Rijtest Hyundai Santa Fe PHEV

Rijtest Hyundai Santa Fe PHEV

3 februari 2025 Uit Door Arnold

De exterieurdesigns mogen dan gevarieerd zijn bij Hyundai, de interieurs hebben een sterke uniformiteit. De beeldschermen voor het instrumentarium en infotainment zie je terug in elk ander model – zij het aangepast op de positionering en uitrusting. De bediening van het infotainment, zeker wat het grafische ontwerp en de software aangaat, is zeer intuïtief en het systeem werkt erg snel. Het is tot in de puntjes uitgedacht en getest. En hoewel dit systeem in nagenoeg elke Hyundai, Kia en Genesis wordt toegepast, oogt het niet als een kostenbesparende maatregel. Het past net zo goed in een Santa Fe als een Bayon. De ergonomie van alle bedieningselementen is ook uitstekend, alleen het touchscreen voor de climate control is niet ideaal. Je moet kijken waar je je vinger plaatst om de juiste functie te bedienen. Hier had ik liever fysieke knoppen gezien. Daar staat tegenover dat de Lane Departure Warning en Lane Centering met één simpele knopdruk uitgeschakeld kunnen worden.

Uitstekende stoelen

Over het zitcomfort valt bij Hyundai weinig te klagen. Al jarenlang monteert Hyundai grote en opvallend goede stoelen in haar modellen. In een basis-i10 zit ik beter dan in een Toyota van twee segmenten hoger, dus het laat zich raden hoe fijn de stoelen van de top-Santa Fe zitten: subliem. In de Black Line zijn de stoelen veelvoudig elektrisch verstelbaar, zijn voorzien van verwarming en ventilatie in drie standen en… is de fijne relaxfunctie uit de Ioniq 5 ook aanwezig. De voorstoelen kantelen achterover en er komt een ottoman / kuitsteun onder je onderbenen. Een heerlijke positie om even uit te rusten tijdens een lange reis.

Ook de twee stoelen op de achterste zitrij hebben in deze uitvoering een relaxstand, alleen de kuitsteun ontbreekt. Op de derde zitrij is het zitcomfort anders: dit is duidelijk niet bedoeld voor volwassenen, maar desondanks kun je het daar als gemiddelde Nederlander wel een uurtje uithouden. Voor kinderen is het een prima plek, met een eigen controller voor de klimaatregeling, leeslampjes, bekerhouders en USB-C aansluitpunten. Op de tweede zitrij is het iets kariger, daar ontbreekt bijvoorbeeld een bedieningspaneel voor de climate control. Maar goed, daar zit je ruimer dan in welke business class dan ook. Vanuit die positie vraag je de bestuurder gewoon om voor je aan de temperatuurknop te draaien.

Comfort, comfort, comfort

Het rijgedrag van de nieuwe Santa Fe is in een woord samen te vatten: comfortabel. Hyundai heeft er alles aan gedaan om het comfort voor alle inzittenden te maximaliseren. De Santa Fe beweegt soepel op zijn veren, is uitermate stil en probeert alle ongerief buiten de auto te houden. Dynamiek zul je tevergeefs zoeken, de ingenieurs hebben er alles aan gedaan om de auto comfortabel en veilig te maken. Het rijgedrag in snelle bochten is veilig en voorspelbaar, maar het is ook duidelijk dat hier geen ontwikkelingsbudget aan besteed is. Dat geld heeft Hyundai geïnvesteerd op de plek waar het voor de meeste mensen telt: het interieur. Je kunt in dit marktsegment wel auto’s met een sportief rijgedrag kopen, maar die kosten ongeveer het dubbele van de Santa Fe, maar bieden lang niet het comfort en de uitrusting van de Hyundai. Of dezelfde garantievoorwaarden…

Plug-In voor de veelrijder, Hybrid de voordelige keuze

De Santa Fe is leverbaar als Hybride en Plug-In Hybride, oftewel 215 versus 252 pk. Dat vermogensverschil wordt bepaald door de elektromotor die bij de PHEV 67 kW heeft en bij de Hybrid 44 kW. De 1.6 T-GDI SmartStream is in beide versies hetzelfde. Uiteraard heeft de Plug-In ook een grotere accu: 13,8 kWh tegen 1,5 kWh, die grotere accu gaat wel ten koste van de benzinetank, die is 20 liter kleiner dan in de Hybrid (47 tegen 67 liter). Als je zelden buiten Nederland rijdt, dan ben je met de Hybrid prima bediend en kun je rekenen op een verbruik van 1 op 15. Mocht je regelmatig met volle bemanning en bepakking rijden, dan is de Plug-In sterk aan te raden. Het extra vermogen is ook een must als je naar je buitenlandse vakantiebestemming rijdt. Bovendien is de PHEV altijd vierwielaangedreven. Het verbruik is afhankelijk van je laaddiscipline, met een dagkilometrage van 300 km per dag en dagelijks opladen kun je in gunstige gevallen 1 op 17 halen. Laat je het laden voor wat het is, dan is 1 op 13 je verbruikscijfer. Maar je kunt dagelijks als EV rijden, in de koude testweek lag de EV-actieradius net onder de 60 kilometer.

De nieuwe Hyundai Santa Fe is een forse auto, een indrukwekkende verschijning en bovenal een hele fijne, comfortabele gezinsauto. Het design is uitgesproken, maar niet agressief. Het is een ontwerp waarbij de functie de vorm dicteert. Geen praatjesmaker, maar een stille kracht die zorgt voor zijn inzittenden. In de topversie is het bovendien een perfecte reisauto, maar ook met de instapversie doe je een goede koop.

18 artikel(en) « van 18 »

Pagina's: 1 2