Rijtest Mazda CX-5 Signature
11 maart 2022Kortgeleden las ik op een Engelstalige autosite de omschrijving ‘Maverick carbuilder’ om Mazda te omschrijven. Maverick is een benoeming die non-conformisme, onafhankelijkheid en eigenzinnigheid aanduidt. Het is een treffende aanduiding voor de autobouwer uit Hiroshima, en eigenlijk verdient het merk wat meer erkenning en waardering voor de koers die het vaart. De engineers werken met een soort van bezieling aan de modellen waarbij de bestuurder daadwerkelijk centraal staat, meer dan bij enige ander Japans of Koreaans merk. Hun werk is in het eindproduct nauwelijks zichtbaar, maar des te beter merkbaar. De vernieuwde CX-5 is daar een goed voorbeeld van. Op het oog is het een facelift, maar zodra je gaat rijden merk je pas echt waar de engineers hun tijd aan hebben besteed.
De CX-5 is een groot succes voor Mazda, de eerste generatie werd in 2012 geïntroduceerd en in 2017 afgelost door het huidige model. In de tussenliggende tijd heeft Mazda de productiecapaciteit meermalen moeten opschalen. De eerste modelserie ging vijf jaar mee, en de tweede is nu dus ook al weer vijf jaar op de markt. En eerlijk gezegd zie je die leeftijd er nog niet aan af, een belangrijk effect van de goede kwaliteit van het design. Dat geldt overigens ook voor de eerste generatie CX-5 die in zijn tiende levensjaar nog helemaal fris oogt. Mazda’s Kodo design, dat op de eerste CX-5 debuteerde, is zeer lang houdbaar. En als je het over Mazda hebt, dan kun je niet om Jinba Ittai heen, een ook die filosofie heeft een lange houdbaarheid, al was dat wel de kern van de meeste updates aan de Mazda CX-5. De Mazda-engineers hebben namelijk heel veel kunnen finetunen aan de rijbeleving en de NVH. Die term staat voor Noise, Vibration and Harshness, oftwel geluidsdruk, trillingen en soliditeit.
Aan het motorenaanbod wijzigde niets, de 2.0 en 2.5 SkyActiv-G kennen we en de 2.2 SkyActiv-D kreeg een technische update. De meest zichtbare wijzigingen aan de CX-5 zijn het nieuwe front en de nieuwe lampunits. De dagrijlichten hebben een L-vorm in plaats van de ronde vorm die ze eerder hadden, de vorm is gekopiëerd in de achterlichten. De versies die adaptief grootlicht hebben, zijn uitgerust met Mazda’s nieuwste generatie matrix led-koplampen. De manier en de snelheid waarmee dit werkt is perfect: bij het inschakelen van het grootlicht rolt de Mazda een lichttapijt voor de auto uit. Zodra er een tegenligger in beeld komt, zelfs fietsers met een klein fietslampje, dan maken de koplampen een mooie uitsnede in het lichtbeeld.
Drie nieuwe uitrustingniveaus
De vernieuwde CX-5 is naast de reguliere uitvoering leverbaar in drie nieuwe uitrustingsniveaus: Newground, Sportive en Signature. Die laatste twee kennen we al van andere Mazda’s, maar de Newground is nieuw. Deze versie is er voor mensen die een SUV gebruiken zoals die oorspronkelijk bedoeld is: voor het buitenleven, naast de gebaande paden en met veel ruimte voor passagiers of lading. De Newground heeft bijvoorbeeld een kofferbakbekleding en laadvloer van kunststof die gemakkelijk schoon te maken is. Over de kofferbak gesproken: de vernieuwde CX-5 heeft een verstelbare kofferbakvloer waarbij de vloer op de hoogte van de tildrempel gelegd kan worden. En over gebaande paden gesproken: de 2.5 en 2.2 Diesel kunnen met vierwielaandrijving geleverd worden. De CX-5 mag ook een flinke aanhanger meenemen, de voorwielaangedreven basismotorisering (SkyActiv-G 165) mag al 1.900 kilo trekken, tot maximaal 2.100 kilo voor de vierwielaangedreven diesel.