Rijtest Kia Stonic GT-PlusLine
19 juli 2021Confirmation Bias is een fenomeen waarbij je een gewenste uitkomst bevestigd ziet. Als je bijvoorbeeld gaat letten op hoeveel modellen van een bepaald automerk je onderweg ziet rijden. Kia verkoopt aanzienlijk meer Picanto’s en Ceed’s, maar onderweg in de Stonic kwam ik opvallend veel Stonic’s tegen, vooral van het nieuwe, geüpdate model. En dat is begrijpelijk, want na de recente update heeft de Stonic veel te bieden voor heel nette kosten.
Het belangrijkste nieuwsfeit van de modelupdate is een fikse technische upgrade van de aandrijflijn. De enig leverbare motor voor de Stonic kreeg Kia’s 48 Volt Mild-Hybrid techniek en de handgeschakelde versies kregen een intelligente koppeling (iMT). Dit systeem kennen we intussen van de Hyundai i20 en i30, bij gas loslaten kan de motorcomputer – al naar gelang de rijomstandigheden – de versnellingsbak ontkoppelen om de auto maximaal te laten uitrollen. De handbak heeft zes versnellingen, de DCT heeft zeven verzetten. Overigens heeft ook de DCT dezelfde zeilfunctie als de nieuwe iMT handbak. Het infotainment aan boord van de Stonic werd opgewaardeerd naar de Phase II versie van UVO Connect. Het navigatiesysteem biedt route-aanwijzingen van deur tot deur – nadat je de auto geparkeerd hebt, kun je via je smartphone navigeren tot de plaats van je bestemming. Dat is ideaal in binnensteden. Maar het navigatiesysteem toont nu ook de brandstofprijzen onderweg, live verkeersinformatie en beschikbare parkeerplaatsen.
Nieuwe topuitvoeringen
Met de modelupdate verschenen ook de GT-Line en de GT-PlusLine in de prijslijsten. Beide versies onderscheiden zich door hun unieke bumpers. In de voorbumper zijn de mistlampen in de spoiler geïntegreerd, de achterbumper heeft een diffusor. De luchtinlaten onder de grille krijgen dezelfde kleur als het dak, als je voor een two-tone lak opteert. In het geval van de testauto is dat wat minder opvallend, maar zou je voor een geel dak kiezen, dan krijgen de drie luchtinlaten dezelfde gele lijst. Het interieur van de GT-Line onderscheidt zich door kunststof lijsten met een weefpatroon, dat lijkt op koolstofvezel. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgeplat en wordt bekleed met geperforeerd leer. De stoelen en achterbank zijn in de GT-(Plus)Line bekleed met zwarte stof en kunstleer, die afgewerkt zijn met fraaie witte biezen. De GT-Plus line, zoals de testauto krijgt de full-led koplampen met de markante dagrijlichten, die uit vier punten rondom de hoofdlamp bestaan. Dit maakt de GT-PlusLine op grote afstand herkenbaar als de top-of-the-range Stonic. Het schuif- / kanteldak is ook standaard op deze versie. De versies met automaat zijn bovendien voorzien van een adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning. Deze uitvoering kost € 31.295, maar je kunt al instappen in een nieuwe Stonic vanaf € 21.795. Je rijdt dan weg in de handgeschakelde Comfort Line met de 100 pk motor. En geloof me: daarmee is de Stonic prima gemotoriseerd.