Rijtest Mazda 6e Takumi Plus

Rijtest Mazda 6e Takumi Plus

13 oktober 2025 Uit Door Arnold

De Mazda 6 is een belangrijke auto voor het merk geweest. In de 22 jaar dat de ‘6’ in productie was, zijn er maar drie modelgeneraties geweest. Het model had een lange houdbaarheid, met name de laatste modelgeneratie heeft het lang volgehouden. Dat komt voor een belangrijk deel op het conto van Mazda’s Kodo-designtaal die op dit model geïntroduceerd werd. Maar ook de jaarlijkse updates hebben de ‘6’ goed bij de tijd gehouden. Onder liefhebbers van het merk bestond de vrees dat Mazda’s middenklasser zou verdwijnen na de productiestop. Dat bleek gelukkig niet het geval, sinds kort staat de Mazda 6e in de showroom. Dit model geldt als opvolger van de populaire 6, maar het is geen rechtstreekse opvolger. Net als de Mazda 2 Hybrid wordt de 6e buiten de deur geproduceerd. Is het een echte Mazda, of moeten vrienden van het merk zich zorgen maken?

 

Nou, reden tot zorg is er niet meteen. Als we de Mazda 2 Hybrid in ogenschouw nemen dan zie je meteen waar diens roots liggen, maar het wagentje heeft ook alle typische Mazda-kenmerken: fijne besturing, fijn onderstel, fijne aandrijflijn en een prettig interieur. En als je de Mazda 2 Hybrid vergelijkt met de Yaris Hybrid, dan kun je bij de Mazda-dealer een betere deal maken als je de uitrusting van beide auto’s onder de loep neemt. Maar de Mazda 6e is een ander verhaal, die heeft om te beginnen geen Japanse geboortegrond en de auto waarop de 6e gebaseerd is, is als EV en hybride leverbaar. Op hybrides zat Mazda niet te wachten, maar een EV was ontzettend welkom in de showroom. En daarom besloot Mazda een Deepal SL03 bij de lurven te pakken en die om te toveren tot de Mazda EZ-6. In 2024 werd de eerste middenklasse Mazda EV onder die naam op de Chinese markt gelanceerd, in januari 2025 werd een licht aangepaste versie onder de naam 6e gepresenteerd op de Motorshow in Brussel. En daarmee kreeg de Mazda 6 eindelijk een opvolger.

Wil je luxe of chique?

De 6e is er in twee versies en twee uitrustingsniveaus: De Standard Range met 68,8 kWh accu en 479 km actieradius, en de Long Range met 80 kWh accu en 552 km actieradius. Vervolgens is er de keuze uit de Takumi en Takumi Plus uitvoering. De Takumi heeft alles wat je kunt wensen, deze versie is voor de vanafprijs van € 44.990 voorzien van alle luxe en veiligheidssystemen. Leren bekleding met verwarmde en geventileerde voorstoelen is standaard. De Takumi Plus (vanaf € € 46.940) voegt daar de getoonde Nappa lederen / suède bekleding aan toe, en een glazen panoramadak. Met name de suède bekleding geven de 6e het luxe aanzien dat we Mazda gewend zijn, dit materiaal wordt rijkelijk toegepast. Je vindt het op de alle zitplaatsen, op het dashboard en in de deurpanelen. Mocht je kiezen voor de instapversie, dan kun je gerust zijn wat de uitstraling betreft: ook deze versie oogt chique en voelt erg luxe aan.

Iets minder subtiel dan we gewend zijn

Het exterieurdesign heeft een duidelijke Mazda-touch, al kun je wel zien dat de auto niet van meet af aan als Mazda ontwikkeld is. Het zijn details als de buitenspiegels en het velgontwerp die weggeven dat Mazda pas in een later stadium met het ontwerp aan de slag ging. Mazda’s zijn ingetogen en subtiel, en bepaalde details van de 6e zijn erg uitgesproken. De lichtshow aan de voor- en achterzijde als de verlichting wordt ingeschakeld zijn daar een voorbeeld van. En de achterspoiler die per knopdruk uitklapt. Die showelementen ontbreken bij volbloed Mazda’s. Maar toch: in Soul Red Crystal staat er toch duidelijk een Mazda. Gedurende de testweek kreeg de auto lovende kritieken, het ontwerp blijkt erg aansprekend. Met name het feit dat het een liftback is, blijkt een overtuigend aspect. De enorme kofferbakopening geeft toegang tot een kofferbak die minimaal 465 liter slikt, met de achterbank plat gaat er ruim 1.074 liter in. Een forse bagageruimte, maar goed, de Mazda 6e is dan ook bijna 5 meter lang. 4,91 om precies te zijn.

Te minimalistisch?

In het interieur breekt Mazda drastisch met het design en de merkwaarden dat we uit andere Mazda’s kennen. De fenomenale ergonomie, minimale beeldschermen en de subtiele informatievoorziening zijn in de 6e overboord gegooid, en daar stoot Mazda sommige hardcore-fans flink tegen het hoofd. Veel primaire functies zijn alleen te bedienen via het centrale beeldscherm, zoals de verwarming, spiegelverstelling en de rijhulpsystemen. De 6e heeft zelfs geen startknop, zodra je instapt is de auto startklaar. Nu zijn er meer auto’s die dat doen, maar het betekent niet dat het een verbetering is. Het starten / uitschakelen van de auto vergt maar één knopdruk, en vervolgens moet je met 10 tikken door het beeldscherm om de rijhulpsystemen uit te schakelen. En of je nu 10 of 11 keer moet tikken / drukken voordat je weg kunt rijden maakt niet uit. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je na een week rijden wel beter wegwijs wordt in het systeem, de logica en menustructuur vergen enige gewenning. Maar als je de ergonomie van de oude Mazda 6 gewend bent en je maakt een proefrit in de 6e, dan is het een forse tegenvaller. Hoe het ook zij: het is te hopen dat er voor de verwarming en de spiegelverstelling wel knoppen komen, want in zijn huidige vorm is het erg frustrerend.

Pagina's: 1 2