Rijtest Mazda2 Homura

Rijtest Mazda2 Homura

9 januari 2025 Uit Door Arnold

De Mazda2 is na het verdwijnen van de Mazda6 de oudgediende in de line-up van het merk. 2025 markeert het tiende levensjaar van de ‘2’, ten tijde van zijn introductie werd een model van tien jaar oud uitgefaseerd, maar de kleine Mazda heeft de tijd goed doorstaan. Ook zijn de tijden veranderd; automodellen gaan noodgedwongen langer mee vanwege de ontwikkelingskosten, en door Europese regelgeving zijn nieuwe auto’s niet per definitie beter (of leuker) dan hun voorganger. Juist dat laatste punt maakt de Mazda2 e-SkyActiv zo interessant, zeker in een direct vergelijk met zijn jongere concurrenten.

Andere tijden

Toen de Mazda2 in 2015 de Nederlandse markt betrad stond de Mazda-showroom vol met nieuwe modellen: de CX-3 en MX-5 werden in dat jaar geïntroduceerd, de nieuwe CX-5 was in aantocht en de Mazda6 had zijn eerste update gehad. Stuk voor stuk succesnummers, en de Mazda2 heeft in de jaren zijn steentje bijgedragen aan het succes van Mazda in Nederland. Bij de eerste test maakte de ‘2’ indruk door zijn aandrijflijn, stuur- en rijgedrag. Het bleek een fijne rijdersauto die op die punten flink boven zijn concurrenten uitstak. Bovendien maakte de auto indruk door zijn fraaie exterieur- en interieurdesign, ook die factoren hebben er voor gezorgd dat de Mazda2 er na tien jaar nog goed uitziet.

To Hybrid or Mild-Hybrid?

In het afgelopen decennium is het autolandschap enorm veranderd, op het gebied van aandrijftechniek hebben hybrides en EV’s terrein gewonnen, maar ook de wet- en regelgeving hebben hun stempel op nieuwe auto’s gedrukt. Sinds 2024 zitten we opgescheept met elektronische bemoeials die menig bestuurder het bloed onder de nagels vandaan haalt door te piepen bij elk snelheidsbord, onterecht stuurcorrecties te maken en zeuren dat je vooruit moet kijken. Het moet gezegd worden dat deze systemen wel telkens beter werken, maar toch: Hyacint Bucket is er niets bij. Nu heeft Mazda de 2 wel elk jaar een update gegeven, maar hij is standaard gevrijwaard van elke vorm van elektronische bemoeizucht, en dat feit alleen maakt deze auto al een verademing. Wat de aandrijving betreft is Mazda nooit overgegaan op volledige hybridisatie van de 2, daarvoor is er de Mazda2 Hybrid die bij Toyota wordt gebouwd. Maar de 1.5 SkyActiv-G is wel een mild-hybride geworden, al heeft Mazda de 75 en 115 pk-varianten laten vallen. Bij zijn introductie was hij zelfs met de 1.5 SkyActiv-D dieselmotor van 105 pk leverbaar.

Bemoeials op bijbetaling

Dat niet elke vernieuwing een verbetering is blijkt zodra je wegrijdt in de Mazda2. Je kunt instappen, gordel omleggen, starten en wegrijden. De eerste 200 kilometers in de Mazda2 waren volledig gevrijwaard van piepjes, waarschuwingen en bemoeizucht. Heerlijk. De auto is weliswaar voorzien van Lane Departure Warning en Lane Trace Assist, maar als je het systeem eenmaal hebt uitgeschakeld dan blijft het uit. Ook nadat je de auto gestopt en opnieuw gestart hebt. Maar als je de cruise control gebruikt, dan gaat de Lane Trace Assist weer aan. En dat is precies wat je wilt op de snelweg. Maar een adaptieve cruise control heeft deze Mazda2 Homura Aka (€ 28.540) niet, als je veel snelwegkilometers rijdt is dat toch wel een gemis. Maar nu komt het: je kunt deze versie voor € 2.000 upgraden met het Driver Assistance Pack waarmee de Mazda2 voorzien wordt van een adaptieve cruise control, head-up display, around view monitor, adaptieve koplampen, navigatie, Smart City Brake Support, parkeersensoren voor en… verkeersbordherkenning en een Driver Attention Alert.

