Rijtest Mazda2 Hybrid
3 november 2022Halverwege de dag keert ook de zon weer terug en bezoeken we een pretpark, waar het buiten het hoogseizoen heerlijk rustig is. Onder de noemer “When in Austria, do as the Austrians do” trakteren we onszelf halverwege de middag op pommes met een schnitzel. Dat blijkt voldoende om zonder knorrende maag het avondeten te halen. De Mazda krijgt de rest van de dag vrijaf, want helaas, helaas, morgen staat de terugreis alweer op het programma.
Met gemak over de Autobahn
Ondanks het fahrferbot voor vrachtwagens is het druk op de zondagse Autobahn, het fenomeen ‘zondagsrijder’ is nog volop aanwezig in Beieren. Het veiligheidssysteem en rijhulpsystemen bewijzen goede diensten, de wetenschap dat een elektronisch alziend oog continu met je meekijkt biedt veel rust op de lange afstand. De systemen zijn zo gekalibreerd dat alleen waarschuwen en ingrijpen wanneer dat echt nodig is. Zolang je geconcentreerd rijdt merk je weinig tot niets van het wakend oog, waardoor je ook niet blind gaat varen op de elektronica. En dat is precies zoals het moet zijn. Tijdens de terugreis lijkt ‘onze’ Mazda goed los te komen, met zijn 116 pk kan hij goed meekomen op de linkerbaan, het gehuil bij hoge toerentallen dat oudere hybrides kenmerkte als je stevig optrok, is verdwenen. De 1.5 liter metende driecilinder is zeer adequaat voor het voertuiggewicht van 1.100 kilo, als het moet haalt hij een top van 175 kilometer per uur. Tijdens de terugreis tikken we af en toe 165 km/u aan, we proberen zoveel mogelijk kilometers te maken om niet al te laat in de avond weer thuis te zijn. Opvallend genoeg lijkt de Mazda zuiniger te worden naarmate de kilometers vorderen. Onze totale reistijd bedraagt 11 uur, met 1 uur voor pauzes en stops. We hebben aanzienlijk vlotter gereden dan de heenreis, en ondanks het feit dat we snelheid boven verbruik lieten gaan, is het benzineverbruik over de gehele vakantie uitermate keurig: 1 op 24,4.
Op zijn plek in de Mazda-showroom
Tsja, met zo’n auto hou je geld over voor dit soort uitstapjes. De belangrijkste vraag is of de Mazda2 Hybrid te verkiezen valt boven zijn zustermodel. Dat hangt van je voorkeuren en je inzet af. Op deze lange afstand, 2.500 kilometer in 4 dagen heb ik een aantal zaken als zeer prettig ervaren: de head-up display en de stoel- en stuurverwarming. En uitgerekend die zaken worden op de Yaris Executive geleverd die € 1.200 meer kost dan deze Mazda. Je moet het wel zonder ingebouwde navigatie doen, net als bij de Swace en Across, maar dankzij CarPlay / Android Auto heb je toegang tot de navigatie op de smartphone. En die is ook altijd actueel. Je moet een beetje muggeziften in de uitrusting van beide modellen, maar alles bijelkaar zijn de belangrijkste opties standaard bij de Mazda2 Hybrid. Als je kijkt naar het verbuik, de uitrusting en het rijgedrag, dan is de Mazda2 Hybrid misschien wel de meest relevante Mazda van dit moment.