Test Suzuki Celerio AGS
17 maart 2022Dit is de tweede uit een reeks van tests die opnieuw naar voren gehaald wordt. Kleine, zuinige auto’s die opnieuw in de aandacht staan. Deze test is uit 2015. De Suzuki Celerio is sinds kort leverbaar met de Auto Gear Shift versnellingsbak, kortweg AGS. Voor een meerprijs van € 1.800 neemt de Celerio je het schakelen uit handen. Carnold.nl reed met de Celerio AGS om deze versnellingsbak in de praktijk te testen, en vooral om te kijken wat de meerwaarde is. Biedt AGS meer comfort en is de Celerio met deze versnellingsbak net zo’n zuinigheidswonder als zijn handgeschakelde broertje?
Laten we beginnen met de technische feiten en cijfers van de Celerio AGS, want niet elke automatische versnellingsbak is gelijk. Traditioneel is een automatische versnellingsbak opgebouwd rond meerdere planetaire tandwielstelsels die hydraulisch geschakeld worden. Deze automaten zijn van oudsher via een koppelomvormer aan de motor gekoppeld. Ondanks de technische ontwikkeling staat deze configuratie nog altijd bekend als de ‘ouderwetse’ automaat. Daarnaast bestaat de versnellingsbak met dubbele koppeling, deze heeft het afgelopen decennium een stevige opmars gemaakt en staat bekend om zijn snelle schakelacties, en om zijn twijfelachtige bouwkwaliteit in Duitse automobielen. Dan is er de continu variabele transmissie de CVT, die zeer geliefd is bij de Japanse autofabrikanten. Desondanks is dat niet het type automaat dat we in de Celerio AGS vinden, want er is nog een vierde soort automatische transmissie. Dat is de gerobotiseerde versnellingsbak: een elektro-hydraulische unit die samengebouwd is met een conventionele versnellingsbak en koppeling. En dat is precies wat Suzuki’s AGS is.
Compacte techniek, geen uiterlijk vertoon
Aan de buitenzijde is niets afwijkends aan de Celerio AGS te zien, Suzuki heeft er voor gekozen om geen extra badges op het kofferdeksel aan te brengen. Je ziet het pas wanneer je instapt of onder de motorkap kijkt. Een afwijkende schakelcoulisse geeft aan dat onze Celerio voorzien is van AGS. De P-stand van de bak ontbreekt, we hebben hier van doen met een ‘normale’ versnellingsbak. Rechts zien we de selectiestanden: R, N en D, links de ‘-‘ en ‘+’ voor handmatig schakelen. Terugschakelen doe je door de pook naar voren te duwen, opschakelen doe je door de pook naar je toe te trekken. En dat is de enige juiste manier. Onder de motorkap is de AGS unit zichtbaar op de versnellingsbak, deze bedient de koppeling en de schakelvorken rechtstreeks.
Wat niet zichtbaar is, is dat de motor afwijkt van de handgeschakelde Celerio. De AGS-versies zijn voorzien van de K10B, deze beschikt niet over Suzuki’s DualJet technologie en heeft een iets lagere compressieverhouding (1:11 in plaats van 1:12). Ook in de versnellingsbak zijn kleine verschillen te vinden, de vierde en vijfde versnelling hebben een iets zwaardere overbrenging dan in de handbak.
Keurige schakelacties
Cruciaal bij een dergelijke versnellingsbak is de elektronische besturing, tijdens het schakelen neemt deze het gaspedaal over en doseert de koppeling. Dit moet met finesse gedaan worden, omdat anders de schakelacties ronduit lomp worden. De timing tussen het aangrijpen van de koppeling en het gas geven (of loslaten) luistert nauw, evenals de dosering. Ik heb eerder auto’s met een gerobotiseerde versnellingsbak getest en eigenlijk nimmer tot tevredenheid. Maar als ik de Celerio AGS bij de importeur de showroom uitrijd, blijkt dat ervaringen uit het verleden geen garanties voor de toekomst bieden. De Celerio rijdt soepel weg uit stilstand en terwijl ik rustig naar de uitgang rijdt, staat het schakeldisplay op ‘3’. Kennelijk heeft de Celerio al tweemaal opgeschakeld zonder dat ik dat gemerkt heb. Dat heeft ‘ie dan heel stiekem gedaan.