(te) Lange zes

Tijdens de testweek heb ik het ontbreken van dat pakket niet als een gemis ervaren, in het donkere jaargetijde bleken de led-koplampen een uitstekende reikwijdte en lichtbeeld te hebben, en de standaard stoel- en stuurverwarming (Op de Homura Aka) bleken een genot. Wat ongewijzigd is, is de indruk die de Mazda2 bij de eerste rijtest maakte: het is een fijn rijdersautootje die de bestuurder volledig bij het rijden betrekt. Het schakelen en koppelen gaat licht en exact, zoals we dat van Japanse auto’s gewend zijn. Overigens: de 2 is uitsluitend leverbaar met handgeschakelde zesbak. En daarin ligt een belangrijk kritiekpunt: de zesde versnelling is te lang voor deze motor. Dat wil zeggen: het toerental ligt te laag voor snelheden onder de 130 kilometer per uur. De schakelindicator geeft bij 80 km/u aan dat de zesde versnelling ingelegd kan worden, maar dan komt de 1.5 SkyActiv-G in ondertoeren terecht. Ook op snelwegtempo is de fut er compleet uit als je de zesde versnelling gebruikt, pas boven de 130 km/u werkt de zesde versnelling goed. De remedie is simpel: gebruik de versnellingsbak als een vijfbak en bewaar de zesde versnelling voor de Autobahn of voor de avonduren op de Nederlandse snelwegen.

Licht en lichtvoetig

De 1.5 e-SkyActiv-G is een prettig motortje waarvan de betrouwbaarheid en degelijkheid inmiddels ruimschoots bewezen zijn. Zoals gezegd waren er eerder een 75 en 115 pk variant die onderling geen grote mechanische verschillen hebben met deze 90 pk versie. Deze motor voelt zich op zijn lekkerst tussen de 2.000 en 4.000 toeren, in de derde en vierde versnelling is in dat toerenbereik heel veel rijplezier te behalen. Rijklaar weegt de auto net iets meer dan 1.000 kilo en dat maakt ‘m heel lichtvoetig op bochtige wegen. De besturing is goed bekrachtigd, biedt veel precisie en de juiste hoeveelheid terugkoppeling. Met deze stuurinrichting voel je het verschil tussen banden van 100 en 120 euro per stuk – en dat kom je nog maar weinig tegen. Opvallend is het veercomfort, zeker op verkeersdrempels. Die slikt de Mazda2 met gemak, ook als je alleen in de auto zit. Veel moderne auto’s hebben een harde rebound om een hoog voertuiggewicht te maskeren op normaal wegdek, maar vallen bij verkeersdrempels door de mand. De Mazda2 rijdt onder alle omstandigheden goed, zelfs met vier inzittenden gaat hij erg soepel over verkeersdrempels.

Vroeger was inderdaad beter

Je merkt aan alles dat de Mazda2 een auto uit een andere tijd is, en dat is alleen maar positief. Het is een relatief ongecompliceerde auto die je echt bij het rijden betrekt, en je nooit afleidt of irriteert. Door een moderne bril bekeken is het een no-nonsense auto die behoorlijk praktisch is. Hij heeft goede stoelen, voldoende ruimte voor twee volwassenen achterin en een bagageruimte die de wekelijkse gezinsboodschappen makkelijk slikt. Aan rationele kwaliteiten geen gebrek, en uit de test blijkt dat hij ook de stuurman / -vrouw kan bekoren. Het enige nadeel is de zesde versnelling die je in de praktijk weinig gebruikt, plus het feit dat het motorvermogen softwarematig gedrukt wordt. Je merkt gewoon dat er meer dan 90 pk in het blok zit, alleen het motormanagement knijpt het af. Daar staan dan wel fraaie verbruikscijfers tegenover: reken op 5 liter per 100 kilometer, maar tijdens de test werd op de eerste tankvulling een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer gehaald. Hoe het ook zij, de Mazda2 is na een decennium nog steeds relevant. Hij is er vanaf € 23.540.

15 artikel(en) « van 15 »