
Rijtest Hyundai Santa Fe PHEV
3 februari 2025De Hyundai Santa Fe is sinds de eerste modelgeneratie uit 2000 een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Ver voordat de SUV populair werd had Hyundai al een fullsize Sport Utility Vehicle in de showrooms staan. Gaandeweg knabbelde de kleinere Hyundai Tucson stukjes van het marktaandeel weg – niet dat Hyundai daar om getreurd heeft – maar de rol van de Santa Fe verschoof naar de achtergrond. Met de komst van de nieuwe, vijfde generatie staat Hyundai’s grote SUV weer volop in de aandacht. Van ingetogen backbencher naar uitgesproken lifestyle auto – groot genoeg om een paar dagen in the great outdoors te verblijven. Maar voldoet ‘ie ook voor de Nederlandse forens die een groot gezin (en heel misschien een actieve levensstijl) heeft?
Gepast groot
De nieuwe Santa Fe heeft na zijn introductie al meer in de aandacht gestaan dan al zijn voorgangers, zijn design speelt daarin een belangrijke rol. Hij is uiterst gedurfd getekend en word vaak in één adem genoemd met bekende vierwielaandrijvers. Hij is hoekig en uitgesproken, maar hij is vooral groot. Althans, naar Nederlandse maatstaven. Op de parking van Hyundai Nederland staat ook een aantal Insters, het contrast tussen de grootste en kleinste Hyundai kan haast niet groter zijn. De Santa Fe is imponerend, maar niet intimiderend. Dat komt door de vele eigenzinnige details in de bumpers en flanken. De zwarte lijsten op de dorpels en rond de wielranden breken het design waardoor de zijkant minder massief oogt. Ook de grille is bescheiden, het front van de Santa Fe is grotendeels gesloten, in dit segment is een agressieve ‘muil’ een must, maar dankzij de lamellen boven de kentekenplaat heeft hij niet meer luchtopeningen dan strikt noodzakelijk is. Ja, het is een knoeperd van een auto, maar wel gepast groot.
Hyundai benadrukt dat de auto gedurende de pandemie is ontwikkeld, daarom is de Santa Fe meer dan ooit geschikt om er mee op uit te trekken. In de vrije natuur welteverstaan, want dat was in de ontwikkelperiode ongeveer de enige plek waar je ongestoord naar toe kon gaan. Als je wilt kun je riant met twee personen slapen als de tweede en derde zitrij ingeklapt zijn. Ook kun je een riante daktent op de Santa Fe schroeven. Het dakoppervlak is ongeveer net zo groot als de footprint van een Inster. Mocht je een lichte smetvrees overgehouden hebben aan de pandemie: in het dashboard zit een UV-C desinfecteervak voor kleine spullen.
Eerst en vooral een gezinsauto
Maar de Santa Fe is eerst en vooral ontwikkeld voor grote gezinnen. Zeven zitplaatsen zijn standaard en het interieur is afgestemd op een zeer intensief gebruik. Er is ontzettend veel bergruimte, er zijn oplaadpunten (USB-C) waar je maar kijkt en hij is uiterst comfortabel. Voor mensen die op zoek zijn naar maximaal comfort is de Santa Fe ook leverbaar als zeszitter, zoals de auto in deze test. De achterbank is vervangen door twee stoelen die volledig elektrisch verstelbaar zijn, business class verbleekt bij de ruimte en het comfort achterin deze Santa Fe. De testauto is een PHEV Black Line, oftewel het allerhoogste uitrustingsniveau. Hij kost € 70.090 (2025) en is van alle denkbare luxe voorzien. De prijzen van de Santa Fe beginnen bij € 59.595 voor de Comfort en voor dat bedrag valt er al weinig te wensen. Via de Comfort Smart, Premium en Premium Plus voeg je vooral comfortuitrusting toe, maar ook luxere materialen. In de Black Line zijn de nodige vierkante meters Nappaleer en microsuède verwerkt – alles wat je aanraakt is heerlijk zacht en veert mee. Het is wel erg zwart in deze versie, maar niet getreurd: de Santa Fe is ook met lichtgrijs en lichtbruin interieur leverbaar.
Een eigen design voor elke Hyundai
Hyundai scoort de afgelopen jaren flink met het design van haar modellen, maar opvallend genoeg zit er weinig consistentie in. Elk nieuw model wijkt stevig af van zijn voorganger, maar ook van de andere modellen in de line-up. Dat de i10, i20, i30 en Bayon bijvoorbeeld onderling weinig op elkaar lijken komt door de generatieverschillen, maar een consistente vormtaal ontbreekt ook. De Ioniq 5,6 en 9 zijn ook weer heel verschillende modellen, maar het pixelthema is daar wel een bindende factor. De nieuwe Santa Fe lijkt in niets op zijn voorganger, maar ook niet op zijn merkgenoten. En toch herken je ‘m meteen als een Hyundai, juist door die kenmerkende pixels in de verlichting. Hyundai is sterk in design doordat de modellen onderling afwijken van een uniforme vormtaal die andere merken strikt toepassen. Dat biedt de designers de vrijheid om een concept snel aan de markt aan te passen. En dat die strategie werkt, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Hyundai boert wereldwijd goed.