyActiv is naar moderne maatstaven een reus van een motor, ondanks zijn relatief bescheiden vermogen van 140 pk. Hij heeft geen enkele moeite om de 1.350 kilo zware Mazda in beweging te krijgen – het toerental zweeft een beetje tussen de 1.500 en 2.500 toeren waarbij hij de auto met groot gemak en in stilte naar de 100 of 130 kilometer per uur brengt. Deze motor is uiterst, uiterst ontspannen en lijkt riant overgedimensioneerd voor de Mazda3. Ik mijd hogere toerentallen totdat de kilometerstand de 1.000 passeert, daarna kan ik het motorkarakter in de hogere toeren aftasten. Het blijkt al snel dat de nieuwe 2.5 graag in toeren klimt en aanzienlijk soepel is dat de uitgaande 2.0.
Meer vermogen dan in de brochure?
Nadat de inrijperiode voorbij is kan de motorbelasting geleidelijk aan opgevoerd worden, en al heel snel wordt duidelijk wat voor vlees we in de kuip hebben: het is een goedmoedige reus die niet voorbij de 3.000 toeren hoeft te werken om de Mazda3 vlot in beweging te krijgen. Boven de 4.000 toeren klimt hij nog gretig in toeren maar vlakt het vermogen geleidelijk af. Zoals gezegd is dit blok een teruggeschroefde versie van de 2.5 uit de Mazda6, maar het is duidelijk dat de motor riant meer dan 140 pk levert, en ook het koppel ligt hoger dan de opgegeven 238 Newtonmeter. Mijn inschatting is dat het vermogen op 160 pk ligt. In werkelijkheid ligt de 2.5 SkyActiv-G een stuk dichter bij de 186 pk van SkyActiv-X dan je denkt, maar voor de brochure geeft Mazda een bescheiden 140 op, zodat er op papier een duidelijk verschil is.
Fijne automaat
De testauto is voorzien van een zestraps automaat die opnieuw geprogrammeerd is om samen te werken met de 2.5 motor. Aanvankelijk leek de automaat langzaam te reageren, zeker toen ik het nog wat rustig aan deed in de inrijfase. Bij gasgeven schakelde de bak eigenlijk nooit terug, terwijl ik verwachtte dat de automaat een stapje terug zou doen, zeker als het toerental rond de 1.600 toeren lag. De realiteit is dat de motor dan al zoveel koppel heeft dat de bak niet terug hoeft te schakelen om te versnellen. Je moet het gaspedaal echt intrappen voordat de transmissie een verzet terugschakelt. Met andere woorden: motor en transmissie vormen een goed stel.
Autobahncruiser
De Mazda mocht ook mee op een roadtrip naar Luxemburg, tijdens die trip tekende het karakter van de nieuwe basismotor zich duidelijk af: hij maakt van de Mazda3 een heerlijke cruiser die zeker op de Autobahn bijzonder goed uit de verf komt. In het snelheidsbereik tussen de 120 – 170 kilometer per uur is de 2.5 heel goed bij de les, tussensprints gaan met gemak en op constante snelheid is de auto erg stil. Op de bochtige binnenwegen van Luxemburg blijkt de nieuwe motor eveneens een genot: er is altijd genoeg koppel voorhanden, en als het moet schakelt de automaat razendsnel terug.
Een eigen, meer onderscheidend karakter
Het mag duidelijk zijn: met de nieuwe 2.5 SkyActiv-G als basismotor is de Mazda3 een heel fijne cruiser geworden, het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de uitgaande 2.0 motoren. Op papier lijkt er nog een flink gat te zijn met de SkyActiv-X, maar in werkelijkheid – zeker als het op prestaties aankomt – kan de 2.5 de topmotor met gemak bijhouden. Het grote verschil is het motorkarakter en daarmee ook de algehele karakter van de Mazda3 zelf, met de ‘X’ is het een echte rijdersauto die je eigenlijk met de handgeschakelde zesbak moet hebben. De nieuwe 2.5 tovert de auto om tot een heel goedmoedige, stille en comfortabele auto die graag kilometers vreet, de automatische zesbak maakt ‘m extra relaxed om te rijden. De stap van 2.0 naar 2.5 leidt niet tot een duidelijk hoger brandstofverbruik, het testgemiddelde lag op 6,2 liter per 100 kilometer.
Ruimte voor verbetering
Met de laatste modeljaarupdate is de nadruk komen te liggen op de nieuwe basismotor, maar ook op andere punten heeft Mazda de 3 aangepakt, zij het op details. Een noemenswaardige verbetering is de knop waarmee je alle piepjes voor de verplichte veiligheidssystemen het zwijgen kunt opleggen. Zeker de snelheidswaarschuwing is overactief, net als de Lane Departure Warning. Op dat gebied is er voor de volgende modeljaarupdate nog wel ruimte voor verbetering: de verkeersbordassistent en de Lane Departure Warning kunnen alleen via het menu volledig worden uitgeschakeld en zitten vier lagen diep. Wat dat betreft kan de Nissan Qashqai als leidraad gebruikt worden: met één knopdruk kun je alle elektronische bemoeials deactiveren. Zoiets zou ook in de Mazda3 fijn zijn, want de ergonomie van deze auto is al zes jaar ongeëvenaard, net als zijn rijeigenschappen: dynamisch en comfortabel.