Rijtest Lexus NX350h
25 juli 2022De tweede generatie Lexus NX heeft een paar grote schoenen te vullen. De eerste generatie van Lexus’ middenklasse crossover was goed voor een miljoen verkochte exemplaren, waarvan het overgrote deel op de Amerikaanse markt werd verkocht. Maar in Europa was de NX goed voor ruim een derde van de totale Lexus-verkopen. De tweede generatie NX kreeg een heleboel fraaie mechanische en elektronische techniek mee, in de hoop het succes van NX numero uno te evenaren. De nieuwe NX staat op het GA-K platform, kreeg Lexus’ nieuwste connectiviteits- en infotainment techniek, en Lexus heeft merkbaar veel tijd besteed aan de onderstelafstemming. Bovendien is het de eerste Lexus die als plug-in leverbaar is, maar die uitvoering komt later aan bod. Over de NX350h is al zoveel te vertellen.
Evolutie in design
De eerste generatie Lexus NX was een behoorlijk statement van Lexus, het design en de hybridetechniek waren acht jaar geleden nog niet gangbaar in het middenklasse SUV / crossover marktsegment. De NX sprong er met zijn markante, avantgardistische design behoorlijk uit, terwijl hybrides bij de concurrentie nog uitzondering waren. Acht jaar na dato blijkt dat de NX behoorlijk goed gerijpt is – het design is herkenbaar en oogt zoals we dat van alle nieuwe Lexussen kennen. Het is heel vertrouwd en je zult het niet snel verwarren met een ander merk. En de hybridetechniek? Die bleek uitermate geschikt voor een crossover uit het hogere segment: verfijnd, stil en zuinig. De nieuwe Lexus NX is qua vormtaal en formaat dicht bij zijn voorganger gebleven, Lexus kiest voor een evolutie zoals het indertijd bij de eerste en tweede generatie LS ook deed. Door designcues van het uitgaande model over te nemen bouw je een reputatie voor een modelserie, en je voorkomt dat eigenaren van het uitgaande model in een klap in een verouderd model rijden.
Zet je beide modelgeneraties van de NX naast elkaar, dan is het overigens wel duidelijk welke de oude en welke de nieuwe is. De nieuwe NX is in alle richtingen gegroeid, maar het verschil is kleiner dan je op het eerste oog zou denken: 3 centimeter in de lengte en 2 centimeter in de breedte en hoogte. De nieuwe NX oogt wel een stuk breder dan het uitgaande model. Dit komt deels op het conto van een grotere spoorbreedte: 7 centimeter(!) op de voor- en achteras. Met name de achterzijde van de NX350h oogt breed en ‘dik’, maar dit komt ook door het design: de doorlopende lichtstrip en de rankere achterlichten zorgen voor veel visuele breedte. Dit wordt nog eens extra aangezet door de achterste wielkasten en de scherpe vouw die vanaf de achterlichten naar de achterste deurklinken loopt. Net als de NX300 heeft ook de nieuwe NX350h een uitermate boeiend design, dat je als typisch Lexus kunt bestempelen. De plaatdelen hebben veel vorm waarbij vloeiende en scherpe lijnen op het ene punt scherp contrasteren, en op het andere punt vloeiend inelkaar lopen. Lexus is nog altijd heer en meester als het om carrosserienaden gaat: de naden zijn fijn en de vorm van de plaatdelen loopt vloeiend inelkaar over. Kijk maar eens naar de vouw die onder de buitenspiegels langs de deurklinken naar de achterdeuren loopt. De vouw loopt kaarsrecht en zonder een tiende millimeter maatverschil over naar de achterste deuren. En kijk eens naar sluitnaad van de motorkap over de voorschermen, de koplampen en de voorbumper: ondanks de zeer complexe persvorm is de sluitnaad ragfijn en parallel over de gehele omtrek. Het is de droom van iedere plaatwerker.
Bijzonder lakprocedé
Overigens kunnen ook autospuiters hun hart ophalen bij de kwaliteit van het lakwerk. De testauto is gespoten in Sonic Titanium, het is op zich een zeer ingetogen lakkleur, maar onder verschillende lichtinval heeft deze kleur een enorme diepte die de carrosserielijnen heel mooi tot uiting brengt. Nu is het lakwerk van Lexussen altijd al van hoge kwaliteit geweest, maar de ‘Sonic’ lakken van Lexus worden via een nieuw lakprocedé aangebracht. De metaaldeeltjes in de lak zijn fijner dan normaal en door het (ongetwijfeld geheime) spuitproces wordt de laklaag zeer gelijkmatig aangebracht. Het typische ‘wolkeffect’ dat elke metallic lak heeft, heeft deze lak niet. Hoewel de metaaldeeltjes in een zeer dunne laag zijn verdeeld, is de verdeling ervan zeer gelijkmatig. Dit geeft het effect van een vloeibaar, spiegelend oppervlak. Het effect is indrukwekkend, zelfs in een ingetogen kleur geeft het een enorm chique uitstraling.