Even later rijd ik de snelweg op, tijd om met de nodige schwung in te voegen. Het brein van de AGS merkt dat ik snelheid wil maken en laat de motor meer toeren maken. De bak schakelt rond de 5.000 toeren waardoor de Celerio best vlot snelheid maakt, en zodra de teller op 120 kilometer per uur staat laat ik het gas vieren en de bak schakelt op naar de vijfde versnelling. Deze eerste ‘beproeving’ doorstaat de Celerio AGS met verve. Onder vollast – 68 pk en 90 Nm – schakelt de bak soepel en vlot. Tijdens het ontkoppelen voel je even dat de aandrijfkracht onderbroken wordt, en that’s it. Wat me verder in positieve zin opvalt is dat de bak goed met het gaspedaal te sturen is: Als je tijdens het accelereren het gas even iets terugneemt, dan schakelt de bak op. Trap je het gaspedaal even iets verder in, dan schakelt ‘ie meteen terug zodat je tempo kunt maken. Het terugschakelen doet de AGS prachtig: zodra de koppeling weer opkomt, geeft het ‘brein’ precies genoeg gas zodat de auto niet schokt.
Handmatig schakelen gaat mooi, maar hoeft nauwelijks
De AGS beschikt over de mogelijkheid om handmatig te schakelen. Daarvoor klik je de pook naar links en beweeg je ‘m richting de – of +. De versnellingsbak schakelt ook dan prachtig: het schakelcommando wordt direct opgevolgd en zonder schokken uitgevoerd. Als je de Celerio op zijn staart trapt, dan grijpt de versnellingsbak niet zelf in, pas als de bestuurder het commando geeft wordt er opgeschakeld. Ter bescherming van de techniek schakelt de bak op of terug als dat nodig is. Als je in de manuele stand afremt van 120 naar 30 kilometer per uur, dan schakelt de AGS terug om te voorkomen dat het motortoerental te laag wordt. Trek je daarna weer op, dan zul je zelf weer moeten opschakelen. Echter, AGS werkt in de automatische stand dermate goed dat er eigenlijk geen noodzaak is om zelf in te grijpen. Een belangrijk kenmerk voor een goede automatische versnellingsbak.
Onverminderd zuinig
Uit de vorige test van de Celerio bleek dat Suzuki’s kleinste een zuinigheidswondertje is, maar hoe zit dat met de AGS versie, die over een iets ander motorblok beschikt? Wees gerust; ook de Celerio AGS is behoorlijk zuinig. Met een anticiperende rijstijl en het opvolgen van de maximumsnelheden zul je gemakkelijk boven de 1:20 uitkomen. De voorspelde 4,8 liter per 100 kilometer van de boordcomputer bleek te kloppen. Daarna heb ik enkele lange snelwegritten gemaakt waarbij de airco goede diensten bewees. Daarbij heb ik met het overige verkeer meegereden, en 130 kilometer per uur waar dan kan en mag. Het verbruik kwam toen uit op 5,4 liter per 100 kilometer, 1:18,5. Uitstekend dus. Bij dergelijke ritten valt het op hoe volwassen de Celerio eigenlijk is. De motor hoor je niet, en het rij- en zitcomfort zijn prima, ook wanneer je met vier volwassenen onderweg bent. Zeker met de AGS is de Celerio dan een prima reisgenoot. Kortom: Suzuki’s Auto Gear Shift is een zeer geslaagde versnellingsbak en zijn meerprijs zeker waard.