Rijtest Mazda CX-5 Signature
11 maart 2022De testauto is een Signature, de meest luxueuze uitvoering met prachtig Nappaleer op de stoelen en een mooie houtafwerking op het dashboard. De Signature herken je aan de meegespoten lijsten rond de wielen, op de dorpels en de bumpers. Bij de andere uitvoeringen is dit (hoogglans) zwart. De Sportive en Newground hebben een paar gekleurde elementjes in de grille voor de herkenbaarheid. Mazda heeft het infotainmentsysteem een fikse upgrade gegeven, het is razendsnel en erg gebruiksvriendelijk. Ook nieuw is de draadloze oplader voor smartphones, deze heeft handig plekje voor de versnellingspook gekregen. De testauto is een 165 pk sterke SkyActiv-G die gekoppeld is aan een zestraps automaat, deze is voorzien van Mi-Drive, een schakelaar waarmee je een rijmodus kunt kiezen. In het geval van een voorwielaandrijver is dat Normaal of Sport, de vierwielaandrijvers hebben de extra optie om voor Offroad te kiezen.
Minder inspanning, meer ontspanning
Met 165 pk kun je in het Nederlandse verkeer prima uit de voeten (hij heeft een top van 192 kilometer per uur, dus no worries) en krijg je een keurig brandstofverbruik . In de testweek nam de CX-5 genoegen met 1 liter benzine per 16 kilometers, daarbij moet opgemerkt worden dat de testauto amper 1.100 kilometer gereden had, dus er is ruimte voor verbetering. Het toont ook aan dat deze aandrijflijn behoorlijk efficiënt is. De CX-5 is een vrij forse auto, maar desondanks voelt hij zich in de stad net zo goed thuis als op de snelweg. Op beide plekken pluk je de vruchten van de upgrade van de CX-5, en dan met name de aanpassingen aan het onderstel en het meubilair. Mazda zegt dat het de zithouding en de ondersteuning van de stoelen zo ontwikkeld heeft dat je nauwelijks spierinspanning hoeft te leveren tijdens het rijden. Dat lijkt een tikje overtrokken, maar toch blijkt Mazda hier een punt te hebben: in stedelijk verkeer met drempels en rotondes ben je normaalgesproken voortdurend bezig om op je plek te blijven en gebruik je onbewust veel spieren. In de CX-5 voelt dit wezenlijk anders dan in bijvoorbeeld een Hyundai Tucson, je zit rustiger en je houdt het heel lang op de stoelen uit. De aanpassingen aan het onderstel hadden vooral betrekking op het isoleren van geluiden en trillingen, en die betalen zich uit op de snelweg: daar is de CX-5 opvallend stil en rustig. Ik heb een stukje meegereden als passagier voorin en op de achterbank, en beide keren had ik de indruk dat pa Carnold aanzienlijk langzamer reed dan de toegestane 120 kilometer die was toegestaan, ik schatte het op 70 kilometer per uur. De verbeteringen aan de NVH hebben veel effect: de CX-5 is een opvallend stille en rustige auto.
Een Mazda voor een breed publiek
Als je van een fijn rijdende en sturende auto houdt, dan heb je aan de CX-5 een goeie auto. Zelfs als je geblinddoekt in de auto meerijdt, dan kun je merken dat je in een Mazda zit. Aan de andere kant onderscheidt de CX-5 zich van andere Mazda’s doordat de onderstelafstemming zich op een breder publiek richt dan bijvoorbeeld de CX-30. Hij draagt de merkwaarden van Mazda met overtuiging uit, maar hij zal ook mensen die daar minder gevoelig voor zijn – de meer rationele autokoper – voor zich kunnen winnen door zijn ruimteaanbod, comfort, veiligheid en verbruik. De wijze waarop de rijassistenten werken zijn sowieso heel geschikt voor een breed koperspubliek, in het bijzonder de adaptieve cruise control en de rijbaanassistent. Bij Mazda’s werken ze heel subtiel en vragen ze continu toezicht van de bestuurder. Op geen enkel moment is hun werking heel nadrukkelijk voelbaar, waardoor niet het misverstand van ‘autonoom rijden’ kan ontstaan. Om een voorbeeld te noemen: de stuurassistent ondersteunt niet om de auto binnen de wegbelijning te centreren op snelwegtempo, maar hij houdt de auto wel weg van de rijbaanbelijning als je deze onbewust overschrijdt. Zo’n centreerfunctie is bij veel merken net iets te actief, waardoor je het systeem voortdurend voelt werken. Het viel me pas op toen ik een afrit van de snelweg nam, en de CX-5 opeens begon mee te sturen op de uitvoegstrook. De CX-5 kan het wel, maar tot een maximale snelheid van 55 kilometer per uur. Ook fijn: als je de Lane Assist uitgeschakeld hebt, dan blijft ‘ie ook uitgeschakeld na een volgende start. Het effect van de werking van alle veiligheidssystemen is dat je ze ook daadwerkelijk gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.
De keuze is reuze, met een echte aanrader
Voor een overzicht van alle prijzen en uitvoeringen kun je terecht op de website van Mazda. Instappen kan vanaf € 36.490, de testauto kost € 48.390. Zoals gezegd is de 165 pk sterke SkyActiv-G een mooie motorisering voor de CX-5, hij combineert prima prestaties met een keurig brandstofverbruik. Met handbak is hij iets zuiniger en heb je een fijne stuurmans-SUV. De automaat in de testauto draagt in hoge mate bij aan het comfort, iets wat je wilt van een luxe uitvoering als de Signature. Ben je op zoek naar de meest evenwichtige verhouding tussen prijs en uitrusting, dan is de 165 pk sterke CX-5 Luxury met handbak de beste keuze, deze is leverbaar vanaf €41.140.